Avatar billede staugaard Juniormester
13. marts 2021 - 12:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

søger hjælp til valg af udstyr

Hej. håber I kan hjælpe mig med at vælge det rigtige udstyr til min mac.

jeg arbejder meget hjemme på min macbook pro. fra 2017 (13"), og har efterhånden ondt alle vegne, så vil købe en større skærm og mus og måske tastatur til at arbejde mere ergonomisk.  jeg er bare i tvivl om hvad jeg skal vælge og hvordan det fungere mht mac.

Har du et bud på hvordan kan jeg lave det bedste ergonomiske setup af udstyr til mit hjemmekontor, uden at blive alt for fattig :-)?

jeg har pt kikket på dette, men er i tvivl om det rigtige valg, og jeg skal vel også bruge et tastatur....?

Hilsen Anne

https://www.proshop.dk/Mus/Logitech-M570-Wireless-Trackball-Black-Ergonomisk-mus-Trackman-5-knapper-Sort/2231146?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=CjwKCAiA4rGCBhAQEiwAelVti5-H-v1zLDCbrY27Z7EjJI5btZfXPT7rUi_5_CgsWVSiD0TLGt1u_hoCzQkQAvD_BwE

https://www.proshop.dk/Skaerm/HP-27-Skaerm-27fw-Soelv-5-ms/2663675?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=CjwKCAiA4rGCBhAQEiwAelVti3lJ8sDeBlclAKbfa4LWOsl3X4C0yyxVe7XbOaePfEXCJttwyDvl4hoCjToQAvD_BwE
Avatar billede INK Ekspert
13. marts 2021 - 14:42 #1
Så vidt jeg kan se, har din Mac 4 stk Thunderbolt 3 porte - men ikke HDMI. Har du en dock, ellers kan du købe en USB-C til HDMI, som eksempelvis denne

https://mackabler.dk/usb-c-hdmi-dock-usb-hdmi-og-usb-c-167.html?gclid=CjwKCAiA4rGCBhAQEiwAelVtiwt3MoMzCUPFSVnhASFMZfb0tN5ujtIEAaDzSMPKVAjFXt7MISd58RoC-l8QAvD_BwE

Bemærk den foreslåede skærm har lavere opløsning end din nuværende indbyggede skærm. Der findes mange skærme med bedre opløsning og i samme prisklasse. Eksempelvis denne
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/pc-skarme/216344/aoc-q24p2q-27-professionel-skarm

Keyboard kan være et originalt Apple trådløst med tal-tastatur, hvis du har behov for dette

https://www.apple.com/dk/shop/product/MQ052DK/A/magic-keyboard-med-numeriske-taster-dansk-sølv?fnode=37ae4b05089fd6a695ee937b6a07b30eba65e281ffc037f81fde4789d243efac3585a20a7a3e9ef069f252caf89384d4a18927f7aff5a61e64b15e2e7577d6179867071812262ea07528c4e3c1eb1b31d254db696929e94a87892f6016e30cce23a2399eba8dba2c680e66fe8714f512

men andre trådløse tastaturer kan også anvendes.

Håber denne inspiration kan hjælpe.
Avatar billede egonspock Seniormester
13. marts 2021 - 15:02 #2
God pointe med skærmen, som jeg lige vil knytte en kommentar til:

Jeg har netop fået en 27" til min Macbook Pro, der også kun er 2560*1440, og jeg kan tydelig se at bogstaverne står meget dårligere på skærmen end på min Retina-skærm på computeren, så jeg ville nok ikke anbefale noget mindre end 4K-skærme, dvs. 3840*2160 pixels, og slet ikke blot 1920*1200. F. eks. en af dem her https://www.edbpriser.dk/soegning?q=4k+skærm eller måske bedre. Min iMac har en 5K-skærm, dvs. 5120*2880 og er meget behagelig at arbejde med. Har man først vænnet sig til retinaskærme, så er det svært at nedgradere ;-)
Dette uanset om man skalerer skærmen eller ej, i øvrigt. Jeg kører kun sjældent fuld opløsning, da bogstaverne bliver ganske små - men læselige med lup ;-)
Avatar billede staugaard Juniormester
13. marts 2021 - 19:00 #3
tusind tak for hjælpen.
jeg nåede desværre at bestille skærmen, men sender den retur, og køber den anbefalede på 2560 x 1440, da jeg desværre tror at de andre i højere opløsning bliver alt for store, selvom det er lækkert med den høje opløsning.

Jeg bruger det ikke hver dag, så tænker at jeg vil mærke forskel  på 2560 x 1440 frem for den som er på vej til mig....  tastaturet du linker til er præcis det mac tastatur jeg også bestilte, så det var godt lige at få det bekræftet :-)

jeg har en adapter, som den du referer til, så nu skulle jeg gerne være kørende.
har også bestilt en Logitech MX Ergo trådløs trackball mus, og glæder mig meget til at som om det kan lindre mine ømme arme og skuldre, efter jeg har lavet ny hjemmeside på min macbook under lockdown...  3 mdr. sammenkrøbet foran macbook vil  jeg gerne advare imod :-D

Hilsen Anne
Avatar billede egonspock Seniormester
13. marts 2021 - 21:27 #4
Husk også stol og bord. For mit vedkommende har det været værst med en dårlig kontorstol hjemme, Min computer er - for mig - intet problem i den sammenhæng, men godt du gør noget ved det!
Avatar billede staugaard Juniormester
13. marts 2021 - 21:45 #5
Enig! Hvilken stol vil du anbefale ?
Avatar billede egonspock Seniormester
13. marts 2021 - 22:09 #6
Det er så individuelt at jeg ikke tør give et praj :-)
Avatar billede Anders Seniormester
14. marts 2021 - 12:12 #7
1080p skærm er fint til spil eller film men ikke til arbejde. Der er ikke nok plads på den. 1440p er bedre men 4k eller 5k er bedst.
Sørg for at vælge en skærm med et ips panel, andet er for dårligt hvis du er vandt til en Mac.
Dell laver en masse af dem. De hedder ultrasharp men er dyre.
Logitech har lige udgivet et mus og tastatur særligt til Mac:
https://mackabler.dk/logitech-mx-keys-for-mac-tastatur-3813.html
https://mackabler.dk/logitech-mx-master-3812.html

Tastaturet er baggrundbelyst det lækkert. Også koster det ikke så meget som Apples. Deres er dog også godt. Apples mus er ikke. Men de har en vildt fed trackpad hvis det er hvad du vil have.
Avatar billede staugaard Juniormester
14. marts 2021 - 12:55 #8
Tak for hjælpen 😊