Avatar billede Poul Vinggaard Praktikant
13. marts 2021 - 17:19 Der er 6 kommentarer

Ændre harddisktype.

Jeg skal til at geninstallere Windows 10 og en fuld backup af harddisken, derfor har jeg købt en

ekstern Samsung SSD harddisk på 1 terabyte. Jeg har installeret den på computeren og tildelt

den et drevbogstav nemlig H. Jeg kan se den under denne pc hvor den er opført som en lokal

disk, Det betyder jo at den er intern. Den skal ændres til en ekstern disk, før jeg kan få taget

en fuld backup af pc`en med programmet Paragon backup and recovery, hvor den ligger under

Local folders men ikke External drives. Hvordan ændre man

sådan noget ?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2021 - 18:10 #1
Hvorfor installerer HDD intern, når den skal bruges ekstern ?
Prøv at sætte den til USB, og brug dette gratis program:
https://www.ubackup.com/free-backup-software.html
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2021 - 18:18 #2
Ps. Brug "Klone"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. marts 2021 - 10:39 #3
Du har ikke købt en ekstern harddisk. En ekstern harddisk kommer i sit eget kabinet, og sættes til PC´en med USB, eSATA eller lignende kabel.

Du har købt en intern disk - og naturligt også monteret den internt i PC-kabinettet. Jeg kender ikke nogen snydekommandoer der kan få en intern disk til at "ligne" en ekstern disk, så du kan snyde dit backup program.

Jeg tror kun du har to muligheder:

1. Køb et eksternt kabinet og monter disken i det, så du får en "ægte" ekstern disk. Til nød kan du nøjes med en USB->SATA adapter (forudsat det er en SATA port du har på disken). Men det er kun til "her og nu" brug - opstillingen går let fra hinanden, hvor et regulært kabinet er mere robust.

2. Find et andet backup program at tage backup med. Påtænker du at reinstallere hele Windows 10, kan du jo helt nøjes med at kopiere de relevante filer - typisk alt under c:\users\[brugernavn]
Slår du visning af skjulte filer til, ser du også den skjulte mappe c:\users\[brugernavn]\Appdata, hvor der ligger en del konfigurationsfiler under (og evt. mailfiler).
Så skal du også huske andre mapper i c:\ som du selv har oprettet - hvis der er nogen. Og det er egentlig en fin backup, du kan kopiere retur 1:1 på en nyinstalleret PC.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. marts 2021 - 10:40 #4
p.s. vælger du 2, og kopierer hele "Appdata" mappen, plejer jeg at anbefale IKKE at kopiere denne 1:1 over på den ny PC, men kun i takt med at man opdager man mangler konfigurationsfiler. Der kan nemlig snige sig uhensigtsmæssige filer og konfigurationer med, som du ikke ønsker/har brug for.
Avatar billede Poul Vinggaard Praktikant
12. april 2021 - 16:46 #6
Det er en ekstern harddisk da den er pakket ind i et kabinet, når jeg siger at den
er installeret på pc’en betyder det at den installeret ligesom når man installere en
ny printer på sin computer, og ikke at man skruer den fast inde i computeren.
Det betyder ikke noget at harddisken står opført som en local disk og ikke som
en ekstern disk, da man alligevel godt kan lave en fuld backup med paragon
backup and recovery. Det er heller ikke noget problem at gendannne backup’en
med paragon, efter at man har nulstillet Windows 10 med en USB nøgle. I bladet
Komputer for alle nr 4 2021 på side 16 til 19 står forklaret hvordan man nulstiller
og gendanner en backup. Jeg kan stadigvæk ikke efter gendannelsen få søgefeltet
til at virke, og nogle programmer er meget længe om at starte op. Og nogle vil slet
ikke starte.