07. marts 2021 - 16:15 Der er 14 kommentarer

Systemgendannelse virker ikke mere

Hej,

Jeg bruger Windows 10 PRO med nyeste opdateringer.
Efter en opdatering for et stykke tid siden virkede systemgendannelse ikke mere. I et vindue kom meldingen: Der opstod en fejl på egenskabssiden. Der opstod en fejl i systemgendannelse. Fejl 0x81000203.
Jeg har forsøgt følgende 2 rettelsesmetoder:
1:
Tryk på Windows + R, skriv " gpedit.msc " og tryk på Enter. - Dette åbner konsol for Group Policy Editor.
Vælg Computerkonfiguration> Administrativ skabelon>  - System> Systemgendannelse.
Dobbeltklik på Deaktiver systemgendannelse, og vælg - Ikke konfigureret.
Genstart din computer, og systemgendannelsen skal fungere.
2:
Det kan skyldes at tjenesten Øjebliksbillede af diskenhed ikke er aktiv:
I søgefeltet skriver du Tjenester og trykker Enter.
Rul helt ned i bunden for at finde denne tjeneste. I kolonnen Starttilstand står der sikkert Manuel. Højreklik på linjen og vælg Egenskaber. Her kan du ændre Starttilstand til Automatisk (forsinket start). Klik på OK, luk Tjenester og genstart computeren før du prøver igen.

Ingen af disse metoder virkede.

Hvordan får jeg igen mulighed for at oprette gendannelsespunkter ?

MVH Kjeld Aage
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 17:19 #1
prøv at skrive system i en søgning og gå i avancerede systemindstillinger- systembeskyttelse. Vælg dit systemdrev C og tryk på konfigurer.
Kan du her aktivere systemgendannelse?
07. marts 2021 - 17:43 #2
Til 220661 Ekspert:
Når jeg trykker på systembeskyttelse får jeg desværre igen  i et vindue meldingen:  Der opstod en uventet fejl på egenskabssiden. Der opstod en fejl i systemgendannelse. Fejl 0x81000203. Så det løste desværre ikke problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 17:49 #3
Prøv i Powershell kørt som admin at køre denne kommando
sfc /scannow.
07. marts 2021 - 18:35 #4
Det hjalp desværre heller ikke, fik samme fejlmelding.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2021 - 18:41 #5
Har du noget "TuneUp" program der kører på computeren?
07. marts 2021 - 18:58 #6
Jeg har et Windows Repair (all in one) fra Tweaking.com på computeren.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 06:44 #7
Systemgendannelse var berettet fra Microsoft, at der var fejl efter opgradering til seneste winversion Windows 10. Det har Microsoft erkendet. Dette betyder systemgendannelse vil ikke virke og skal nok foretage tjeneste aktiver for dette. Jeg kan ikke huske, hvad den hedder på dansk, men du kan aktivere tjeneste "Volume Shadow Copy" tjeneste, måske på dansk er den samme, men bare for at være sikker er det nok "Systemafbildning".

Lad mig se, om jeg kan lave video.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 07:54 #8
Fornemt, der er nogen der er lavet optagelse af dette på forhånd før mig. Heheh...

https://youtu.be/iLgJGmWYR4M

Husk, at det er bedre at køre med den seneste Windows 10 disse dage, og hvis det ikke virker efter hensigten, er det sikkert bare tjenester der skal aktiveret, da det er det nye Operativ system der er blevet lagt in på HDD på grund af opgradering fra eksempel Windows 10 2004 til Windows 10 20H2.

Du kan også nøjes med at flytte eller lave programmer, fil, dokumenter til ekstern HDD og nulstille Windows 10 og aktiveret VVS (Volume Shadow Copy) på tjenesten.

Systemgendannelse kan også forårsage tredjeprogrammer såsom antivirus eller Malwarebytes som fuldendt standser systemgendannelse. Ergo, er det bedst bare at nulstille Windows 10, og installere om og aktivere VVS på nyt.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 08:02 #9
Prøv at aktivere både "swprv" - Microsoft Software Shadow Copy Provider og "vvs" - olume Shadow Copy.
Avatar billede f-arn Guru
08. marts 2021 - 10:12 #10
08. marts 2021 - 10:18 #11
Til Jørgen  B.
Jeg kender ikke alle de engelske udtryk der bruges i den viste video og vil derfor ikke gå i gang med noget og derved risikere at gøre noget forkert. Jeg har brug for en dansk skriftlig forklaring, som jeg langsomt og med stor forsigtighed kan gennemføre. Findes det ikke, vil jeg undvære muligheden for at lave genoprettelsespunkter.
MVH Kjeld Aage (83 år).
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2021 - 11:27 #12
Jeg stopper på tråden her. Held og lykke.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2021 - 16:37 #13
#6 Det der Tweaking Repair program kører det i baggrunden hele tiden?
08. marts 2021 - 17:34 #14
Jeg afinstallerede programmet fra Tweaking.com helt, men det ændrede ikke noget desværre.