Avatar billede John Fredsted Mester
15. marts 2021 - 08:11 Der er 8 kommentarer

Ikon flytter sig automatisk

Efter opdatering i forgårs af Win10 (en opdatering, jeg ikke kunne afslå, idet jeg angiveligt ellers ville miste Win10-supporten) er et ikon på mit skrivebord flyttet til en ny position. Jeg kan selvfølgelig sagtens manuelt flytte det tilbage, hvor jeg vil have det, men problemet er, at ved næste genstart/opstart, står ikonet igen det forkerte sted.

Jeg har prøvet diverse af metoderne her https://www.minitool.com/news/windows-10-desktop-icons-moving.html, og jeg har prøvet at slette ikonet og genoprette det (endda først efter genstart af computer). Men intet hjælper. Jeg fatter ikke en bjælde af, hvad der foregår. Der er kun tale om ét ikon: Kør-ikonet. Det er naturligvis en lille ting, men det irriterer mig alligevel.

Er der andre, der har oplevet tilsvarende, og i givet fald fundet en løsning?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2021 - 09:46 #1
hvorfor ikke flytte den ned i processlinjen?
Avatar billede John Fredsted Mester
15. marts 2021 - 09:51 #2
Jo, det kunne jeg vel godt, men i min processlinje har jeg kun ikoner stående for programmer, jeg rigtig ofte bruger. Smag og behag er forskellig, går jeg ud fra. Og så vil jeg under alle omstændigheder gerne vide, hvad der foregår.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2021 - 10:14 #3
ok - din seneste opdatering var "en opdatering, jeg ikke kunne afslå" - hvor mange mangler du? det kunne være rettet senere.
Lav en totalbackup, og et systemgendannelsespunkt, og gå i gang med at hente alt, der er sket siden.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. marts 2021 - 10:49 #4
Når du placerer ikoner på Skrivebordet gør du det så i forhold til Gitter og husker at vælge opdater?
https://ibb.co/L6HJpM6
Avatar billede John Fredsted Mester
15. marts 2021 - 11:20 #5
@claes57: Updaten er foregået via Windows Update, som også var den, der advarede mig om, at hvis jeg ikke opdaterede snarest, så ville jeg miste supporten. Idet jeg valgte installer til det hele, så tænkte jeg, at alt ville være i orden. Men det kan være, du har en pointe, idet jeg nu i Update til min overraskelse kan se, at visse komponenter af installationen ikke har kunne fuldføres. Det vil jeg så prøve, om de nu kan.
Avatar billede John Fredsted Mester
15. marts 2021 - 11:22 #6
@poko1: Jep, jeg gør det i forhold til gitter. Jeg har også prøvet at slå snap til gitter fra og så flytte ikonet, og så slå snap til gitter til igen - bare for lige at prøve også det af. Ingen effekt.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. marts 2021 - 11:29 #7
kør appen, og skriv winver i den
du skulle så gerne se, Version 20H2 build 19042 for at være helt ajour. Det kan være, at noget hænger mht opdateringer
Avatar billede John Fredsted Mester
15. marts 2021 - 12:18 #8
@Claes57: Tak for winver-tippet. Den kommando kendte jeg ikke lige. Den melder Version 20H2 build 19042.867, så det er, som det skal være. [Bare lige for god ordens skyld, så er ikonet ikke Kommendaprompten, men Kør.]

Update til min forrige kommentar: Nu er alt installeret. Windows Update melder, at min enhed er opdateret (har lige tjekket for nye updates).

Måske miseren skyldes, at jeg i forgårs ved et uheld kom til at lukke installationsvinduet ned midt i det hele. Jeg startede det hurtigt op igen, og idet installationen så ud til at fortsætte, tænkte jeg, at der ikke var sket noget. Men det kunne i det mindste forklare, hvorfor installation af diverse komponenter ikke var blevet fuldført, jævnfør min forrige kommentar.

Anyway, problemet med ikonet - og kun det ikon - er der stadig.