Avatar billede P.L. Praktikant
19. marts 2021 - 19:43 Der er 6 kommentarer

Samsung Galaxy S10 plus - fitness app: ikke hele turen registreres

Jeg har en Samsung Galaxy S10 plus og bruger den bl.a. til at registrere, hvor langt jeg går, og den har fungeret upåklageligt indtil for ca. 1½ måned siden. Siden har den på stort set alle mine ture på et tidspunkt mistet gps-forbindelsen med det resultat, at den ikke måler hele min gåtur. Jeg har brugt fire forskellige fitness apps, og resultatet er altid det samme, så det er ikke den enkelte app, det er galt med.

Tidligere kunne man under 'Tilladelser' og 'Placering' vælge, at appen altid skulle have adgang til placering, men det kan man af en eller anden grund ikke længere. Nu kan man kun vælge 'Tillad kun, mens appen er i brug', 'Spørg hver gang' eller 'Afvis'. Jeg vælger førstnævnte som den bedste af de tre muligheder, men efter et stykke tid anmoder appen om tilladelse til at få adgang til min placering, og da jeg ikke går rundt med telefonen i hånden hele tiden, så opdager jeg det altid først efter et stykke tid - og en del af turen er således ikke blevet registreret.

Hvordan kan jeg give appen tilladelse til placering hele tiden og dermed få den korrekte måling af distancerne på mine ture?
Avatar billede Erik K Ekspert
19. marts 2021 - 20:22 #1
Måske er det fordi du har slået batterisparefunktionen til ?
Jeg kunne forestille mig, at dette kan påvirke din app på den beskrevne måde.
Avatar billede P.L. Praktikant
19. marts 2021 - 21:21 #2
Jeg har nu ikke slået noget hverken til eller fra. Problemet kom bare lige pludselig. En dag talte appen heller ikke skridt mere, når jeg gik, og der kunne jeg se, at jeg skulle ind i appen og give den tilladelse til fysisk aktivitet - men det andet problem med at appen altid skal have adgang til placering kan jeg ikke løse. Jeg har googlet lidt på problemet uden at finde så meget, men et sted var der én, der skrev at kunne være p.g.a. en af de automatiske opdateringer af telefonen, som kommer af og til.
Avatar billede Erik K Ekspert
19. marts 2021 - 22:15 #3
En opdatering kan evt. have slået sparefunktionen til - har du kontrolleret om den er sat til eller fra?
Avatar billede Erik K Ekspert
19. marts 2021 - 22:28 #4
Har du prøvet at genstarte telefonen?
Prøv evt. også nogen af disse muligheder:
Deaktiver og genaktiver din GPS: det genstarter din GPS-chip
Aktiver og deaktiver flytilstand
Genstart din Samsung Galaxy S10 plus
Deaktiver energisparetilstand
Aktivér tilstanden "Høj præcision": Denne tilstand bruger både WiFi, GPS og mobildata for at øge signalets nøjagtighed, i vanskelige modtagelsessituationer kan dens aktivering forbedre signalkvaliteten.
Se efter softwareopdateringer
Ryd cache- og applikationsdata
Når du er færdig, skal du genstarte din telefon
Avatar billede P.L. Praktikant
19. marts 2021 - 22:37 #5
Jeg har prøvet stort set alt det der. Problemet har jo stået på i et stykke tid, og jeg har forsøgt en ting ad gangen og har så ved næste tur kunnet konstatere, at det ikke hjalp.

Det der undrer mig, er at man ikke længere kan give disse apps tilladelse til altid at få adgang til placeringen - det kunne man tidligere.
Avatar billede Erik K Ekspert
19. marts 2021 - 23:26 #6
"altid tilladt" kan efterhånden kun vælges med ganske få apps som f.eks. Akuthjælp.

Alle andre apps jeg har, kan kun få adgang til placering medens appen er i brug. Og så selvfølgelig Google ;-)

Det er pga privatlivsbeskyttelse, som mange jo går meget op i.

Egentlig burde en fitness app jo registrere bevægelse og dermed "fortælle" tlf, at appen kører, så den konstant kan holde forbindelsen til GPS, men det må være der, det halter.
Måske har app-udviklerne endnu ikke reageret, så der tages højde for Googles skrappe regler mht tracking.