Avatar billede Douink Novice
09. marts 2021 - 21:18 Der er 7 kommentarer

Understøtter Asus Bundkort (Z97-P) Sata NVMe protokollen?

Hej.
Jeg har en Asus Z97-P bundkort (Cirka fra 2016)
På kortet er der en M2 PCIe port. til M2 harddiske.

Mit spørgsmål.
Ved i med sikkerhed om denne M2 PCIe port understøtter NVMe protokollen??

Varen er udgået ved proshop. Men her er et link til den ved proshop: https://www.proshop.dk/Bundkort/ASUS-Z97-P-Bundkort-Intel-Z97-Express-Intel-LGA1150-socket-DDR3-RAM-ATX/2449368

MVH
Douink
Avatar billede kurt54 Ekspert
09. marts 2021 - 23:05 #1
m.2 ssd er enten sata eller NVMe .
fra din link "Speed up your system with lightning-fast 10Gb/s M.2" denne hastighed opnås ikke ved sata som har mac 6Gb/s. Så det må være NVMe .
Avatar billede Peter Guru
10. marts 2021 - 10:46 #2
Handler det om hvorvidt der er NVMe.2 stik på boardet eller standarden?
Avatar billede Douink Novice
10. marts 2021 - 12:47 #3
Hej Kurt54

Det med hastigheds beskrivelsen kan jeg da kun give dig ret i. Skal jeg med den info købe en NVMe kort? :-)
Avatar billede Douink Novice
10. marts 2021 - 12:52 #4
Hej Peter
Bundkortet har en M.2. Stik. Spøgsmålet lyder på der på det stik understøttes NVMe. som er en protokol som kommer sener.

Før NVMe kom. var data der skulle til harddisken kun i en kø (1cue)
Da NVMe kom. Kunne man lave 64.000 køer. så der ikke er så lang en kø. Denne teknologi gjorde harddiske op til x5 gange hurtiger. (har jeg læst mig til)
Avatar billede Peter Guru
10. marts 2021 - 13:16 #5
Hej

Jeg har en i5 Pc med et Z97p systemboard men dokumentationen er forsvundet. Da jeg byggede (samlede) Pc’en viste jeg intet om m.2 og fyldte den med Samsung SSD diske tilsluttet til alle sata stikkene. Det var dengang en 256 GB disk kostede 1200 kr.
Avatar billede Douink Novice
10. marts 2021 - 13:25 #6
Hej Peter.
Jeg har også selv bygget denne her i 2016. Jeg har 4 sata diske. 2 af dem kører raid til styresystemet og 2 af dem kører raid til gaming disk.
M2 diske læser med 2,364 mb/s. Hvor min gammel raid lige nu kører 742 mb/s . og så koster en m2 500GB kun 628 kr i Elgiganten.
Men NVMe protokollen gør disse m2 diske endnu hurtiger!
Avatar billede Douink Novice
10. marts 2021 - 13:27 #7
Har lige købt den her https://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest/700020/Samsung-SSD-970-EVO-Plus-500GB
Men jeg er ved at undersøge om jeg får noget ud af NVMe på mit gamle bundkort :-)