Avatar billede martinklint1 Praktikant
23. marts 2021 - 18:32 Der er 8 kommentarer

Opgradering af grafikkort.

Hej alle.

Jeg vil gerne opgradere mit grafikkort i min gamle computer. Men er i tvivl om hvad der passer i?

Mine specs:
CPU: Intel core I7-2600k 3.40GHz (Med vandkøling)
Bundkort: Gigabyte Z68XP-UD3
GPU: MSI NVIDIA GeForce GTX 780 3GB
Ram: 4 x Corsair DDR3 4GB 1333MHz
PSU: Corsair TX850 v2

På forhånd tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. marts 2021 - 19:16 #1
Avatar billede martinklint1 Praktikant
23. marts 2021 - 19:23 #2
poko1
Jeg skal ikke opdatere, men opgradere mit grafikkort. Det vil sige at jeg gerne vil skifte det til et bedre grafikkort. :D
Avatar billede milter Ekspert
23. marts 2021 - 19:36 #3
Hvad skal det bruges til, og hvad er din smertegrænse rent økonomisk?
Avatar billede martinklint1 Praktikant
23. marts 2021 - 19:55 #4
milter
Til gaming.
Ved det ikke helt.. tror 3-4 tusind kroner. :)
Avatar billede milter Ekspert
23. marts 2021 - 20:31 #5
Allerførst: Din computer ser ud til at være ca. otte år gammel. I gamingkredse vil den nok blive betragtet som en oldsag, som det ikke er værd at ofre penge på med f.eks. opgradering af grafikkort, især ikke ét til 3-4 tusind.

Med det i tankerne, så skal du afgøre med dig selv, om du virkeligt vil forsøge det. Du kan så enten, efter min mening, finde et grafikkort til din pris, som du kan flytte over i en ny, selvbygget maskine inden for et eller max to år, eller du kan vælge at køre videre med dit GeForce GTX 780 3GB, indtil du har skrabet penge nok sammen til en helt ny computer.

Umiddelbart vil jeg ikke anbefale dig at købe et nyt grafikkort til den pris til en gamer med 8-9 år på bagen.
Avatar billede martinklint1 Praktikant
23. marts 2021 - 20:48 #6
milter
Jeg forstår hvad du mener, og du har helt ret. Det er en gammel sag, som jeg bygget for ja, 8-9 år siden.
Det ikke fordi jeg er en hardcore gamer, hvor alle nye spil skal køre på max grafik. Det er mest bare for hyggen en gang imellem.
csgo og andre mindre krævende spil kan jeg sagtens trække. Det er bare mere når vi kommer til de store nye spil fx. call of duty. Så kan jeg kun lige køre det på absolut minimum. Det er mest det jeg gerne ville lave lidt om på.
Avatar billede milter Ekspert
23. marts 2021 - 21:07 #7
Hvis du helt sikkert kun vil skifte grafikkortet, ville jeg anbefale et RTX 2060-kort i din prisklasse. Herunder er der et link til søgning på det kort:

https://www.pricerunner.dk/sp/nvidia-rtx-2060.html

Men, du vil så også finde ud af, at nyere, gode grafikkort er meget vanskelige at få fat i lige nu. Kig på linket herunder:

https://gamerant.com/gpu-shortages-may-continue-2022/
Avatar billede kfec Seniormester
23. marts 2021 - 23:32 #8
Drop det der, og køb en computer fra power eller elgiganten de har nogle billige lån og betal skittet af på 10 til 24 måneder a 350-600 kr om måneden så har du en fin computer de næste mange år. og det har du råd til ellers har du et problem... :)