Avatar billede Lise Praktikant
17. marts 2021 - 10:31 Der er 16 kommentarer

Wifi extender

Jeg har dårligt wifi dækning i huset og har i den forbindelse forsøgt mig med wifi-extender (tp-link)
Der skulle være en rækkevidde på 70 meter men det er helt resultatløs.
Målet er, at få forbindelse på 1. sal samt i vores udhus.
Vi har en 300/300 mbps forbindelse (fibernet)

Jeg kontaktede Hiper support (min udbyder) som vejledte mig således:
Jeg skulle tilslutte wifi extenderen til min router med et ethernetkabel og den skulle ikke frakobles igen??? Det gav absolut ingen mening for mig, for ifølge manualen skal man efter opsætning kunne flytte extenderen til et andet sted i huset, hvor der dog er signal?

Jeg har også forsøgt, at tilslutte extenderen som manualen beskriver og herefter flytte extenderen til en anden ende af rummet, hvor der stadig er god forbindelse men jeg opnår ikke bedre forbindelse i resten af huset og kan slet ikke opnå forbindelse på 1. sal

Håber virkelig på at få hjælp herfra.

Mvh. Lise
Avatar billede thomas_bk Ekspert
17. marts 2021 - 10:40 #1
Hvad Hiper har foreslået må være en 'misforståelse' for deres forslag tyder på opsætningen af et seperat access point forbundet via en netværksledning.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. marts 2021 - 10:40 #2
hvilken type tp-link?
der er nogle, der er til lan via el-nettet, så en dims sidder i stikkontakt tæt på router (og med lan-kabel) - den sender så lan på el-nettet, og en anden dims sidder så i den modsatte ende af huset, og opfanger signalet, og laver det til wifi der. De virker godt så længe de er på samme fase på el-nettet.
Andre tager bare wifi-signalet fra router, og forstærker det op.
Avatar billede Lise Praktikant
17. marts 2021 - 11:36 #3
Det drejer sig om denne extender: https://www.avxperten.dk/wifi-repeater/wifi-repeater-med-rj45.asp?gclid=EAIaIQobChMIociDnJC37wIVYEeRBR2ODwVzEAQYASABEgK1AvD_BwE

Jeg har godt nok overvejet netop, at forsøge mig med de "dimser" til el-nettet men jeg kan ikke læse mig frem til nogen der har fået det til, at fungere. Og når man spørger i butikkerne, bliver man anbefalet den extender som jeg har købt.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. marts 2021 - 12:19 #4
tag extender med i lommen, og se på din telefon/tablet på wifi symbolet. Start fra router, og gå væk, til signalet er faldet de fra de 3 buer til en enkelt - længere væk må extender ikke sidde. Sæt extender i stik der, vent et lille minut, den den har forbindelse, og fortsæt din vandring væk fra den - du skal nok også have en ligge ved trappen på første sal. Mht udhus, så er nedgravet kabel fra router løsningen hvis du ikke har synligt signal i forvejen.
Avatar billede Lise Praktikant
17. marts 2021 - 12:28 #5
Jeg er ikke i tvivl om, hvor extenderen skal sidde. Det har bare ingen effekt?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. marts 2021 - 13:19 #6
der er lys i wifi på den? ellers tilbage med den til router rum, sat strøm til, og tryk på den lille reset ved siden af lan-stik, og få den parret med router igen. Lad den sidde, til wifi lyser (op til et par minutter).
Ellers, så har jeg for en 8-10 år siden sat et tp-link via el op. Det virkede fint indtil ejeren ville bruge kontakten til en lampe (jeg fik forklaret, at det stik var optaget).
Så prøv med https://www.avxperten.dk/powerline-adapter/repeater-til-traadloest-netvaerk-via-el-net-2pk.asp
Og som altid - pak det pænt ud ved modtagelse, så er returnering lettere (du har en god uge til at teste).
Avatar billede Lise Praktikant
17. marts 2021 - 13:36 #7
Ja, der er lys i wifi lampen men den lyser ikke permanent.
Den er resat ved hvert forsøg. kan der være noget galt med extenderen?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. marts 2021 - 14:20 #8
det er snarere, at den ikke har fat i router. Den skal installeres forfra (efter reset). sæt strøm på den, tryk på reset, og derefter på wps-knappen på den. Så på wps på router (typisk kan den have et symbol med to pile, der kører lidt rundt om et centrum)
derefter vent, til wifi på extender lyser konstant. Så har den fat, og du kan flytte den til en fjernere stikkontakt.
Avatar billede Lise Praktikant
17. marts 2021 - 14:22 #9
Jeg giver det lige et forsøg mere i aften!
Tusind tak for indspark ;-)
Avatar billede Lise Praktikant
17. marts 2021 - 15:27 #10
Så er der forsøgt et par gange igen... stadig uden resultat.
wifi-lyset blinker. Trods flere gange reset og ny konfiguration ved hjælp af begge metoder, så vil den simpelthen ikke lyse permanent.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. marts 2021 - 16:06 #11
ring - i dagtimerne, hvis du altså har købt den der - Kundeservice: 86 32 71 71 eller info@avXperten.dk
Avatar billede falster Ekspert
17. marts 2021 - 18:47 #12
Et par langskud, som I sin tid gav problemer hos mig.

1. Den router/accesspoint, som den skal forbinde med, må ikke have et aktivt mac-filter (hvis ikke mac-adressen for Tp'en er tilladt adgang i mac-filteret.)

Du har - nok - ikke sat mac-filtrering som standard på din router.

2. Routeren må heller ikke være sat til at være usynlig i netværksindstillingerne.
Avatar billede Lise Praktikant
17. marts 2021 - 21:19 #13
Nr. 1 er rent kinesisk for mig ;-) Jeg aner ikke hvad mac-filter og mac-adresse er... Jeg har ikke foretaget nogle indstillinger på routeren..?

Nr. 2 giver mening! Den er ikke usynlig.
Avatar billede falster Ekspert
17. marts 2021 - 21:58 #14
Ad nr. 1: Så har du 99,9 % sikkert ikke mac-filter slået til. Det var også kun et langskud.

Held og lykke!
Avatar billede Lise Praktikant
17. marts 2021 - 22:22 #15
Nogle gange er det de langskud der løser problemerne ;-) Men tak!
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. marts 2021 - 09:42 #16
Jeg har god erfaring med Devolo dLAN 1200+ WiFi AC Starter Kit. Transmitterer over 240V el-nettet i huset. Meget nem opsætning. Fungerer på tværs af faser, enheder skal dog være indenfor samme el-måler. Sættet er lidt dyrt, omkring 1200,00 kr., men det er det værd.
Transmission sker på fase og nul. Signal kobler automatisk mellem faser. Fasekobling sker i sikringsgruppe. Således at udstyr kan anvendes på tværs af faser.
Devolo Support oplyser: "The transmission can also take place by induction through the magnectic fields around the wires"