Avatar billede PGFfyn Mester
16. marts 2021 - 07:59 Der er 4 kommentarer

If sætning

Hej.
=if(a1="udbytte";c7;"")  den virker ikke, og den er skrevet helt korrekt.
Filen kommer fra Nordea - download til Excel - men søjlen med a1 må være formateret på en måde som jeg ikke kan gennemskue. Formlen virker ej heller hvis jeg genskriver ordet udbytte.
Hvordan får jeg has på det problem.
Venlig hilsen

Povl
Avatar billede kim1a Ekspert
16. marts 2021 - 08:35 #1
Når det ikke virker når du genskriver, så må der virkelig være noget slemt galt. Kan filen være formatteret på Engelsk så du skal bruge komma , fremfor semikolon ; ?

Hvad melder formlen? Melder den bare tom = at den ikke finder udbytte teksten?

Prøv i et par tomme celler at skrive og se om det virker. Ellers bliver du nok nødt til at uploade filen så vi kan se på den.

Du kan også prøve at skrive if(text(a1;"0")="udbytte";c7;"") så formatterer den A1 som text uanset hvad den står til før.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. marts 2021 - 09:00 #2
hvis du har kopieret linjen direkte fra excel, så har du en dansk version, og skal rette if til HVIS - excel skriver altid kendte ord med versaler
Avatar billede PGFfyn Mester
16. marts 2021 - 10:38 #3
Tak for det Claes.
Har luret hvad der er galt - teksten udbytte står ikke alene - der er mellemrum efter selve teksten, så søjle A, som indeholder forskellige tekster, må ha en formatering  som efterlader disse tomme markeringer, som så åbenbart optræder som en del af teksten og ikke kan genkendes af IF.
Men hvordan jeg kom uden om dette problem - det fandt jeg ikke ud af, og måtte i gang med en gang kopiering fra et nyt tekstområde til en ny A søjle, og det fungerede, hvorimod kopiering fra den oprindelige tekst ikke fungerede.
Slette alle formateringer - fra menuen - virkede ej heller.
Venlig hilsen

Povl
Avatar billede claes57 Ekspert
16. marts 2021 - 11:10 #4
det er lidt kringlet - men se på https://support.microsoft.com/da-dk/office/kontroll%C3%A9r-om-en-celle-indeholder-tekst-forskel-p%C3%A5-store-og-sm%C3%A5-bogstaver-7bb505c7-2815-4a7a-9544-57a5f0dcd551
scroll ned til
Kontrollere, om en del af en celle svarer til en bestemt tekst
Hvis du vil udføre denne opgave, skal du bruge funktionerne Hvis, Søg og ISNUMBER