Avatar billede Tthers Juniormester
07. marts 2021 - 15:28 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Skræm tænder ikke ved RAM-udskiftning

Kære eksperter

Jeg skal lige starte med, at sige at jeg desværre ikke er den store PC-ekspert og jeg håber derfor, at I kan bære over med min uvidenhed.

Jeg troede dog, at jeg var i stand til at udskifte mine 8 GB RAM (4x2) til 16 GB RAM (8x2). Det måtte jeg desværre sande, at jeg ikke var i stand til. Jeg fulgte instruksen, tog det gamle RAM ud og satte de nye i. Piece of cake. Desværre tænder skærmen ikke længere op. Computeren tænder, der er lys i tastatur og mus. Men skærmen melder om at den ikke kan finde forbindelse. Det betyder også, at jeg ikke har adgang til BIOS.

Har prøvet med en anden skærm, men med samme resultat.

Jeg tænkte, at jeg ville vente til jeg fik en ekspert på besøg, så satte de gamle RAM tilbage i, men der vil skærmen nu heller ikke tænde. Så nu er jeg nervøs over om jeg har lavet ballade?`

Jeg er gået fra G.Skill Ripjaws V 2x4GB 2133MHz til 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16. Mit motherboard er Prime B250M-C.

Er der nogen der har et bud på, hvor fejlen ligger og hvad jeg evt. kan gøre for, at komme tilbage til normalen?

Mange tak
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2021 - 15:58 #1
du havde lukket og sluttet pc, og taget strømkabel af først?
Hvis du har grafikkort i, så tjek, at det sidder korrekt, og du ikke hav trukket det lidt op i slot.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 17:59 #2
Siden du ikke kan komme i bios kunne man prøve at nulstille den. Det kan gøres ved at pille det lille batteri på bundkort ud og trykke på start knap og holde den inde et stykke tid. På nogle bunkoet er der også knap eller nogle pins man kan gøre det over.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. marts 2021 - 19:01 #3
Så vidt jeg kan se, er de ram du har købt ikke kompatible med dit bundkort, idet de  kører 3200 mhz og bundkortet understøtter kun op til 2400 mhz.
Det er jfr. manualen
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/PRIME_B250M-C/E13585_PRIME_B250M-C_UM_V3_WEB.PDF
Jeg har ikke undersøgt, om der evt. er lavet en biosopdatering, som gør at den kan køre med hurtigere ram, men det er absolut muligt, at det er tilfældet.
Men det kræver jo først, at du får det til at virke med de gamle igen.
Prøv at kontrollere om alt som sidder med stik, sidder som det skal - uden at der er strøm til pc.en, hvilket vil sige, at strømstikket skal helt ud af pc.en.
Avatar billede Tthers Juniormester
07. marts 2021 - 21:21 #4
Tak for alle jeres svar. Jeres hjælp er meget værdsat. Af en eller anden grund, så virkede det hele som det skulle, da jeg tændte pcén her til aften. Meget underligt, da jeg ikke havde gjort noget siden sidst.