Avatar billede itolde Mester
27. februar 2021 - 08:57 Der er 7 kommentarer

erstatning for Adobe Flashplayer

Davdav.

For et par dage siden opdaterede jeg min pc med nyt bundkort, osv. og mistede derved Adobe Flashplayer :'(
(Ja, jeg ved godt at programmet er skrottet.)

Jeg har flere ældre og hyppigt brugte programmer som kræver lige netop flash og disse programmer virker ikke mere. :'( :'(

Adobe Flash kan downloades men ikke installeres. Jeg har prøvet det af Microsoft anbefalede FLV Flashplayer - det gør desværre intet for de nødlidende programmer.

Kan Eksperterne herinde foreslå en erstatning (eller måske endda en løsning) der kunne få mine programmer i gang igen?

Tak og god weekend
itolde
Avatar billede falster Ekspert
27. februar 2021 - 11:08 #1
Det ser ikke helt let ud, at kunne afvikle Adobe Flashplayer igen:

https://tweak.dk/computer/ny-windows-update-fjerner-adobe-flash-permanent

især

Du bliver nødt til enten at nulstille din enhed til et tidligere systemgendannelsespunkt eller geninstallere Windows, hvis du skal bruge Adobe Flash efter opdateringen.
Avatar billede itolde Mester
27. februar 2021 - 15:04 #2
Tusind tak falster :-)

Windows er gendannet til v 1607 - købt engang i 2017 - og alt virker :-)
Nu flytter jeg de berørte programmer over på en gammel bærbar med Win 7 Pro. Det bliver mere besværligt at bruge dem, men stadig meget bedre end ingenting.

I "gamle dage" - i Windows 7 tidsalderen - kunne man lave en virtuel installation af XP i 7-eren. Kan man stadig bruge den løsning? Altså ikke med XP eller 7, men måske denne gamle version i den nyeste opdatering?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2021 - 15:59 #3
Skal du bruge 1607 på nettet eller er det blot lokalt på pc?
Jeg tænkte om du kunne køre dual boot og have to installationer på samme pc. Evt på hvor sin disk.
Har desværre ikke selv erfaring med om man kan, når det er samme licens der skal bruges??
Avatar billede itolde Mester
27. februar 2021 - 16:37 #4
Tak for svar, 220661 -

den er min "hverdagspc" og ja, den bruges på nettet.

Jeg har fået gang i mine små grå og iværksatte en eftersøgning, og søreme, der er anvisning på hvordan man opretter en virtuel partition - den vil jeg bruge til at installere Win 7 på og se om det virker efter hensigten. XP i 7'eren virkede glimrende.

Vender tilbage med erfaringer når jeg har nogle :-0 - det tager nok et par dage, skal jo først opgradere til v 20H2 - sidst det nogle timer.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2021 - 16:41 #5
Held og lykke med det herfra i hvert fald :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2021 - 16:50 #6
Det lyder nærmere som FLV codec. Dette kan sagtens klare VLC Media player og måske endda K-Lite Mega mega codec pack for dig, hvis dette er for Windows.

Der er ikke nogen omstændighed hvordan du benytter FLV på din opdaterede Windows. Og ja, der er stort set ingen behov for Flash Player installeret længere, når dette er stort sikkerheds-problem, og bevist gang på gang. Hele internettet findes artikler om dette, og er grunden til at man outsourcer dette forældet Flash til døden. Vil anbefale stærkt at have alle enheder til seneste Windows 10.

#1
VLC Media Player linket er der også til Mac, hvis Windows er ikke kun det der er behov for codec. Tryk på pil ned ved download, og tryk dig til andre styresystemer.
https://www.videolan.org/vlc/download-windows.html

#2
K-Lite Mega Codec har ældret med tiden og hjælper forud nu for bruger, med anbefalinger. Desværre er dette udelukkende til Windows styresystemer.
Den har indbyggede media player, som man kan også installere. Der er andre K-Lite installeringer, da der er fire varianter af K-Lite Codec Pack:

Den grundlæggende variant "BASIC" indeholder alt hvad du behøver for at afspille alle de almindelige videofilformater. Såsom AVI, MKV, MP4, OGM og FLV. Denne pakke er til dem, der kan lide en lille no-nonsense-pakke. Det er lille, men kraftfuldt.

Standardvarianten "STANDARD" indeholder et par ekstra funktioner sammenlignet med den grundlæggende variant. Den indeholder Media Player Classic, som er en fremragende afspiller til videofiler. Denne pakke anbefales til den gennemsnitlige bruger.

Den fulde variant "FULL" har nogle ekstra i forhold til standardvarianten. Det indeholder desuden GraphStudioNext og et par ekstra DirectShow-filtre.

"Mega"-varianten er den mest komplette pakke. Den indeholder desuden VFW / ACM-codecs til videokodning / redigering.
https://www.codecguide.com/download_k-lite_codec_pack_mega.htm

#3
- Disse er de to programmer som jeg aldeles kan lide og bruger endda "SUMo" - KC Softwares SUMo Software Update Monitor. Jeg bruger dette program til at se, hvilken programmer har den seneste opdateringer med, og henter separat opdateringer fra udviklernes eget link. Holder alt sårbarheder væk med seneste opdateringer.
https://www.kcsoftwares.com/?sumo
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. februar 2021 - 18:22 #7
Du kan sagtens køre XP, Windows 7 og forskellige versioner af Windwos 10 i en virtuel  PC. Windows 10 har indbygget "Hyper-V" - den skal bare aktiveres i Windows systemfunktioner.

Men ellers har de fleste let ved at finde ud af https://www.virtualbox.org/