Avatar billede teknik Juniormester
30. marts 2021 - 19:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Smart home - belysning

Vil ombygge et par "halogen hyggelamper med defekt trafo" til et
par "smart-dæmpbare hyggelamper med LED".
Har nogen mon styr på det emne.

Lamperne er med GU4 socket, og for små til at rumme en intelligent pære
De skal have en kompakt GU4 ting, det ku' fx. være denne
https://www.greenline.dk/led-paerer/led-paerer-12v/diolux-g4-led-paere?variant=8270
...2 af dem gi'r en belastning på 3W v. fuld skrue.

Dæmper ku' fx. være denne
https://www.greenline.dk/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/lk-fuga-lysdaempere/led-smart-lysdaemper-leddim-200w
..minimum 3W

jeg er dog usikker på om den dæmper spiller når w belastningen ved dæmpning falder under dens angivne minimum.
Er der nogen som har erfaringer med at smart-dæmpe lav effekts LED opsætninger som dette.
Evt. med denne dæmper, eller med en anden
NB! Dæmper skal være kompatibel med Google home App

Strøtanke: - Mangler vi ikke snart en "smart home" kategori, efterhånden

Mvh :-)
Teknik
Avatar billede milter Ekspert
30. marts 2021 - 19:59 #1
Måske lidt off topic ang. emnet "smart home", men alligevel ...?

Har du nogensinde oplevet, at en computer eller smart phone er gået i stykker? Har du nogensinde hørt om, at en chip i en bils styring er gået i stykker? Har du nogensinde hørt om, at en fjernbetjening er holdt op med at virke? Har du nogensinde hørt om, at en reparation eller udskiftning af den slags koster en formue? Har du nogensinde hørt om, at et styresystem eller program, som styrer den slags, pludselig ikke eksisterer længere?

Jeg ved godt, det ikke er det svar, du søger, men er det med i dine overvejelser?
Avatar billede Erik K Ekspert
30. marts 2021 - 22:58 #2
Når trafo er stået af, hvordan har du så tænkt dig at få 12 volt leveret til din fatning?
Du kan ikke slutte 240 volt til bestående fatning.

Pæren du henviser til er 12 volt og dæmperen er beregnet til 240 volt installationer.

Reelt har du to muligheder:

1. Købe en ny trafo, der kan justeres op og ned og sæt så de 12 volt pærer i fatningen.

2. Du køber dæmperen og ændrer din el-installation til ny fatning til 240 volt
Avatar billede teknik Juniormester
30. marts 2021 - 23:30 #3
@Erik K

Jeg er med på at der mangler en trafo i det jeg opridser
...glemte bare at medtage et eksempel på trafo...ups.

Mht. at erstatte fatningen, så er det en fin ide, for GU4 er en af de ringeste der findes. Desværre så tro jeg ikke at pladsen tillader det, GU4 er jo så dejligt lille.

I hvert fald tak for dit input :)
Avatar billede teknik Juniormester
30. marts 2021 - 23:56 #4
@Milter

Mine valg i det her tilfælde handler primært om smag, æstetik.
Fordrer det valg også en anelse risikovillighed, jo det gør det vel.

Synes du jeg svare i øst når du spørger i vest ?
Well, - så ved du hvordan jeg har det :)

Tak for dit input.
Avatar billede Erik K Ekspert
31. marts 2021 - 00:17 #5
#3
Ja, men hvis du skal have en trafo til at spille sammen med den dæmper du henviser til, så skal trafoen jo kunne kommunikere med dæmperen og en sådan trafo har jeg ikke set nogen steder, men derfor kan det jo godt findes.

Jeg tror, det bliver noget ged.

Selv om du kan finde en egnet trafo, bliver den kombination ikke noget jeg ville kalde for særligt smart.
I mine øjne bliver det først smart, når man ikke er afhængig af en telefon og/eller en kontakt.
Det skal kunne styres med stemmen (og tlf og kontakt) og man skal kunne fastlægge rutiner for at det bliver smart.

Hvor sidder de fatninger?
Hvis de kan skiftes ud til GUI10 fatninger og få tilført 240 volt, så har du langt flere muligheder, som for eksempel HUE-pærer. Det har jeg valgt.
Så kan du virkeligt styre det hele også med Google Home og HUE-appen og du behøver ikke købe en separat dæmper til installationen.
Avatar billede teknik Juniormester
31. marts 2021 - 08:49 #6
Hej Erik
Well, jeg erkender at de fleste strømforsyninger er fulde af elektronik.
Elektonik som er der for at kompensere for udsving i forsynings-spændingen, beskytte mod kortslutning etc. etc.
Men i en regulær 230VAC/12VAC trafo, uden dikkedarer, ja der er primær og sekundærspænding direkte propertionelle.
Dermed kan et 0-230VAC signal altså helt simpelt omsættes til et 0-12VAC signal
Det er en sådan "simpel trafo" jeg tænker at indskyde mellem LED og dæmper
At de fleste LED dimser fordrer VDC, det problem kan man så komme om ved, ved at vælge en speciel variant af LED pærer.  En som har ensretter-delen indbygget i pæren. Det har den variant jeg her har peget på i spm.

At være "Smart", med mulighed for både stemmestyring og urstyring er også målet.
Netop derfor skal dæmperen være google home kompatibel.
Men i min verden, der er en fysisk knap stadig rar at have.
Lidt så installationen også kan bruges af uindviede.
Lidt så man er fri for at bruge stemmen fx mens man spiller høj musik
Avatar billede teknik Juniormester
31. marts 2021 - 08:50 #7
...følger ikke tråden mere
Avatar billede mps-solutions Praktikant
04. september 2022 - 14:47 #8
I øjeblikket med de elpriser landet ser nu, må dette emne blive mere og mere relevant. Og virksomheder burde især være obs på at få slukket lys fx om natten osv.
https://www.mps-solutions.dk/tv2-nyhederne-1/