Avatar billede ac130172 Juniormester
25. marts 2021 - 12:42 Der er 13 kommentarer

Ekstern harddisk får ikke tildelt drevbogstav

Hej.

Jeg er ved at rode med en harddisk der har siddet i en nu totalskadede Audi. Har pillet den ud af bilens infotainment system. Kunne godt tænke mig at se, hvad der ligger af data på den. Når jeg sætter den til min pc. med min 2,5" Ide adapter kan jeg godt se harddisken  under computeradministration. Her står den inddelt i nogle partioner hvor der under alle står I orden og under den største partion (27,5 GB) står aktiv, primær partion. Under de øvrige partioner står der I orden (primær partion).  Det er en Toshiba 2,5" harddisk på 60 GB. Hvorda fikser jeg det, så jeg kan se drevet i min stifinder, hvilket jeg ikke kan nu. Er godt klar over, at de data jeg vil kunne se, nok ikke umiddelbart er læselige. Men det tager jeg til den tid. Kan se at disk 0 (windows) selvfølgelig har drevbogstavet c, men omtalte harddisk med (disk 1) har ikke tilknyttet noget drevbogstav.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. marts 2021 - 13:08 #1
Prøv at google

"windows assign drive letter"

Der kommer mange forslag.

F.eks
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk-management/change-a-drive-letter
Avatar billede poko1 Ekspert
25. marts 2021 - 13:16 #2
Hvis du trykker Windowstasten + X  og vælger Diskhåndtering Hvilket filformat vises der så  "FAT" "MBR" "NTFS" eller? og hvis du højreklikker på en partition får du så muligheden at tildele disk bogstav?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. marts 2021 - 13:23 #3
Glemte eksempel.
https://ibb.co/F8Hxbjb
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. marts 2021 - 13:25 #4
Man kunne gætte på at filsystemet var noget EXT/Linux af en art.

Windows forstår ikke EXT filsystemerne uden et 3. parts program.

Jeg har selv haft held med at installere https://www.diskinternals.com/linux-reader/access-ext4-from-windows/ for at kunne læse EXT3/4 filsystemer.
Avatar billede ac130172 Juniormester
25. marts 2021 - 13:39 #5
Kan godt højreklikke  og se tildel filbogstav, men det er ikke markeret. Jeg kan ikke se filformatet. Det vises ikke. Kun at det er NTFS for c drevet.
Har installeret programmet og nu kan jeg godt se alle partionerne. 8 stk. Men jeg kan ikke åbne dem. Kan man lægge billeder ind her?
Avatar billede ac130172 Juniormester
25. marts 2021 - 13:42 #6
Kan se at de 8 partioner alle hedder QNX6. Det står samme stede hvor der på c drevet står NTFS
Avatar billede poko1 Ekspert
25. marts 2021 - 13:46 #7
Med dette program kan du overføre billeder
https://imgbb.com/
Men som i #4 er det sikkert e Linux system så kig der!
Avatar billede ac130172 Juniormester
25. marts 2021 - 21:32 #9
Det kan godt ske, at jeg er blevet lidt udfordret her. Har været inde og læse en masse om QNX6 filer. Men kan ikke lige umiddelbart findet noget der kan åbne de filer. Som sagt kan jeg godt se drevene nu når jeg åbner med softwaren i nr #4. Men kommer ikke videre, når jeg klikker på drevet. Får bare beskeden"Cant open disk". Nogle gode råd?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. marts 2021 - 21:47 #10
Jeg er desværre også på bar bund. QNX6 er en obskur variant af noget linux filsystem - og jeg er slet ikke sikker på der er lavet programmer der kan vise det i Windows.

Der ville nok være større chance for at komme igennem på et rent linux system med de rette programmer på.

Men der er nok kun den hårde vej med at google og læse hvad andre har gjort... - jeg tvivler voldsomt på at én eneste her på siderne har mødt "QNX" filsystemet på Windows før...
Avatar billede poko1 Ekspert
26. marts 2021 - 05:55 #11
ole_madsen Har helt sikkert ret i sine anskuelser, så mon ud over interessen for indholdet er der vel ikke andre grunde  til at kunne tilgå den?
en 60GB HDD er jo ikke særlig kostbar.
jeg forlader tråden!
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2021 - 08:38 #12
Du kan ikke bruge den data til noget som helst hvis det er noget bil baseret der ligger. Det er spild af tid at bruge krudt på det. Skal du bruge denne lille disk til noget som helst skal den formodentligt overskrives med tilfældige data så Windows kan se den som ikke allokeret.
Måske en tur med Active Killdisk.
Avatar billede ac130172 Juniormester
26. marts 2021 - 09:22 #13
Jeg forsøger at google noget mere. Var også blot nysgerrig for, om det på nogen måde kunne lade sige gøre, at "oversætte" de data der måtte ligge på den. Det er ikke fordi jeg skal genbruge harddisken. Det bunder alene i nysgerrighed. Men tak for hjælpen til alle. God påske.