Avatar billede JonasKragelund Praktikant
26. marts 2021 - 11:10 Der er 15 kommentarer

Ændring af 1 række med flere kolonner til flere kolonner med 1 række

Hej,

Jeg har et ark med forskellige lokationer, hvor der skal udføres forskellige stykker arbejde.
Det kunne f.eks. se således ud:
Lokation    Arbejde 1    Arbejde 2    Arbejde 3
Lok 1    Støvsuge    Vaske    Ok
Lok 2    Ok    Vaske    Ok
Lok 3    Støvsuge    Ok    Pudse

I et andet ark vil jeg gerne have det opstillet:
Lokation    Arbejde
Lok 1    Støvsuge
Lok 1    Vaske
Lok 2    Vaske
Lok 3    Støvsuge
Lok 3    Pudse

Jeg har en liste på 450 lokationer med 14 forskellige arbejdsopgaver.
Lokationerne er faste, men arbejdsopgaverne bliver løbende tastet ind.
Jeg forestiller mig der vil være en 4-5 arbejdsopgaver der skal udføres pr. lokation, så vil gerne slippe for at skulle skrive de 2000-2500 linjer manuelt.

Er det muligt?
På forhånd tak!
Avatar billede supertekst Ekspert
26. marts 2021 - 11:43 #1
Ja - det skulle være muligt.
Hvad betyder OK i første del - springes over eller ??
Avatar billede JonasKragelund Praktikant
26. marts 2021 - 11:58 #2
Det er bare en reference til at opgaven ikke skal udføres på denne lokation.
Avatar billede supertekst Ekspert
26. marts 2021 - 13:37 #3
Ok - evt. anvend www.supertekst-it.dk / Kontakt - så svarer jeg ..
så kan vi evt. prøve at konstruere en model i VBA til "konvertering" af din fil.
mvh
Peter braagaard
Avatar billede acore Ekspert
27. marts 2021 - 07:03 #4
Forestiller du dig, det skal ske fx ved tryk på en knap, eller skal det andet ark ændres dynamisk, når du retter i det første? Det først er en vba makro løsning, det andet er en formelløsning,

Vba løsningen er det letteste, men begge dele kan lade sig gøre.
Avatar billede JonasKragelund Praktikant
29. marts 2021 - 07:17 #5
Jeg havde forestillet mig, at det blev rettet til dynamisk i forbindelse med ændringer i det første ark - hvis det da kan lade sig gøre :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. marts 2021 - 08:22 #6
Arbejder du allerede på en VBA løsning via supertekst?
Avatar billede JonasKragelund Praktikant
29. marts 2021 - 08:49 #7
Nej, det gør jeg ikke. Jeg krydser fingrer for at det kan løses med lidt tips & tricks via formler :-)
Avatar billede JonasKragelund Praktikant
29. marts 2021 - 10:39 #9
xl-Enthusiast - Det er helt klart i den rigtige retning - FEDT!

Dog et par spørgsmål:
1. Jeg synes ikke den virker, hvis jeg tilføjer en "Lok 4". Opgaverne bliver fint overført til tabellen ved "Hjælpeceller", men kommer ikke over under "Resultat".
Er det blot nogle områder jeg skal rette til?

2. Under "Arb. X" vil der også kunne anføres nogle opgaver, som ikke behøver blive flyttet til "Resultat" listen. Det kunne f.eks. være "Udsat", "Udført", "Ej nødvendig", osv.
Kan der på en måde tilføjes en liste, hvor jeg kan indtaste forskellige tekster, som der skal ses bort fra? Giver det mening?

3. Når nu jeg skal trække din løsning nedover mit excel-ark hvor der allerede er oprette 450 lokationer, er det så bare at indsætte den første række og trække ned - eller?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. marts 2021 - 10:51 #10
1. Det er fordi formlen i kolonne Q ikke er kopieret længere´ned end der er lokationer i tabellen, altså tre rækker.

2. Det er vel muligt, men det gør sabsolut ikke formlerne mindre komplicerede, tvært imod.

3. Det nemmeste ville være hvis du kunne uploade en fil (gerne annonymiseret om nødvendigt) med reelle data - herunder hvilke tekster der skal ses bort fra.. Det kan spare en masse skriveri frem og tilbage.
Avatar billede JonasKragelund Praktikant
29. marts 2021 - 14:26 #11
Jeg har anonymiseret mit ark, så du kan hente det her:
https://wetransfer.com/downloads/c23cb39624522f3193f2b42957967adb20210329121847/6fb270697a53aa5512234682210cecbf20210329121859/667287

Ark 1 er mit masterark hvor lokationsoversigten er, samt hvor data indtastes.
Data indtastes normalvis vha. rullelister.
Ark 2 er mit hjælpe ark, hvor data vælges fra. Data er de originale. Felterne markeret med rød på ark 2 er dem jeg ønsker at få trukket ud, når de fremgår på ark 1.

Jeg ønsker resultaterne på et tredje ark i en tabel, så jeg kan filtrere på det.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. marts 2021 - 15:30 #12
Nå det er altså 31 opgaver i stedet for 14 som du startede med?

Og du har ikke lokationsnummer med, som du havde i din oprindelige opstilling.
Hvordan skal jeg vide, hvilken lokation de enkelte linjer vedrører?

Og du har ikke lavet en fuldstændig liste over hvilke tekster der skal ses bort fra, nu og senere som jeg bad dig om i. Hvis der er hele kolonner der skal ses bort fra, så er jeg tæt på at sige, at det hele er bare alt for meget,og jeg har mest lyst til at stå af.

Du skriver:
Felterne markeret med rød på ark 2 er dem jeg ønsker at få trukket ud, når de fremgår på ark 1.
Jeg forstår overhovedet ikke, hvad du mener.

Du må altså komme betydeligt mere ind i kampen, hvis du forventer hjælp fra mig.
Avatar billede supertekst Ekspert
29. marts 2021 - 17:55 #13
PS: #3 er stadig gældende - men ikke gratis..
Avatar billede acore Ekspert
29. marts 2021 - 18:19 #14
#13: Jeg håber da, at han har fattet, at du skulle have betaling. Faktisk er der en kategori til småopgaver, men den har han valgt ikke at bruge.
Avatar billede JonasKragelund Praktikant
30. marts 2021 - 14:58 #15
Det var da virkelig ikke for at tisse på nogens sukkermad.

Jeg havde ikke forventet at jeg ville få en komplet løsning. Jeg troede måske bare jeg ville få nogle forslag.
Derfor valgte jeg holde at holde mig spørgsmål simpelt.

#12 -
Det er ikke alle 31 opgaver der skal kigges på, men blot nogle udvalgte. Og jo, kan se det løber op i 19 kolonner i stedet for 14 - beklager.

Mine lokationer står da listet i Kolonne B?

Jeg tror faktisk jeg kan bruge den første løsning du sendte til mig, hvis jeg laver et mellemregnings-ark.
Er det en stor opgave at udvide din første løsning, så den kan tage op til 500 lokationer og 20 typer arbejde?
Så har jeg selv en løsning på at få overført svarene fra mit originale ark.

Hvis det er muligt, så har du løst mine udfordringer! - og fremtidssikret det til de kommende år :-)