Avatar billede qln Juniormester
15. marts 2021 - 10:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Beregning af kolonne betinget af anden kolonne

Kolonne A:
Overskift = Type
Frugt
Grøntsag

Kolonne B:
Overskrift = Frugt/Grøntsag
Æble
Pære
Banan
Agurk
Tomat
Salat

Kolonne C: Pris
10 kr.
20 kr.
30 kr.

Jeg vil gerne beregne den samlede pris for alle Frugt/Æble, Grøntsag/Tomat osv.
Det svarer jo til det, som man gør i en Pivot tabel, men jeg vil gerne gøre det i en separat celle, da jeg ikke kan lave efterfølgende Betinget Formatering i en Pivattabel. Endemålet er at lave et samlet dashboard for hver varegruppe (Frugt/Æble osv.), hvor jeg kan sætte nogle farver på betinget af prisen.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
15. marts 2021 - 11:21 #1
Man kan da godt bruge betinget formatering i en pivot tabel opstilling.
Avatar billede qln Juniormester
15. marts 2021 - 16:51 #3
ja det kan jeg godt se, men jeg vil altså gerne gøre det udenfor en Pivot tabel
Avatar billede thomas_bk Ekspert
15. marts 2021 - 17:27 #4
Kan du give et eksempel på et regnestykke
Avatar billede qln Juniormester
18. marts 2021 - 16:29 #5
Fx skal alle de rækker, der har kombinationen Frugt(kolonne A) / Æble(kolonne B) have regnet den samlede pris (fra kolonne C) ud.
Dette skal gøres i et separat ark, således at jeg kan opbygge en samlet prisoversigt med alle kombinationer i hver sin celle.
Avatar billede store-morten Ekspert
18. marts 2021 - 20:10 #6
Er et æble ikke altid en frugt?
=SUM.HVIS(B2:B10;"Æble";C2:C10)

Eller:
=SUM.HVISER(C2:C10;A2:A10;"Frugt";B2:B10;"Æble")