Avatar billede Smilewithyou33 Juniormester
06. marts 2021 - 16:54 Der er 16 kommentarer

Lyden på min computer er pludselig forsvundet

Hejsa
Kan I hjælpe mig - er non-tekniker - så hiv gerne de pædagogiske værktøjer og forklaringsmåder frem :)

Min lyd på min pc med windows 10 er pludselig forsvundet...
Hvad kan der være galt.
Og nej - der ER skruet op for lyden ;-)

Når jeg googler rundt synes jeg at kunne finde noget med "device manager" - men når jeg går i Start og søger på ordet - så kommer der ikke rigtig noget op (som der bliver vist i diverse youtube-videoer)...

Nogen pædagogiske forslag?

Venlige hilsner
Louise
Avatar billede papi Juniormester
06. marts 2021 - 16:56 #1
hvis du trykker på højtaler ikonet nede ved uret, så kan du se en lile pil der peger op.. prøv at vælg nogle af dem på den liste.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2021 - 16:57 #2
Har du rødt kryds på dit højttaler ikon? Har du forsøgt at køre fejlsøgning på lyd. Tror måske du kan gøre det hvis du højre klikker på lyd ikon.
Avatar billede Peter Guru
06. marts 2021 - 18:53 #3
Prøv på Intel.com at lade deres scanner løbe Pc’en igennem. Jeg gør det jævnligt og det er især skærmdriveren der opdateres. Jeg har bemærket at skærmbilledet bliver skarpere.
Avatar billede Smilewithyou33 Juniormester
07. marts 2021 - 06:35 #4
Papi:
der sker ikke noget.

200661:
Intet rødt kryds på mit højtaler ikon. Har prøvet at lave den fejlsøgning du taler om og under Fundne problemer står der: "lydformatet er ikke angivet til standard" og så står der videre "løst" og der er et grønt tjek-tegn.... ved ikke lige om alt så er som det så skal være...

Peter
Har prøvet at lade min computer løbe igennem af INTEL men der er "no supported driver or softwaer updates available for your system"
Avatar billede Peter Guru
07. marts 2021 - 08:01 #5
Jeg går ud fra at det er en bærbar Pc. Har du prøvet at tilslutte eksterne højttalere eller hovedtelefoner?
Jeg har set fænomenet med rødt kryds som forsvandt når man satte hovedtelefoner til, men stadig ikke ingen lyd. Det var på en stationær Lenovo som var spritny og da der var garanti på endnu blev Pc’en (efter en nulstilling) fejlmeldt og der kom en tekniker og skiftede motherboardet. Herefter var alt ok fordi lydchippen var defekt.
Engang var lydkortet en selvstændig enhed som kunne hives ud og erstattes. Det samme gjalt netkortet. Umiddelbart en fordel. Er det en Windows Pc?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 08:03 #6
Hej Louise.
Prøv at højreklikke på start og vælg enhedshåndtering. Find herinde lydkortet.
Højreklik på det og vælg egenskaber.
Står der her at denne enhed virker korrekt?
Avatar billede Smilewithyou33 Juniormester
07. marts 2021 - 11:00 #7
ER inde i enhedshåndtering men kan ikke finde lydkortet.
Ville gerne have sendt et skærmbillede for at vise dig det... men kan ikke uploade filen nogen steder...

Der er noget der hedder "lyd-, video- og spil-controllere" og noget der hedder "lydoutput og -input"..

Begge har jeg prøvet at opdatere drivere og der skrives at der installerede de bedste drivere til denne enhed...

Skal lige pointere at det er en PC jeg sidder på - ikke en bærbar som Peter ovenfor tror.
Avatar billede Peter Guru
07. marts 2021 - 11:30 #8
I enhedshåndtering skal du slette de ting der har noget med lyd at gøre. Herefter skal Pc’en bootes og Windows installerer dem igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 11:34 #9
Billeder kan uploades her https://da.imgbb.com/
Lyd som du skal finde kan se sådan ud som på min pc her
https://ibb.co/KGnSWBV
Hvis ikke tilgængelig prøv at trykke på vis oppe og vælg skjulte enheder.
Bliver det så synligt?
Har du anmærkninger derinde der påviser manglende drivere fra andre enheder?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 11:36 #10
Enig i #8 med at prøve at slette enheder (hvis synlige) og genstarte pc for at Win dows finder enhederne igen.
Hvis ikke synlige hverken direkte i enhedshåndtering eller under skjulte enheder må lyd delen være defekt på din pc
Avatar billede Smilewithyou33 Juniormester
07. marts 2021 - 13:24 #11
Ej noget underligt noget... når jeg sætter mine høretelefoner til - så er der lyd - så kan jeg godt høre en podcast f.eks. - men ikke hvis jeg piller høretelefonerne fra igen... sporer det jer ind på noget så?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 14:07 #12
Stikket du sætter hoved telefoner i har en dårlig forbindelse evt fordi snavs er blevet skubbet ind i stikket. Kan du få lyd ved at gentagne gange sætte telefoner i og fra? Hvis ikke køb en dåse med trykluft og prøv at rense stikket med det. Hav pc slukket nåd du gør det og lad evt den drivgas der kommer med ud tørre helt op inden du tænder computer igen.
Avatar billede Smilewithyou33 Juniormester
07. marts 2021 - 14:45 #13
Jeg tror vist, du misforstår mig... det er KUN når jeg bruger hovedtelefoner, jeg kan få lyd... der er IKKE lyd, hvis jeg fjerner hovedtelefonerne og "bare" vil høre lydbog på pc-en..... altså UDEN hovedtelefonen...
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 16:08 #14
Jeg misforstår dig ikke.
I stikket hvor du putter dine hovedtelefoner ind er der en kontakt der slår højttalerne fra når du har puttet stikket i. Hvis der kommer snavs ind i det stik kan det miste den forbindelse der skal være for at genaktivere højttalerne. Derfor du skal "masserere" stikket ved at putte hovedtelefon ind og ud for at få skidtet væk så højttalere tænder igen. Måske der skal noget mere til for at få det væk. Tror ikke dit lydkort fejler noget.
Avatar billede Smilewithyou33 Juniormester
07. marts 2021 - 16:18 #15
Okay - nu forstår jeg ihvertfald dig... :-)
Jeg prøver det du siger....:-)
Avatar billede Peter Guru
07. marts 2021 - 17:12 #16
#14
Det lyder som en god idé. Man kan købe det hos mange fotohandlere. Jeg bruger til at blæse tastaturet rent og det kommer ind under tasterne også.