Avatar billede AnyFellow Seniormester
31. marts 2021 - 14:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lave kopi af hjemmeside i undermappe

Jeg har en større hjemmeside liggende i roden af en mappe på en server installeret med WAMP: https://servernavn/

Hjemmesiden indeholder en del filer og undermapper. Alle stier er hardkodet til root, dvs. /images/, /, /css/ osv.

Jeg har lavet en kopi af hjemmesiden i en undermappe: /test/

Er det muligt, fx ved brug af htaccess, at redirecte således, at hvis jeg tilgår kopien af hjemmesiden https://servernavn/test/, så bliver kald til andre filer redirected til /test/-mappen, fx et kald af /images/test.png redirectes til /test/images/test.pnp?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2021 - 14:50 #1
Det nemmeste må være at opsætte en virtual host i Apache.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. marts 2021 - 21:18 #2
Eller, du kan lokalt på din pc have xampp og have testsiden liggende der - hvor du tilgår den med localhost/servernavn
Avatar billede jakobdo Ekspert
31. marts 2021 - 21:20 #3
Men jeg tænker faktisk det burde være muligt at lave det du efterspørger med en htaccess og redirecte requests til "root" til test/.

Men virtualhost er nok det som er nemmest.
Avatar billede AnyFellow Seniormester
01. april 2021 - 08:38 #4
Var godt klar over at det er muligt at lave en virtuel host, men havde håbet det kunne virke på anden vis, da jeg skal have en dns-mand ind over at opsætte et subdomæne, da en sådan pt ikke leder til hosten.
Avatar billede sukos Juniormester
02. april 2021 - 20:19 #5
Vil da anbefale at du flytter DNS til gratisdns.dk
Så styrer du selv 100%
Og ja, måske du ikke er inde i hvordan DNS virker, men det kommer !
Der er masser af hjælp at hente/få !!!
Avatar billede sukos Juniormester
02. april 2021 - 20:26 #6
Anyway,
m.h.t. brug af mod_rewrite.....
Installer Apache webserver på din comp, og sæt den selv op til det du vil. (Lær det)
WAMP er "fin nok" men bruger garanteret mere "compsaft" end hvis du selv installerer det du vil bruge.
Ja, det tager mere tid/(hovedpiner) men du får så meget mere ud af det, tro mig !
Avatar billede sukos Juniormester
02. april 2021 - 20:34 #7
Iøvrigt, brug af .htacces vil ved hver request gøre at apache starter med at lede i roden af systemet efterfilen, med mindre nyere versioner end 2.4 har ændret på det. Men tvivler.

Rod/domains/domain/test/.htaccess
Der vil apache starte med at lede i "rod"
Avatar billede sukos Juniormester
02. april 2021 - 20:38 #8
http://httpd.apache.org/docs/2.4/howto/htaccess.html
Læs under:
When (not) to use .htaccess files
Avatar billede AnyFellow Seniormester
05. april 2021 - 11:34 #9
sukos-> Det er ikke en option at ændre hvorfra DNS styres, da det er en del af et virksomhedsnetværk.

Jeg kan få sat de rigtige ting op, men tænkte at .htaccess måske kunne være en let løsning, hvilket jeg så kan konstatere ikke er tilfældet.

Jeg har fuldt adgang til serveren, så løsning må blive en virualhost.