Avatar billede Eva810 Juniormester
22. marts 2021 - 17:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg købe?

Jeg er en halvgammel kone, der skal have en ny bærbar i stedet for min gamle Lenovo. Men hvad skal jeg kikke efter?
Jeg bruger pcen - aldrig til spil- men google, facebook, div. online fora, lidt tekstbehandling.
Jeg vil gerne have en skærm, der ikke er for lille, og et godt tastatur med numerisk tastatur.
Jeg vil gerne have en pc med diskdrev.
Jeg vil gerne have Windows 10 i den nyeste version, gerne PRO.
Mit budget er max 6000 kr.
Kan I hjælpe mig lidt videre i eftersøgningen?
vh Eva810
Avatar billede INK Ekspert
22. marts 2021 - 17:56 #1
På mange hjemmesider (eksempelvis ElGiganten, Power, Proshop m.m.) kan du indsætte søgekriterier som pris, skærmstørrelse, osv.

Jeg ville nok gå efter en fuld HD skærm på minimum 15" men gerne 17".
RAM minimum 4 GB, men gerne op til 8GB
SSD disk på minimum 256GB, men gerne 512GB.
Processor er der ikke så store krav til med dit forbrug, men da du kun er en halvgammel kone, så skal den jo holde i mange år 😀, så Ryzen 3 eller 5, Intel 3i eller 5i. Måske kan en Pentium Gold klare jobbet nu.
Det bliver nok svært med diskdrev. Det er blevet umoderne. Du kan dog købe en usb ekstern model for nogle få hundrede kroner. Tilsluttes via USB.
Kik på de muligheder der kan rummes i dit budget og gå så ned i en forretning og føl på modellen. Virker den solid og med et godt tastatur.
Avatar billede milter Ekspert
22. marts 2021 - 18:07 #2
Jeg kan tilslutte mig kommentarerne fra ink i #1 100%. Min eneste bemærkning ville nok være, at du sikkert ikke behøver en Pro-version af Windows. En Home-version burde være tilstrækkeligt, medmindre du godt kan lide at eksperimentere med Windows-funktioner, som de fleste ikke kender noget til.
Avatar billede KHN Guru
22. marts 2021 - 18:48 #3
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. marts 2021 - 18:57 #4
#3 er et udmærket bud - tøv måske --- i 2 uger i marts og en uge mere i år har den kunne får til 1000kr mindre end i linket.

https://www.pricerunner.dk/pl/27-5216591/Baerbar/Acer-Aspire-5-A515-44-R42X-(NX.HW1ED.004)-Sammenlign-Priser

der skal scrolles ned på siden for at se det...
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2021 - 19:26 #5
Diskdrev i spørgsmålet menes det som dvd drev i stedet for HDD?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2021 - 19:29 #6
Jeg vil til dagens brug ikke anbefale 4 Gb ram.
Nye computere i dag leveres typisk med 64 bit Windows som beslaglægger mere ram i idle end 32 bit system gør. Så jeg vil sige men bør have 8 GB og gerne ssd til systemet. Man bliver træt at at arbejde med en HDD i 2021 ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. marts 2021 - 20:11 #7
Jeg ville holde mig fra både Elgiganten og Power, for disses forretningsmoral er lig nul.
De tænker kun på at sælge så meget så dyrt som muligt.
Avatar billede eurositi Ekspert
23. marts 2021 - 00:12 #8
Jeg foreslår denne Lenovo IdeaPad, da den har fået prima anmeldelser (også en del bedre end Aceren): https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-IdeaPad-5-15ARE05/2864079

Aceren har dog hele 1 terabyte SSD harddisk, mens du hér på klare dig med 512 gigabytes. Men standard i bærbare er typisk stadig 256 gb.

Men rent kvalitetsmæssigt lader denne Lenovo Yoga Slim 7 til at være det bedste køb: https://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Yoga-Slim-7-14ARE05/2864074

- Her er svagheden alene skærmstørrelsen på 14", som vist er i underkanten af dine præferencer. Men resten er upåklageligt. Eventuelt kan man tilslutte en billig større skærm, hvis man sidder derhjemme med den. Denne 24" 3K-skærm vil nok være ret behagelig: https://www.proshop.dk/Skaerm/Philips-24-Skaerm-E-line-245E1S-Sort-4-ms/2792392
... 2K (fuld HD) skærme kan naturligvis fås en del billigere.
Avatar billede Eva810 Juniormester
23. marts 2021 - 11:05 #9
Tak for jeres gode råd. Hælder mest til Aceren. Men Power.dk har temmelig lunkne trustpilot anmeldelser.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. marts 2021 - 11:32 #10
#9 Så skulle du se Elgiganten - de er to alen ud af ét dårligt stykke.
Se linket:

https://www.dr.dk/drtv/episode/kontant_-gigant-for-enhver-pris_219648
Avatar billede Mikael Ekspert
23. marts 2021 - 13:36 #11
Ja og så er der jo også "alternativer" Og penge tilovers til fx. påskeæg.

Jeg har indenfor det sidste halve år, købt 2 stk af disse "brugte" bærbare.
Begge var helt som nye, og ville ret sikkert dække dit behov.

Eneste "anke" er, at de i forhold til de nyeste bærbare, er LIDT tungere og tykkere.
Men vedr. tykkelsen, så slipper de bedre af med varmen.

Linket skal ikke ses som en reklame for det "firma" men udelukkende som et forslag.

https://www.itlagersalg.dk/shop/lenovo-t530-15-8237p.html