Avatar billede jesperkkk Novice
01. marts 2021 - 17:00 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hjemme netværk

Til alle de nørder herinde som elsker at få ting som ikke er meningen skal fungere sammen til at fungere sammen.

Jeg har i mit hjem net netværk sat op via min mobil telefon hvor jeg har fri data. Netværket har indtil vidre fungeret uproblematisk med tv, streaming, pc og tablets. Nu har jeg dog anskaffet mig 2 sonos højtalere som dog ikke kan bruge dette netværk af flere grunde. Det har brug for et almindeligt wifi med internet opkobling og telefonen (android) skal bruges til at styre musikken via sonos app. Jeg har jo af gode grundet ikke et almindeligt wifi.
Jeg har kontaktet sonos som anbefaler en løsning med et mobilt netværk eventuelt med dublering af mit sim kort. Det kan ikke lade sig gøre da ingen selskaber for almindelige penge vil dublere sim kort. Det er dog en mulighed som jeg vil benytte hvis i ikke har bedre løsninger.
Jeg har jo allerede betalt for fri data på min telefon og vil bare sætte thjtalere op. Derfor er der grænser for hvor meget jeg vil bruge på projektet.
Er det ikke muligt at tilkoble min telefon til en wifi router evt. med kabet og dermed bruge data fra telefonen så sones kan bruge wifi og telefonen forsat kan bruges til at vælge musikken via sonos app.

Venlig hilsen

Jesper
Avatar billede Erik K Ekspert
01. marts 2021 - 17:13 #1
Du kan jo indstille din tlf til at være et wifi-hotspot, så Sonos forbinder til nettet ad den vej.
Jeg tror dog ikke, at du kan forbinde Sonos til hotspottet med samme telefon, men til opsætning skal bruge en anden tlf (evt. uden sim). Denne skal så først forbindes til hotspottelefonen.

Sådan kan man ihvertfald forbinde en Chromecast til et hotspot og efterfølgende kan man godt caste til f.eks. tv med samme telefon, der fungerer som hotspot.

Kunne være, at det også kan lade sig gøre med Sonos.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. marts 2021 - 18:01 #2
min udbyder (telmore), hvor jeg har fri data (dvs 1tb og ikke mere) der kan jeg tilkøbe et ekstra data-sim-kort for 29 kr/md. Det kan så sættes i en router (der kan det), og så kører wifi i hjemmet der, og hvad der sker på telefonen er ligegyldigt - det er bare 2, der deler 1tb data.
Der er mange routere, men fx https://www.avxperten.dk/4g-router/traadloes-router-tp-link-mr600.asp til 1000kr.
Tjek med din udbyder af telefon-abonnement, om du har samme mulighed for ekstra sim-kort.
Avatar billede Erik K Ekspert
01. marts 2021 - 18:01 #3
Noget helt andet er, at du mener man ikke kan få et ekstra kort "til almindelige penge".

Hvilken udbyder har du?
Der er flere, der tilbyder ekstra datakort for små penge, hvor dataforbrug trækkes på samme konto/abonnement og når du har fri data, er det jo slet ikke noget problem.

Jeg kan da få et ekstra kort, der udelukkende kan anvendes til data for kr 25 om måneden - det kan f.eks. sættes i en tablet, så man kan gå på nettet med den. Kortet kan så ikke bruges til telefoni, men det har du jo heller ikke brug for.

Hvis du har en gammel telefon, kan denne jo bruges udelukkende som wifi-hotspot med det ekstra datakort. Den må så bare ikke ligge for langt fra de enjeder, der skal forbindes til nettet via den.
Avatar billede jesperkkk Novice
02. marts 2021 - 16:55 #4
¨Tak for svarene
Jeg har forsøgt med tilkobling af sonos højtalerne til et mobilt hotspot, men det er ikke muligt at styre fra samme telefon. Derfor bliver løsningen at jeg får nyt abonnement med et data simkort som ikke alle udbyder. Det bliver lidt dyrere end planlagt, men sådan er det at være kapitalist og medlem af et forbrugersamfund. Det lykkedes den flinke unge mand at sælge mig netflix, HBO og tv2 play oveni, men hvem tæller sådan noget. Nu har jeg netvært i hjemmet med gammel telefon som hotspot og en enkelt extender. Jeg bruger den til både streaming, ps4, tablet og pc. Jeg kan købe en 4g router for 300 brugt hvis den gamle telefon ikke rækker. Kan sådan en være låst hvis jeg køber den brugt?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. marts 2021 - 17:49 #5
router er ikke låst - den er styret af sim-kort - men du skal husk at få login til admin på den (den skal nulstilles, og egne specielle ting oprettes) Du SKAL skifte adgangskode og så give dit wifi et navn.