Avatar billede STBI Praktikant
28. marts 2021 - 14:58 Der er 5 kommentarer

Pc genstarter flere gange.

Hej Eksperten.
Jeg har et problem med min PC.
Problemet kommer KUN hvis jeg slukker på stikkontakten efter PC er
lukket ned. Det der sker er at når jeg tænder for PC. Genstarter den 3
til 4 gange før den får fat i skærmen og stater op, der efter skal jeg trykke
F1 så kan jeg bruge pc'en. Hvis jeg ikke slukker på stikkontakten, er der
ingen opstarts problemer. Jeg venter altid til den er helt lukket ned før jeg slukker for strømmen.
her er den besked jeg får når jeg skal trykke F1.
setup settings error, CMOS checksum error or CMOS battery loss occurs.
Default settings loaded.
Press <F1> to Continue.
Håber nogle kan hjælpe med det problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 15:32 #1
Har du skiftet det lille bios batteri?
Hvis det er skiftet, har du forsøgt når du slukker bagpå så at trykke og holde startknappen nede i nogle sekunder så komponenter aflades på bundkortet før du prøver en ny opstart?
Avatar billede STBI Praktikant
28. marts 2021 - 16:03 #2
Tak for dit svar. Nej jeg har ikke skiftet noget batteri, tænker du at det er det der skal til?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 16:10 #3
Når der står  CMOS checksum error or CMOS battery loss ville jeg under alle omstændigheder skifte det. Det koster ikke alverden.
Har du prøvet strøm trick?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 16:16 #4
Jeg tænker dog måske på du har en ustabil strømforsyning der ikke leverer det den skal lige i opstarten. Når der så kommer en smule varme i komponenterne på den bliver den stabil og leverer det den skal. Derfor de genstarter der bliver lavet.
Avatar billede STBI Praktikant
28. marts 2021 - 17:06 #5
Jeg vil prøve at købe et batteri så må jeg se om det hjælper