Avatar billede stjans Guru
04. marts 2021 - 09:34 Der er 2 kommentarer

Stabilitet

Hej herinde.

Jeg har Fibia som udbyder af internet. Lige bag deres access-point har jeg et Google mesh netværk sat op, som egentlig styrer mit trådløse netværk.

Fibia har sit eget netværk kørende, hvor de to fjernsyn er tilkoblet (det skal være sådan, siger Fibia).

Google WiFi: Jeg har 4 Google WiFi satellit-enheder på, hvor den først tilkoblede fungerer som router.

Familien klager over, at når de ser TV (der kører trådløst) eller surfer, så oplever de små afbrydelser af forbindelsen - fra 2 sekunder til et minut.

Jeg selv oplever det kun når min arbejds CP tilgår VPN forbindelsen; så ryger alle af et minuts tid - men herud over oplever jeg forbindelsen som meget stabil.

Stort set alt i huset er Apple produkter /(udover de to fjernsyn naturligvis).

Google WiFi kører jo både 2,4 og 5 GhZ i en pærevælling; så jeg kan ikke selv bestemme hvilke enheder, der tilgår 2,4 og hvilke der kører på 5 Ghz netværket.

Kan jeg - for at undersøge om klagerne er berettigede - etablere en form for overvågning at det trådløse netværk, så jeg kan se, om de faktisk ER offline fra tid til anden - eller om det kører stabilt ?.

Gene som et program eller en app der kan køre i æble-universet.

På forhånd tak for jeres hjælp.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. marts 2021 - 09:50 #1
du kan starte med på google wifi, at omdøbe den på 5ghz til navn-5
Så lader du de enheder, der kan 5ghz logge på det nye navn.
fibia-wifi og google-wifi skal heller ikke have samme navn.
Tjek kanaler for støj i windows-app WiFi-analyzer https://www.microsoft.com/store/productId/9NBLGGH33N0N
Så kan du spore, hvilke wifi, der har problemer - evt bare skifte kanal på en af dem, hvis området er overbelastet..
Avatar billede stjans Guru
04. marts 2021 - 10:06 #2
Hej Claes,

Det kan jeg ikke. Netværkene optræder som eet - jeg kan ikke splitte i 2,4 og 5 Ghz

Fibia og Google netværkene har forskellige navne.