Avatar billede Vahid Mester
24. marts 2021 - 14:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Nustill Windows 10

Hej Folkens, Jeg overvejer at nulstille min pc. Jeg er i tvivl om den også sletter alt data fra den eksterne harddisk som er installeret i computeren. (fik den samlet hos føniks pc, i sin tid)

Den har både C drev og G drev (ekstern disk)

Alt windows mm, er installeret på C, og alt andet musik, dokumenter mm. er på den eksterne.
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. marts 2021 - 14:45 #1
Hvis dit G-drev er et eksternt drev, kan du jo altid koble det fra. Så vil en nulstil aldrig kunne gøre noget ved disse data.
En nulstil windows nulstiller oftest "kun" C-drevet, så dine data på G "BURDE" være sikre.
Burde. :D

Men kobl G-drevet fra og du er helt sikker.
Avatar billede INK Ekspert
24. marts 2021 - 14:57 #2
De programmer, der ligger på c-drevet skal du vælge om du vil bevare eller senere geninstallere. Ren ny installation med forudgående sletning af c-drevet er bedst, men det kræver man har programmer og licenser for disse.
Avatar billede Vahid Mester
24. marts 2021 - 15:03 #3
Jeg tænker at lave en ren nulstilling af c drevet. :)

Jeg er ikke så godt til det med hardwaren så det med at pille den fra, er fjernt :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2021 - 15:08 #4
Det er kun en ekstern harddisk, hvis den befinder sig uden for dit PC-kabinet.

Som jeg forstår dig, sidder den som en EKSTRA disk i kabinettet.

Den vil IKKE blive slettet ved nulstilling/reinstallation af Windows, men hvis du installerer windows forfra fra eks. en USB-stick eller DVD, skal du passe på at vælge den rigtige disk - ellers er der en sandsynlighed for at du får valgt din ekstra disk til Windows installationen.

Du vil typisk kunne se det på størrelsen af diskene... - med mindre de er ens :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. marts 2021 - 15:24 #5
Er der tale om en ekstern er det et USB-kabel der der koblet til den eksterne harddisk i et separat kabinet. Er der derimod tale om en ekstra harddisk inden i selv computeren er det en intern harddisk. Det er koblet til bundkortet vha. et SATA kabel og til strømforsyningen vha. et fladt strømstik.
Avatar billede Vahid Mester
24. marts 2021 - 15:40 #6
Jamen så er den intern :)
Avatar billede poko1 Ekspert
24. marts 2021 - 15:49 #7
Hvis du bruger Windows indbyggede værktøj får du muligheden for at vælge hvad du vil bevare eller at lave en helt ren installation!
https://ibb.co/Ss0vQTN