Avatar billede palleskov Juniormester
09. marts 2021 - 15:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Spidskote

Hej Eksperter.
Jeg sidder med et udbud fra en entreprenør hvor vi skal leverer nogle pæle der skal bankes i jorden.
Her er der en kote altså en højde hvor toppen skal være og så beskriver han en "Spidskote" Hvad er det?
Jeg tror der er bunden af pælen men er ikke sikker.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. marts 2021 - 16:42 #1
Står der ikke fx. spidskote - 5 meter (altså "minus" 5 meter) ???
Avatar billede falster Ekspert
09. marts 2021 - 18:27 #2
Interessant med disse udtryk, hvor der ikke (let) kan googles/opslås en konkret definition.

Ad #1: Hvis den såkaldte spidskote angives i DVR90 (Dansk Vertikal Reference 1990) er den ikke nødvendigvis negativ.

Minus vil betyde, at den er lavere end "sådan cirka havets overflade" ~ middelvandstanden. (Og det kan vel godt forekomme i nogle/enkelte tilfælde.)

Kigger med :-)
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2021 - 20:15 #3
Jeg er også blevet nysgerrig, så jeg har spurgt på https://ing.dk/fagfolket/sporg.

Automatsvaret oplyser, at jeg nok ikke skal forvente et svar, men jeg krydser alle fingrene og skal nok vende tilbage :-)
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2021 - 20:22 #4
Tilføjelse til #3.
En søgning på mit link i #3 siger, at siden ikke findes, selv om jeg faktisk kunne skrive til dem. Jeg venter og ser :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
10. marts 2021 - 05:45 #5
>milter det er fordi du har fået et punktum med. Link skal skrives med mellemrum før og efter for at linkgenerator herinde virker.
Avatar billede palleskov Juniormester
10. marts 2021 - 07:54 #6
Mikael jo toppen står til 0,200mm og spidskote -12,000 meter
Avatar billede Mikael Ekspert
10. marts 2021 - 08:05 #7
#6  Okay. Men forstår ikke de 0,200 mm ?? 0,2 mm er meget lidt ;)
Avatar billede palleskov Juniormester
10. marts 2021 - 09:38 #8
Mikael Jeg tror det er fordi at pælen der skal bankes i jorden skal være 0,2 meter over jorden og 12 meter nede i jorden. Jeg er bare ikke helt sikker på benævnelsen "Spidskote"
Avatar billede falster Ekspert
10. marts 2021 - 10:57 #9
ad #7 og #8:

Som Michael siger er 0,200 mm kun er 1/5 millimeter.

Skulle det have været 200 mm i #6?
Avatar billede palleskov Juniormester
02. august 2021 - 08:00 #10
Det var bunden af pælen.