Avatar billede EveryMA Mester
11. marts 2021 - 08:18 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Hvis kolonne indeholder specifikt ord, så marker feltet rødt

Hej

I Excel har jeg bl.a. to felter: I kolonne T7 kan der stå forskellige slags tekster og i kolonne S7 skal der stå et nummer.

Det jeg vil frem til er at hvis kolonne T7 indeholder ordet 'Aktiv', så skal kolonne S7 automatisk markeres med en rød baggrund. Kolonne T7 kan indeholde sætninger, enkeltord eller andet. Men S7 skal gøres rød hvis der findes ordet 'Aktiv' i T7.

Håber det giver mening og at nogen kan være behjælpelige.
Avatar billede kim1a Ekspert
11. marts 2021 - 08:50 #1
Formlen Find (samme på DK og Engelsk) er din ven, men vær opmærksom på at den regelfast overfor store og små bogstaver.
Den nemme måde er at have et støttefelt med =iferror(find("Aktiv";cellen med tekst);"")
Så får du et tal i alle celler med Aktiv i linjen, og den kan du så lave betinget formattering ud fra.
Alternativt kan du overveje den lidt tunge direkte i betinget formattering (utestet):
=isnumber(find("Aktiv";cellen med tekst) - og så farve dem som bliver sande.
isnumber = er.tal på dansk
Avatar billede EveryMA Mester
11. marts 2021 - 09:55 #3
kim1a
Jeg brugte find, men jeg har svært ved at få den tilpasset med iferror (i mit tilfælde hvis.fejl)

Jeg har følgende:
=HVIS.FEJL(FIND("Aktiv";T7;1;"")

Så skulle den gerne skrive 1 hvis den finder ordet Aktiv eller slet ingenting hvis den går i fejl (at der ikke findes ordet Aktiv)

Men den afviser - jeg får en fejl med for mange argumenter.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. marts 2021 - 10:13 #4
Prøv:
=HVIS.FEJL(FIND("Aktiv";T7);0)>0
Avatar billede EveryMA Mester
11. marts 2021 - 10:35 #5
Store-morten

Det fungerer. Dog vil jeg ud i at feltet skal være tomt hvis ikke ordet Aktiv bliver fundet

Det helt ideelle er: Hvis ordet Aktiv findes i T7, så markeres baggrunden i S7 rød. Hvis ordet ikke findes, så sker der intet i celle S7 - hverken tekst eller skift af baggrundsfarve.

Det er for at minde mig selv om, at jeg skal skrive noget i S7, at baggrunden skal skifte til rød. Det med formateringsreglen har jeg styr på. Det er mere selve koden til at få den til at reagere
Avatar billede store-morten Ekspert
11. marts 2021 - 10:46 #6
Formlen skal bruges i Betinget formatering.
Avatar billede EveryMA Mester
11. marts 2021 - 10:50 #7
Så er jeg med.
Det spiller.
Kan man tilføje noget til koden så den røde baggrund forsvinder når man så udfylder S7?
Avatar billede store-morten Ekspert
11. marts 2021 - 10:58 #8
Prøv:
=HVIS(ER.TOM(S7);FALSK;SAND)
I en ny regel, sæt flueben i : Stop, hvis den er sand
Avatar billede EveryMA Mester
11. marts 2021 - 11:15 #9
Det jo fornemt!
Tak for hjælpen!
Avatar billede EveryMA Mester
11. marts 2021 - 11:22 #10
Hov. Kan man ikke få den til at reagere uanset om Aktiv står som Aktiv, AKTIV? Altså så den reagerer uanset om det er store eller små bogstaver
Avatar billede store-morten Ekspert
11. marts 2021 - 11:26 #11
Prøv at udskifte FIND med SØG
Avatar billede EveryMA Mester
11. marts 2021 - 11:27 #12
Det prøver jeg.
Ellers oprettede jeg bare en ny formel med 'aktiv'. Det kommer enten som Aktiv eller aktiv.

Tak for hjælpen.
Avatar billede Upgrade IT Praktikant
11. marts 2021 - 20:44 #13
Konge formlen er helt sikkert: =HVIS.FEJL(FIND("Aktiv";T7);0)>0

Har du flere spørgsmål er du velkomment til at se mere her: www.upgradeit.dk