Avatar billede Uvanga Ekspert
23. februar 2021 - 20:00 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Stationær PC i dvaletilstand - kan man det?

Jeg har forsøgt at indstille min stationære PC til dvaletilstand. Skulle slukke ned efter 5 minutter. Det gør den ikke, men jeg mener den har gjort det tidligere.. Er det muligt at stille stationær PC til dvale? Jeg følger fremgangsmåde, men det fungerer ikke for mig. Det står godt nok at det sparer batteri, men der er jo ikke batteri i stationær PC. Er dvale kun for bærbar? Hvis ja, er der en måde at få stationær i dvale??
Avatar billede overloaded Mester
23. februar 2021 - 20:37 #2
Du skal ind i indstillinger>system>strømstyring og slumretilstand.
Går ud fra at det er Windows 10 du kører.
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. februar 2021 - 20:51 #3
Det er windows 10 på en Stationær PC.
Avatar billede milter Ekspert
23. februar 2021 - 21:03 #4
Et forsigtigt spørgsmål: Hvad ønsker du at opnå med dvalen?

Jeg har set og hørt om adskillige tilfælde, hvor brugere har haft problemer med at vække en PC korrekt fra søvn- eller dvaletilstand.

https://windowsreport.com/hibernate-sleep-windows-10/
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2021 - 21:12 #5
Dvale tilstanden blev typisk brugt på computere før i tiden da man brugte hdd som system diske.  Dvale kunne fremskynde at man kunne bruge computeren hurtigere end som hvis den skulle starte helt fra bunden af. Med de nye ssd diske er dvale ikke nødvendigt da de fleste computere er oppe under et halt minut. I Windows 10 er der en form for dvale tilstand ved at man har hurtig start aktiveret. Dette gør også at computeren starter hurtigere op. Faren ved hurtigstart kan dog være problemer  med at drivere ikke når at starte ordentligt op på grund af det går så hurtigt. Har man bærbar og ikke bruger opladerer vil slumre tilstand efter kort tid uden brug være en god idé.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2021 - 21:20 #6
Vil du bruge dvale tilstanden skal den være synlig i strømstyringen under de avancerede infstillinger som ikke er tilgængelig i øjeblikket og hvad tænd og sluk knapperne gør. Muligheder er grået ud men kan aktiveres. Er dvale ikke synlig skak den aktiveres fra en kommando prompt kørt som admin. Der findes en kommando til at aktivere dvale funktion.
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. februar 2021 - 22:44 #7
ad #1
Jeg fulgte dit link, og lykkedes med at oprette en Brugerdefineret plan 1. Det virker ok.
ad #4
Det er fordi jeg altid har benyttet mig af bærbar PC. På disse bærbare har jeg altid haft denne funktion aktiveret. Så PC automatisk lukker ned. Klik på dvale symbolet gør naturligvis det samme, kræver dog at man aktivt aktiverer funktionen.
ad #5
Automatisk dvale funktion aktiveret har den fordel at man ikke skal indtaste kode. Det skal man hvis man aktivt klikker på Dvale i startmenu. Bruger er 88 år, så for at gøre det enkelt uden at fjerne kodeord. At fjerne kodeord kan blive det næste.