Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2021 - 16:32 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Komprimere en mappe mest muligt til RAR format

Jeg har en mappe som er downloadet som RAR.
(Indeholder bl.a. en virtuel  Vm-ware)

Som pakket RAR fylder den ca. 4,37 GB. Udpakket ca. 14,6 GB

Nu vil jeg "genpakke" den udpakket til RAR (Evt. Zip)
Der er kun fortaget et par små ændringer, så den fylder stadig samme 14,6 GB

Jeg har prøvet, at pakke med både WINZIP og WINRAR til "bedst"
(Altså den hårdeste mulige komprimering)

Men jeg kommer på ingen måde ned på samme størrelse, som den oprindelige pakket RAR. Altså de oprindelige ca. 4,37 GB ??

Altså ender den udpakket på ca. 14,6 GB, KUN som en pakket på ca. 8,7 GB.

Hvad er årsagen til, at jeg slet ikke kommer i nærheden af de oprindelige 4,37 GB, når jeg genpakker ??

Er det det/de pakkeprogrammer jeg anvender ??
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. marts 2021 - 16:51 #1
Spændende spørgsmål.
Hvilket program bruger du til at pakke med?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 16:53 #2
Når du pakker den oprindelige pakke ud skal du så pakke ud over flere gange.
Fortået på den måde at den udpakker en (eller flere) nye pakker du manuelt skal pakke ud bagefter?
Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2021 - 17:08 #3
#1 Som nævnt har jeg kun prøvet WINZIP og WINRAR

#2  Det hele udpakkes af een gang ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2021 - 17:13 #4
Jeg kommer til at tænke på OM den oprindelige er pakket via Dropbox ??

Jeg har nemlig downloadet den pakket RAR fra "sælgerens" egen Dropbox.
https://www.dropbox.com/da_DK/lp/file-compression
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 17:14 #5
Har du 8 Gb ram i maskinen?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2021 - 17:15 #6
Tænker om programmet skal bruge ram midlertidigt under pakkeproces og kan ikke klemme det mere sammen end hvad du har ram til.
Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2021 - 17:19 #7
#6  Jeg tvivler på rammangel.. Gik netop på "joblisten" og tjekkede..

Kun ca 50 % var i brug under pakningen.
Avatar billede eurositi Ekspert
28. marts 2021 - 17:22 #8
... Og programmet gør absolut ikke andet end at udpakke til en destinationsmappe? Og der er heller ikke tale om et multi-volume arkiv, som faktisk består af to arkivfiler? (Det ville jo bedre kunne forklare, at du kan komprimere til 8,5 gb)

Det er jo sjældent, at man nu om dage har behov for at ramme en bestemt filstørrelse, men jeg vil gentage #1's spørgsmål: Hvilket program bruger du til at pakke med - og hvilke indstillinger?

Selv bruger jeg 7-Zip, som både har sit eget 7z-arkivformat såvel som forskellige mere velkendte alternative formater. Du kan jo prøve nogle forskellige for at se, om de giver store forskelle i pakkefilstørrelsen:
https://www.win-rar.com/download.html?&L=0
http://www.arjsoftware.com/files.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_archivers

... Men man kan også bede arkiveringsprogrammet om at komprimere endnu hårede end standardindstillingerne. Det vil nok gøre pakning og udpakning langsommere, men burde også give lidt ekstra. Det
Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2021 - 17:38 #9
#8  Vedr. program og indstillinger fremgår at mit indlæg ;)

Men du kan se indholdet af den udpakket mappe. Og der er KUN den ene efter udpakningen.
Det er også samme mappe med indhold jeg vil "pakke"

https://imgur.com/7oC3R8D
Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2021 - 18:00 #10
Nu tester jeg om 7-Zip kan pakke.. Har sat den til "ultra"  og ZIP.

Den er igang på den anden computer. Og er nok først færdig sent i aften ?? ;)
Avatar billede Slettet bruger
28. marts 2021 - 18:24 #11
WinRar er et rigtig godt progran, så det kan ikke tage hele dagen at pakke 14,6 GB
Avatar billede Mikael Ekspert
28. marts 2021 - 18:40 #12
#11  Nu er det så ikke WinRar.. (Den er prøvet uden held)

Men 7-Zip (Der kunne jeg vælge stærkeste pakning.. )
Den skulle ende på ca 4 GB pakket..

Og ja.. Det tager tid.. Færdig om 2 timer ca. (Ialt ca 3 timer)
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. marts 2021 - 19:46 #13
Kan det være det oprindelige arkiv indeholder sparse files -som udpakkes og ikke  bliver sparse files i det arkiv du danner selv.
Avatar billede Mikael Ekspert
29. marts 2021 - 14:24 #14
Hmm.. Har nu prøvet "lidt af hvert" Kommer ikke længere ned end til en max. 48 % pakning..

Men "sælger" har 2 typer til download.. Og begge fungere perfekt efter udpakningen.

Så hvordan har han kunnet pakke helt ned til 43 % på den ene, og HELT NED til 13 % på den anden..

Og med hvilket program ??

Se: https://i.imgur.com/O0ZIDAQ.png
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. marts 2021 - 18:50 #15
Prøv at smid et link til download filen. Måske andre har nogle ideer
Avatar billede Mikael Ekspert
29. marts 2021 - 18:54 #16
#15.. Kan jeg ikke.. Det link er delt privat..
Og alt for stor til at smide på min MEGA
Avatar billede Mikael Ekspert
02. april 2021 - 09:28 #17
Nu bliver det først "rigtigt sjovt" ;)
Og overstiger min viden om RAR.

Som nævnt tidligere, så består downloaden fra sælgeren af 2 særskilte pakket RAR
"mapper"

1 på ca. 4,7 GB kaldet "part 1"
OG
1 på ca. 2,0 GB kaldet "part 2"
Se: https://i.imgur.com/O0ZIDAQ.png

Jeg har spurgt sælger HVORFOR begges skal downloades.
Han svare: CITAT:
"Det er hurtigere at downloade 4,7 GB + 2,0 GB end knapt 7 GB samlet.
Og KUN "part 1" på de 4,7 GB skal udpakkes på computeren"
Altså skal "part 2" på de 2,0 GB IKKE udpakkes.

Det er korrekt og programmet virker perfekt efter udpakningen af KUN "part 1" på de 4,7 GB.

Begge de downloadet pakket lagde jeg på skrivebordet.
(de skal tilsyneladende bare begge ligge i samme "mappe" på computeren) ?

Nu kommer det sjove ;)
Hvis jeg EFTER udpakningen af KUN "part 1" på de 4,7 GB fjerner den pakket "part 2" fra computeren (skrivebordet), så virker programmet stadig perfekt.

Men HVIS den stadig pakket "part 2" på de 2,0 GB bliver fjernet fra computeren, så kan jeg IKKE "genpakke" programmet med Winrar"
Winrar melder at "part 2" på de 2.0 GB ikke findes på computeren.
(Den har jeg jo slettet) ;)

Fakta ER at BÅDE part1 OG part2 på computeren ER et MUST, for både udpakningen og for senere "genpakning"

Jeg fatter stadig ikke hvordan de er pakket.. Måske er part 2 lavet som en slags "selvudpakkende" som part 1 anvender under udpakningen/pakningen ??
Avatar billede falster Ekspert
02. april 2021 - 13:43 #18
Måske er der tale om "multipart" arkiver. Kort beskrivelse her:

https://smallbusiness.chron.com/combine-rar-files-winrar-54832.html

(#8 er godt nok inde på lidt det samme i anden linje, så det har du måske undersøgt?)
Avatar billede eurositi Ekspert
02. april 2021 - 13:57 #19
Jeg kan ikke komme på anden forklaring, end at udpakningen gør mere end blot at udpakke arkivfilerne. Er det en EXE-fil, du kører, når du udpakker? I så fald kan der ligge adskille flere handlinger gemt i den, som vi ikke har en chance for at identificere.
Men hvis det bare er en udpakning af en regular RAR-fil med WinRAR eller 7-Zip, å er det mere mystisk.
Avatar billede falster Ekspert
02. april 2021 - 14:20 #20
Det ligner, at der er fremstillet et multivolume arkiv i WinRAR.

Første fil passende til en DVD (sikkert en prædefineret størrelse i WinRAR) og næste rar-fil er så resten.

Bruger ikke selv WinRAR, men det kunne prøves at pakke de nævnte filer på ca. 14,6 GB på præcis den måde med WinRAR.
Avatar billede Mikael Ekspert
02. april 2021 - 19:10 #21
#19 Nej det er ikke en EXE. Og det fremgår heller ikke hvilken type..
Men den skal anvendes i en Vm-ware pro eller player.

#20 Kan ikke (med mine evner) genpakke de 14,6 GB ned til noget fornuftigt.
Heller ikke til noget som bare ligner, de oprindelige 4,7 + 2,0 GB..

Opgiver projektet ;)
Avatar billede falster Ekspert
02. april 2021 - 23:19 #22
Afslutningsvist.

Ad. spm. Som pakket RAR fylder den ca. 4,37 GB. Udpakket ca. 14,6 GB og

ad. 14 Har nu prøvet "lidt af hvert" Kommer ikke længere ned end til en max. 48 % pakning

Der er måske fokuseret lidt for meget på de lave procenter i dine billeder (13 og 43 %).

De to "parts" er på 2,1 og 4,7 i alt 6,8, som af 14,6 er 47 %.

Tæt på - synes jeg.
Avatar billede Mikael Ekspert
03. april 2021 - 09:38 #23
#22  Ja det samme er jeg kommet frem til.

MEN når jeg GENPAKKER programmet "de ca 14 GB" så indgår den pakket part2 på de 2.0 GB helt automatisk i pakningen. Jeg kan ikke genpakke hvis part2 ikke ligger på computeren.

Det giver så IALT ca. 6.8 GB.. Og IKKE ca, 4,7 + 2.0 GB som oprindeligt. ;)
Avatar billede falster Ekspert
03. april 2021 - 10:46 #24
Hyggelig tråd :-)

Men jeg tror ikke, at du skal hænge dig så meget i den sidste 0,1.

Specielt ikke, hvis - #11  Nu er det så ikke WinRar.. (Den er prøvet uden held) - du ikke anvender WinRAR.

WinRAR har - mig bekendt - patent på RAR-formatet, så anden software kan næppe opnå det samme.
Avatar billede Mikael Ekspert
03. april 2021 - 11:08 #25
#24.. Glem alt om #11.. Er vendt tilbage til WinRAR for "længe siden"
Faktisk er det den som kan komprimere mest..

Det er jo ikke KUN 0,1 GB (skidtpyt med dem)

Det jeg ville (hvad jeg ikke kan) genpakke de udpakket ca. 14 GB til de oprindelige 2 "mapper"

Altså 1 stk på ca 4,7 GB OG 1 stk på ca. 2,0 GB.

Hvilket ikke lader sig gøre med mine evner. Eller mangel på samme. ;)
Avatar billede falster Ekspert
03. april 2021 - 15:52 #26
Muligvis kender du det allerede.

Der er en slags vejledning her

https://kitz.co.uk/tech/winrar_splitfile.htm og her

https://www.addictivetips.com/windows-tips/how-to-split-a-large-file-into-several-small-files-using-winrar-and-hjsplit-and-how-to-merge-them-back/

(Der er prædefinerede delarkivstørrelser under Standardindstillinger -> Komprimering.)
Avatar billede Mikael Ekspert
03. april 2021 - 16:05 #27
#26 Takker.. kikker på det senere.. Men det ser fornuftigt ud ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
03. april 2021 - 19:22 #28
Jamen, jamen.. Så nemt som at klø sig i nakken (Når man har lært det) ;)

Takker @falster for "undervisningen" (og linket) ;)
https://kitz.co.uk/tech/winrar_splitfile.htm

Se resultatet og metoden/indstillingen hér: (Første forsøg) ;)

https://i.imgur.com/jOP4uY5.png