Avatar billede Siri Juniormester
24. februar 2021 - 21:09 Der er 15 kommentarer

Google foto

Hvordan overfører jeg Google fotos til en ekstern harddisk ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. februar 2021 - 23:03 #1
Du kan bruge google takeout
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Takeout
Avatar billede Siri Juniormester
25. februar 2021 - 13:21 #2
det har jeg prøvet, men får json filer over som jeg ikke kan åbne.
Avatar billede Erik K Ekspert
25. februar 2021 - 20:47 #3
Du kan også åbne Google Photos og så vælge et album. Når det åbnes kan du klikke på de tre prikker øverst til højre og så vælge download.
Du vil så få en zip-fil ned på din pc og denne kan du extrahere med f.eks. winrar eller andet og vælge placering på din eksterne harddisk ved at rette stien til.
På den måde får du billeder på harddsiken, der kan åbnes.
Avatar billede Siri Juniormester
25. februar 2021 - 21:02 #4
Når jeg trykker på de 3 prikker står der ikke download.
Mener også de lavede det om på et tidspunkt.
Avatar billede Erik K Ekspert
25. februar 2021 - 21:06 #5
Hvilke muligheder får du, når du klikker på de tre prikker?
Avatar billede Siri Juniormester
25. februar 2021 - 21:20 #6
Når jeg trykker på de 3 prikker får jeg følgende valgmuligheder

Vælg
Rediger album
Bestil billeder
Skift albumsforside
Valgmuligheder
Slet album
Avatar billede Erik K Ekspert
25. februar 2021 - 23:10 #7
Det undrer mig, så lige et par spørgsmål:
Kører du med Win10?
Når du åbner Google Photos, får du så i venstre side vist en sky med angivelse af, hvor mange GB du har brugt?
Kan det tænkes, at dine billeder ikke ligger i skyen, men i en mappe på din pc? Hvis de gør det, kan de med musen trækkes fra deres nuværende placering til en mappe i den eksterne harddisk.
Avatar billede Siri Juniormester
26. februar 2021 - 10:19 #8
Jeg kører Windows 10 og der bliver ikke vist en sky i Venstre side når jeg åbner Google fotos.
Tror jeg må opgive.
Avatar billede Siri Juniormester
26. februar 2021 - 10:21 #9
Og jeg har lavet albums i Google fotos (rigtig mange).
Det er disse albums jeg gerne vil have overført til min eksterne harddisk.
Avatar billede nemlig Professor
26. februar 2021 - 11:10 #10
hmm. - mystisk.
Jeg har lige tjekket mine albums hos Google Fotos, og som Erik K skriver, så er det muligt at downloade hele albummet i én zip fil, når jeg klikker på de 3 prikker i højre top. Punktet hedder "Download alle".
Jeg har testet i både Chrome og Firefox.
Skal lige nævne, at jeg betaler en månedlig afgift til Google for mere plads. Jeg mener også, at det giver mulighed for at gemme fotos i fuld opløsning. Om det også giver mulighed for "Download alle" ved jeg ikke.

Du kan evt. opgraderes og betale for 1 måned, hvis det kan være løsningen for dig.
Avatar billede Siri Juniormester
26. februar 2021 - 12:09 #11
Ok. Jeg kan downloade et album af gangen. Troede bare man kunne downloade alle på en gang.
Avatar billede Erik K Ekspert
26. februar 2021 - 13:16 #12
Det vil sige, at du alligevel får muligheden "download", som jeg skrev tidligere.
Jeg gik ud fra, at det var et album, du ville hente.
Jeg har ikke forsøgt at hente alle billeder på en gang.
Avatar billede Siri Juniormester
26. februar 2021 - 13:36 #13
Undskyld, så har jeg ikke forklaret det rigtigt.
Men 1000 tak for hjælpen
Avatar billede Erik K Ekspert
26. februar 2021 - 21:21 #14
Hvis du vil gøre det lidt nemmere, når du vil hente flere albums på en gang, så prøv dette.
Åbn Google Photos
Opret et nyt album (klik på "opret album" oppe i højre side), som du f.eks. kan kalde Total eller Fælles eller, hvad du nu synes.

Når du opretter nyt album, vil du få besked på, at der ikke er nogen billeder i album, men klik på tilføj billeder, så burde alle dine album blive vist og her kan du klikke på fluebenet i hvert album (der er flueben, men du skal klikke alligevel, så bliver de blå og er aktiveret), så tages hele album med - eller klik på fluebenet ud for de billeder, du vil have med, hvis det ikke gælder alle i et album.

Prøv evt. med to-tre albums først, så du ser, hvad der sker.

Klik herefter på "udfør" og de valgte billeder flyttes til det nyoprettede album.

Dette åbner du så og klikker på de tre prikker og vælger download.

Så burde det hele lande på din pc som zip-fil, som du så kan udpakke til din eksterne harddisk.
Du fjerner ikke billederne i Google Photos, men får en kopi af indholdet på din pc

Jeg har ikke afprøvet hele processen, men det burde kunne lade sig gøre.
Avatar billede Erik K Ekspert
26. februar 2021 - 21:34 #15
Lige en tilføjelse.
Du skal nok regne med at dine billeder efter ovenstående ikke længere er sorteret i albums, men som en samlet mængde.