Avatar billede trouble Praktikant
28. marts 2021 - 12:24 Der er 8 kommentarer

Windows skrabet version

Hey eksperter.

Jeg har et apparat der køre på en Windows. Det er en skrabet version af Windows. (Jeg kan ikke huske ordet for det).

Det gør, at jeg kan ikke få æø og å på tastaturet. Jeg kan heller ikke installere teamwiever etc.

Er der nogen der ved noget om det, og måske, som det mindste kan hjælpe mig med dansk tastatur?

På forhånd tak
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. marts 2021 - 13:03 #1
Hvilken Windows version er der tale om? Vista, Win 7, Win 8/8.1 eller Win 10.

Jeg har på fornemmelsen at det er Windows Vista. Dette styresystem fandtes/findes i følgende versioner:

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista_editions

F. eks kunne Windows Vista Home versionen ikke omstilles til at køre med andre sprog, og jeg mener også der var andre muligheder der ikke var tilgængelig i de mere skrabede versioner.
Ændring i sprogene var så vidt jeg ved kun mulig i Ultimate og i Enterprise udgaverne.
Avatar billede INK Ekspert
28. marts 2021 - 13:09 #2
Det kunne være Windows 7 starter version, der er en neddroslet udgave, der fandtes præinstalleret på Netbooks. Ofte har disse pc'er kun 1 GB RAM, så opgradering til Windows 10 er næppe anbefalelsesværdig. Har dog en enkelt gang opgraderet til 2GB RAM, og fik Windows 10 til at køre.

https://www.lifewire.com/stay-away-windows-7-starter-edition-3507042
Avatar billede perwolf Forsker
28. marts 2021 - 13:20 #3
Find din Windows version i Kør feltet (Win+R), skriv winver og tast Enter.
Når du har fundet din Windows version, så kan vi bedre svare dig
Avatar billede perwolf Forsker
28. marts 2021 - 13:23 #4
Gætter på, når du siger at din Windows kører på et apparat, at det er Windows CE
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. marts 2021 - 13:49 #5
#2 Jeg var ikke klar over, at Win 7 også fandtes i en "Starter" version. Jeg husker bare at Win Vista fandtes i denne version.
Avatar billede perwolf Forsker
28. marts 2021 - 14:12 #6
Du kan evt. skrive ascii-koden for bogstavet, hvis du ikke kan få skiftet tastur:
Æ = Alt+146
æ = Alt+145
Ø = Alt+157
ø = Alt+155
Å = Alt+143
å = Alt+134
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 14:56 #7
Der har været en del forskellige Windows udgaver som man som normal pc bruger ikke kender noget til.
I 2009 da Windows 7 blev lanceret, udgav XP pro også en skrabet version der hed POS Ready Embedded, der blev brugt i terminaler og også i hæveautomater. Denne version kunne bruges helt til 2019 hvor support til denne udgave stoppede. Jeg har faktisk en XP bærbar jeg med et "hack" i registrerings databasen, fik til at se ud som en Pos Ready maskine og den fik sikkerhedopdateringer til kernen af XP Pro i over 5 år efter den generelle support forsvandt i foråret 2014.
Avatar billede perwolf Forsker
06. april 2021 - 12:59 #8
Hej Trouble

Etiketten herinde er, at du tilkendegiver, om du har fået løst dit problem. Derved hjælper du også andre, der måtte have et lignende problem.