Avatar billede H&B Praktikant
18. marts 2021 - 10:34 Der er 10 kommentarer

Tab af Mbps i WiFi

Jeg har fibernet, abb. hos Waoo med 500/500 Mbps og 2 x AirTies 4920 enheder.
I Waoo appen vises forbindelsen ml. de 2 box'e med 702 Mbps.
Vi har 140 m2 og ingen børn. Netværket er lidt belastet - der er koblet en PC, Mac, 2 telefoner og IPADs på samt 2 TV, men sjældent at det hele kører samtidigt .
Mine spørgsmål er :
1) Hvordan kan der være 702 mbps mellem de 2 WiFi enheder , når abb. kun inkluderer 500 mbps.
2) På både PC og Mac viser speedtesten (et gns på mange tests og ingen app. kører samtidigt) henh. ca 250-280 mbps.
Det synes jeg er altfor lavt ift det lovede 500 mbps abb.
Har skrevet til Fibia. De mener det er forventeligt !! og hvis jeg vil have større hastigheder skal jeg investere i eget netværk med router eller et mesh netværk !! AirTies 4920 er vel et mesh netværk eller hvad?
Har I nogle forslag til det eksisterende WiFi setup for at forøge hastigheder.
PFT, Hilsen H&B
Avatar billede claes57 Ekspert
18. marts 2021 - 11:21 #1
1) de 500 er 'ud af huset' ikke lokalt.
2) viruskontrol og andet sikkerhed stjæler hastighed.
det er ofte hurtigere med kabel, da der ikke tabes datapakker, og det er hastigheden ind i huset, du køber.
hos mig er ipad og telefon ca dobbelt hastighed i forhold til win10-pc - så windows har plads til optimering.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2021 - 17:14 #2
Husk også at der findes mange enheder med ældre netkort, der ikke kan køre så hurtigt. Kunne det tænkes det var sådanne enheder du har?

Umiddelbart synes jeg resultaterne lyder flotte - jeg tror næppe du kan optimere på noget, andet end at købe flere mesh-punkter...

Føler du da, at du har problemer med hastigheden?
Avatar billede H&B Praktikant
21. marts 2021 - 18:19 #3
Tak for jeres svar og input. Har selv tænkt på netkortet i notebook'en, men den er kun 3 år gl.
Er det korrekt forstået, at med  Windows får jeg ikke højere wifi hastigheder i den nuværende 500/500 forbindelse - selv hvis jeg investerer i et bedre/hurtigere mesh netværk ?
(Og ja, iPhone og IPADs har rigtig gode speedtest hastigheder)
Hilen H&B
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2021 - 19:02 #4
windows er langt langsommere - om der er windows, der ikke kan, eller de andre, der snyder med data, ved jeg ikke - men windows ligger altid længst fra den hastighed, man har betalt for i deres data.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. marts 2021 - 20:04 #5
Så længe din internetforbindelse "kun" er på 500Mbps, får du ikke højere hastighed ud at den, bare fordi dit internet netværk skulle være hurtigere.

For 3 år siden blev de fleste enheder solgt med 802.11n netkort, der har en standardoverførselshastighed på 300Mbps. Optimeret (og med flere antenner) kan den komme op på teoretiske 600Mbps. Mon ikke det er disse der sidder i? - 802.11ac, der er nummeret hurtigere, var kun i de nyeste, topklasse enheder... - undersøg hvilken standard netkortet har, i stedet for at vi skal gætte :-) - eller prøv at sætte dem til routeren med kabel. Så bør du kunne måle højere hastighed (Hvis netkortene understøtter gigabit, og ikke kun 100Mbps....)
Avatar billede H&B Praktikant
24. marts 2021 - 10:03 #6
Tak for input igen.
Netkortet er http: Realtek RTL8822BE 802.11ac PCIe Adapter
Har ikke kunnet læse mig til hastigheder ved denne type.

Mht Oles svar på forbindelsen 500/500 og højere hastighed, så mente jeg om man med et hurtigere wifi netværk kunne få den windowsbaserede Notebook hastigheder ændret fra de ca 250 Mbps til måske i nærheden af 400
eller om det er ønsketænkning, for som I skriver, må man acceptere at windows "stjæler" hastigheder.
Skal man osse regne med det for MAC OS?
Hilsen H&B
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2021 - 17:22 #7
802.11ac er hastigheder fra teoretiske 400Mbps op til ca. 1300Mbps.

Det sker ved at koble antennerne op på seperate kanaler, hvor hver antenne håndterer teoretisk op til 400Mbps. De 1300Mbps kræver så vidt jeg husker 4 antenner, så der er også noget hastighedstab, jo flere antenner/kanaler man kombinerer.

Men du har næppe mere end én antenne til dit netkort, så det betyder en teoretisk maks på 400Mbps - i praksis nok nærmere de 300Mbps under optimale forhold. Og det gælder alle netenheder med én antenne og 802.11ac standarden.

Jeg tvivler nu på at Windows i sig selv stjæler båndbredde... - men antivirusprogrammer kunne tænkes at gøre, så vel som alle mulige baggrundsprogrammer der lige skal lave online kommunikation.

Summa summarum - 250Mbps lyder i mine ører stadig ret flot. Du kan køre adskillige 8K videostrems på den hastighed.
Avatar billede H&B Praktikant
26. marts 2021 - 14:40 #8
OK og tak.
Afslutningsvis lige en - for mig - uforståelig effekt.
Fik et tip om at WiFi enheden ikke skal stå for tæt på f.eks PC'en. Jeg flyttede den så  fra ca 0,5 m til ca 1,5 m.
Det fik en hastigheden til nu at svinge ml. 200 og 390 Mbps .
Umiddelbart meget mærkeligt !
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2021 - 15:01 #9
Det er korrekt - og selv 1½ meter mener jeg er ret tæt på.

Signalet er for kraftigt, og vil lave en slags "feedback", i stil med når du holder en mikrofon for tæt til højttaleren. Det gør det sværere at modtage signalet og dekode det, fordi det er så fyldt med "støj".
Avatar billede Peter Guru
15. april 2021 - 10:52 #10
Husk at den hastighed der udbydes er f.eks. op til 500/500 Mb. Det er en teoretisk hastighed. Jeg har 1000/500 og det passer meget godt. Det skal måles med kabel og wifi er noget helt andet.