Avatar billede ErikHg Ekspert
11. marts 2021 - 21:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Skift startside i Edge fra Bing til Google i Windows 10

Jeg har et problem efter ny-installering af Windows 10, i form af jeg ikke kan skifte startside fra Bing til Google. Jeg har kikket på YouTube og der er da også flere videoer der viser hvordan, men Microsoft har igen igen været så "venlige" at ændre noget som anvisningerne i videoerne ikke stemmer overens med virkeligheden. Jeg fatter ikke hvorfor MS ændrer noget der virker godt, for det virker skørt, ikke mindst for brugerne.

På forhånd tak.

Mvh.
Erik Hg
Avatar billede posten Juniormester
11. marts 2021 - 22:20 #1
du har det samme 3 prikker som i chrome de ligger bare ned ude til venstre vælger du : ved start derefter vælger du den 3. åben en eller flere...... i tilføj ny side skriver du :
https://www.google.dk
Avatar billede ebea Ekspert
11. marts 2021 - 22:43 #2
Oppe i højre hjørne på Edge Browseren, trykker du på de 3 prikker. Derefter vælger du "indstillinger" (tandhjulet). I siden der nu fremkommer, vælger du i menuen til venstre "Persondata, søgning og tjenester", og inde i den side du nu ser, scroller du helt ned til bunden, til en linje der hedder "Adresse og søgelinje" (fed skrift), som du klikker på.
I den nye menu der nu fremkommer, kan du vælge den Browser du vil bruge. Håber det løser dit problem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. marts 2021 - 23:41 #3
Det fungerer slet ikke - hver gang vender Bing tilbage......
Jeg aner ikke hvad der sker :-(
Det er som om at MS med vilje har gjort det besværligt at anvende andre søgemaskiner end Bing.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2021 - 04:09 #4
Når du har ændret søgemaskinen til "Google søgemasking" vil dette virke efter hensigten.
Microsoft har lavet Edge til at starte deres egen grænseoverflade for deres "Edge features" ved hver "Ny faneblade" så du kan bruge Bing søgeboks og andre Microsoft produkter på "App Launcher" de 9 prikkede ikon ved siden af temparatur.

Hvorimod hvis du indtaster søgeordet ved adresse-linien/adresse-boksen øverst, vil det straks benytte din favorit søgemaskine, så alt er i skønneste i orden. Har du testet dette?
Avatar billede posten Juniormester
12. marts 2021 - 06:44 #5
hvilken bruger du som standardbrowser ???
Avatar billede posten Juniormester
12. marts 2021 - 07:00 #6
holder stadig ved #1 det virker da her
Avatar billede claes57 Ekspert
12. marts 2021 - 08:01 #7
I win 10 selv, indstillinger. I top højre er en globus, og webbrowseing, gendannelse anbefales.
Ignorer det - det sætter bare bing ind igen. Svinsk markedsføring af egen søgemaskine
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2021 - 08:05 #8
#3 - "det fungerer slet ikke" skriver du. Men hvad er det som ikke fungerer? Det som jeg angav i #2, gør at du ændrer din søgemaskine til det du vælger; altså at du fjerner Bing som søgemaskine!

Hvis du forventer at den søgestreng som du (måske) har midt i billedet på Edge Browser vinduet forsvinder, så gør den ikke det. Og hvis det er det som du mener, så skriv det tydeligt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. marts 2021 - 10:40 #9
Jeg er ikke kommet meget videre :-( Jeg har herunder indsat et skærmklip af siden jeg er kommet til:

https://ibb.co/G5kX6Pd

Jeg har fundet feltet, "Tilføj søgemaskine"

I dette felt står "Søgemaskine"
"Nøgleord"
"URL adresse"
I sidstnævnte har jeg skrevet "https://www.google.dk"  men boksen Tilføj er nedtonet.

Jeg har forsøgt mig med at skrive "Google" i øverste felt, men aner ikke hvad der skal står ud for "Nøgleord".
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2021 - 10:57 #10
#9 - Har du prøvet at nøjes med at skrive Google ind i den øverste linje?
Jeg genkender dog ikke det billede du viser, da der "normalt" vil være en Dropdown vælger i højre side, hvor du vælger din søgemaskine.

Ellers så gå ind via windows flaget nederst til venstre i dit windows10 vindue, og vælg tandhjulet (indstillinger). Og derinde vælger du "Apps", og i menuen der fremkommer, vælger du i venstre side "Standardapps", og i ny menu, vælger du nu "webbrowser", og så vælger du den Browser du vil bruge.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. marts 2021 - 13:10 #11
Nu lykkedes det endelig laaaaangt om længe at få skiftet startside i Edge fra Bing til Google.
Jeg gik igen ind på YouTube og skrev noget noget i retning af "Change startpage to Google Edge Windows 10 20H2". Der kom en amerikansk side op, der tydeligvis var meget mere lig de sider der er dukket op på min pc. Det er ikke "Persondata og tjenester" man skal klikke på, men derimod "Ved start" hvorefter der åbner et vindue der hedder "Ved start" Der er her tre valgmuligheder: Åbn ny fane, Fortsæt der hvor du stoppede, Åbn en eller flere bestemte sider. Sidstnævnte vælges og derefter klikkes på "Tilføj en ny side". Nu kommer et vindue op hvori man skriver URL-adressen (https://www.google.dk).
Der er unægtelig sket nogle ændringer fra tidligere. Hvorfor disse ændringer er foretaget fra MS´ side kan man kun gisne om. Men brugervenligt er opsætning absolut ikke.

Jeg takker alle for jeres bedrag til min spørgsmål. Nu kan andre, der har haft/har samme problem læse her om hvordan man løser det.
Avatar billede posten Juniormester
12. marts 2021 - 13:15 #12
det var jo også det jeg skrev til dig !!!
Avatar billede poko1 Ekspert
12. marts 2021 - 13:17 #13
Eller som her jeg har tidligere vist denne.
https://ibb.co/Hp617fJ
Avatar billede ebea Ekspert
12. marts 2021 - 13:58 #14
#11 - Så længe du er tilfreds med din løsning, og den virker, så er målet jo nået.
Jeg kan skifte så ofte jeg vil, ved at vælge som foreslået i #2, med de 3 prikker, og i indstillinger!
I sidste ende, er din opsætning af Windows10, formentlig anderledes end f.eks. den jeg bruger, og derfor er tilgangen til at skifte Browser som standard, anderledes.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. marts 2021 - 14:37 #15
Der må have været adskillige "fejl 40" her, men om ikke andet så lykkedes det til sidst.:-)