Avatar billede nevis Novice
01. april 2021 - 17:20 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Fra xp til win 10

Jeg forsøger at opgradere en gammel computer(32bit) med win xp til at køre win 10(32bit). Til det kræves "windows Installer". Det kan ikke køre på en xp computer....(..."det er ikke et win 2 program" !!)
Jeg har indkøbt en win 10 (32bit) komplet installations dvd incl. produktnøgle.
Når jeg prøver at boote fra cd´én får jeg samme besked,- uanset om jeg har et styresystem(xp) på hdd eller ej.
Hvad gør jeg???
vh
nevis
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2021 - 17:36 #1
Hvilken fejl får du, når du booker?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2021 - 17:37 #2
Booter...
Avatar billede claes57 Ekspert
01. april 2021 - 17:52 #3
win10 findes ikke (understøttes ikke) i 32 bit. Du skal have en ny pc med 64 bit cpu, og  installere 64 bit win10 - og så kan du med virtualbox oprette en xp-maskine, hvor du kører det usikre windows fra den gamle. (du skal bruge disken fra den gamle til at kopiere systemet over på virtualbox hvis du vil bevare data og programmer fra den).
https://www.virtualbox.org/
Avatar billede nevis Novice
01. april 2021 - 18:07 #4
Når jeg booter fra dvd sker der ingenting. Har ændret bootorder til dvd. Hdd´en er helt ny. Har efterfølgende installeret den xp der fulgte med computeren incl produktnøgle. Den starter op på xp. Når dvdèn åbnes og jeg klikker på "Setup"  kommer beskeden:
"setup er ikke et win 32-program".
Til claes 57:
Når der sælges win 10 32 bit installations dvdèr kan det formentlig bringes til at fungere.....På 3 mdr. er prisen fordoblet!!!
Avatar billede poko1 Ekspert
01. april 2021 - 18:17 #5
#3
Hvad betyder så dette?
https://ibb.co/Rg01V9p
Avatar billede Mikael Ekspert
01. april 2021 - 18:20 #6
Læser visse EVT. misforståelser (Måske kun mig) ?? ;)

Men HØJREKLIK på "Computer" og vælg "egenskaber"

Står der et sted "x64-baseret processor" eller ej ??
Avatar billede poko1 Ekspert
01. april 2021 - 18:22 #7
I øvrigt er det ikke lykkedes mig at installere Windows 10 på en PC der er ældre end  en Windows Vista fra 2009.
Avatar billede Mikael Ekspert
01. april 2021 - 18:25 #8
En oplysning om mærke og model KUNNE måske hjælpe lidt ?? ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
01. april 2021 - 18:28 #9
#7 Det har jeg så.. Men virkelig ikke uden diverse manglende drivere ;)

Noget "ged"
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2021 - 19:12 #10
Den ældste pc jeg også har installeret win 10 på er en LG 400R bærbar fra slutningen af 2008. Jeg har ikke forsøgt mig med ældre computere en den. Windows 10 kan hentes i 32 bit også som poko1 også beskriver.  Det var lige til den pc jeg brugte det. Nye computere i dag bliver leveret med 64 bit selvom nogle kun har 4 GB ram. Og det er jo også godt nok bare de kan opgradere med mere ram.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2021 - 19:33 #11
Tror det bliver yderst svært projekt. Dels er er problemet med drivere men derudover så lan der også være problemer med hardware der ikke er kompatibel. Intel lavede nogle processorer der ikke var understøttet.  Pentium 4 Presscot var en af dem.
Pc du har her ville være meget bedre tjent med Linux som ville køre rigtig godt på den. Er det kun til lidt surf og mail vil den sagtens kunne bruges.
Din købte win 10 kan du så bruge på en nyere computer.
Avatar billede Mikael Ekspert
01. april 2021 - 19:44 #12
Og det er 100 % sikkert, at den DVD ER 32 bit.. Og ikke en 64 bit Win 10 ??
Avatar billede claes57 Ekspert
01. april 2021 - 20:19 #13
Nu er det ikke sælger af restlager, der bestemmer, om versionen er fungerende. Microsoft har 100% stoppet support af 32 bit system. Den version, du har købt er helt sikkert lovlig, men den udgik for laaaang tid siden, så dur ikke.
Avatar billede Mikael Ekspert
01. april 2021 - 20:31 #14
#13.. Lidt underlidt ?? Microsoft giver da stadig adgang til download af en 32 bir ??

Men kravet er vist, at den så skal installeres via et USB stick.

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2021 - 20:54 #15
clars57 du mener så ikke at 32 bit kan køres i 2004 versionen som der kom i efteråret?
Jeg er godt klar over at salg af 32 bit system er sluttede for et år siden. Jeg bruger ikke Windows længere på den LG jeg beskrev tidligre. Den kører Linux nu. Men det er også det samme her. Flere Linux versioner fås ikke i 32 bit længere.
Avatar billede jk45 Forsker
02. april 2021 - 05:42 #17
#16
"Microsofts nye tiltag har som udgangspunkt kun betydning for nye Windows-computere.

Firmaet vil fortsætte med at yde support til allerede eksisterende maskiner med 32-bit Windows, lyder meldingen. Der er altså ingen grund til umiddelbar panik"
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2021 - 07:44 #18
#17 Ja sådan forstår jeg det også og derfor kan man stadig hente 32 bit til de kørende 32 bit computere og stadig kunne bruge dem da de er aktiveret på licens før maj sidste år.
Nu ved jeg så ikke om man stadig kan bruge den licens der er købt til en 32 bit på en 64 bit installation?
Jeg købte for nogle år siden en pc der var en Win 10 pro med 32 bit system og 4 GB ram. Da jeg gik den puttede jeg 4 mere i men for at kunne bruge dem installerede jeg om til en 64 bit bit uden problemer med at aktivere den.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. april 2021 - 08:25 #19
#18 har jeg også gjort flere gange.
Avatar billede Mikael Ekspert
02. april 2021 - 08:42 #20
Som jeg spurgte i #12, så giver det måske mening at "tilbagemeldingen" fra DVD´en
er:
Citat: "det er ikke et win 32 program"

Altså en 64 bit skive
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2021 - 09:01 #21
#20 Du har helt ret Michael 😉
Men det bliver dvd jo så kun bedre af😋
Dog ikke for spørger her der ikke kan installere med den.😣
Avatar billede Mikael Ekspert
02. april 2021 - 09:41 #22
#21.. Ja men nu behøver den medfølgende (og betalte licens) IKKE at være helt tabt.
Licensen PLEJER jo at kunne godkendes til både 32 og 64 GB HVIS bare Win 10 udgaven (home, pro, andet) OG sprog er samme..

Men for at kunne installere den Win 10 udgave på den "ældre" computer, så dur DVD´en ikke..
Men en løsning er MÅSKE ? at hente en tilsvarende Win 10 iso på 32 bit. Og installere den via en USB stick.

Det smarte ville nok være, at installere den 32 bit UDEN at aktivere den FØR END det er bekræftet, at Win 10 fungere på den "ældre" computer.
(vedr. diverse drivere m.m.)

Der er jo ingen grund til at "spilde" en købt licens, hvis det ikke fungere.
Og så er der jo stadig en ubrugt licens på den 64 bit DVD, til "andet" brug ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
02. april 2021 - 09:57 #23
@Poko havde faktisk en fin anvisning ;)

Først læs på dette link
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Og følg hans anvisning om valg af 32 eller 64 bit. Udgave og sprog
https://ibb.co/jy69M2B
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2021 - 10:13 #24
Ja man skal vælge man ikke har en nøgle under installation og springe dette punkt ovet.
Man bør vel så have 3 dage til at aktivere hvis jeg husker rigtigt.
02. april 2021 - 13:57 #25
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2021 - 14:06 #26
Måske der også ville være en idé hvis der kunne opdrives nogle drivere på producentens hjemmeside til computeren. Vil mene man som minimum skal bruge Windows 7 drivere for at have en chance for at det vil kommer til at virke.
02. april 2021 - 14:10 #27
Avatar billede nevis Novice
02. april 2021 - 15:28 #28
Installations DVD´en er lyseblå med Windows logo, Microsoft og 32 bit + Windows 10 Home fuld version påtrykt.
Computeren er en Zitech fra 2002. Zitech gik konkurs i 2008.
CPU er 1.7 GHz. 2GB RAM.
ACPI uniprocessor PC,
ACPI /GENUINEINTEL_._x86_FAMILY_15_MODEL_1/_0  (/ er "backlashes")
Processor Intel(R) celeron(R)
USB er ikke en mulighed i bootorder.

Hvordan kan win 7 drivere hjælpe på problemet?
02. april 2021 - 15:46 #29
grafikkort kan ikke høre med den oplysninger hvis pc er fra 2002 så hvorfor køre windows 10
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2021 - 15:57 #30
Windows 7 drivere kan virke under Windows 10. Det gør Xp drivere ikke.
Avatar billede nevis Novice
02. april 2021 - 16:22 #31
PC en er isat et NVIDA GeForce FX520 grafikkort.
Det eneste win 7 jeg har er en hjemmebrændt win 7 rescue dvd. Hvis driverfilerne ikke ligger der, - og i så fald hvor??-, hvor finder jeg dem så???
Avatar billede poko1 Ekspert
02. april 2021 - 16:37 #32
Jeg tror ikke at din CPU Intel Celleron kan magte Windows 10
Prøv at se listen.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000006105/processors.html
Avatar billede nevis Novice
02. april 2021 - 16:45 #33
UPS grafikkortet hedder FX5200
Avatar billede nevis Novice
02. april 2021 - 17:02 #34
Det kunne godt se ud til at projektet lider skibbrud....
Har dog tidligere været med til at lægge xp på en IBM Thinkpad med 1GB harddisk og 256 RAM......Selvom at humlebien ikke burde kunne flyve, så gør den det jo alligevel...
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2021 - 17:31 #35
Når det drejer sig om lige den pc her bliver det svært. Det er så sjælden en pc.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. april 2021 - 17:43 #36
Jeg hopper fra!
Avatar billede nevis Novice
02. april 2021 - 17:48 #37
Som det ses af #34er jeg en stædig rad, så jeg vil gå på jagt efter win 7 drivere. Hvis der er nogen, der har en ide om, hvor sådanne kan downloades, så giv et praj, - tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2021 - 18:11 #38
Jeg har for 8 år siden hjulpet en med drivere til en zitech computer. Det var xp drivere der var tale om dengang så jeg tænker ikke man kan finde Windows 7 drivere til den. Jeg ser projektet som en ikke læsbar mulighed.
Vil som før anbefale du finder et andet system at bruge til den.
Avatar billede Mikael Ekspert
02. april 2021 - 19:00 #39
Zitech computer gik ganske rigtigt konkurs. Men Zitech computerne var en slags klon/kopi af mere kendte mærker.. Husker ikke hvilke ??

Jeg dømmer også Win 10 som "ikke brugbart"
Avatar billede nevis Novice
02. april 2021 - 19:42 #40
Tak for alle input. Jeg går i tænkebox.....
Jeg kan desværre ikke markere noget felt som løsning,- for problemet er jo ikke løst.
Men tak for "kampen".
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2021 - 20:35 #41
Det er bare ok. Skriv tilbage til når du har fundet en løsning eller marker #40 at det ikke blev løst