Avatar billede Karina Praktikant
03. april 2021 - 12:47 Der er 12 kommentarer

Vedhæftede filer gemmes med Chromesymbol

Hej.
Jeg har et problem på min mors PC. Vedhæftede filer modtaget i gmail gemmes pr. automatik som noget der ligner et link til fx Googledrev. Alle andre filer på skrivebordet blev bare ændret til ovenstående efter at have downloaded en vedhæftning. Ønsket var at gemme pdf som pdf og ikke som link til noget jeg forestiller mig må være Googledrev. Kan Googledrev være opsat til at gemme alt i drev - og hvordan får jeg ændret dette? Har søgt og søgt, uden held. Vanskeligt at få lavet en søgning med få velvalgte ord - Samtidig med dette problem, så er pc'en flere halve timer om at downloade en vedhæftet fil, formoder at de to ting hænger sammen - ved dog bare ikke hvordan. Tak på forhånd for svar. Mvh Karina
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2021 - 12:59 #1
hvis du i gmail højreklikker på det, der skal gemmes, kan du så vælge 'gem link som' og 'gem billede/fil som' så skal du vælge billede/fil, og så lige sikre dig, at mappen, der er valgt er skrivebord, ikke google drev.
Avatar billede Karina Praktikant
03. april 2021 - 13:43 #2
Jeg gemmer på skrivebordet - har både forsøgt at højreklikke og 'gemme' og åbent fil/dok og gemt på skrivebrodet - uanset hvad, så bliver det gemt med Chromesymbol (hvad jeg jo så forestiller mig må være link til drev) og andre tidligere gemte filer/doks på skrivebordet har ændret status fra at have fx pdf-symbol til at få Chromesymbol.
Avatar billede 450025 Ekspert
03. april 2021 - 13:58 #3
Claes 57 er inne på noe – men tar forbehold om at jeg kanskje misforstår.
Alle vedlegg jeg får og det er en del dem legger jeg direkte på skrivebordet - Bilder oppskrift eller hva som helst, også programvare.

Jeg bruker Gmail der blir det lagt i en Mappe med navn Eks CCleaner med dato. Men stoler ikke altid på dette alt kan skje? Da sørger jeg for og legge en kopi i One Drev + en kopi på ekstern Harddisk også.
har god kontrollFordi jeg vil ikke meste dette har god kontroll..

Bilder har jeg flere valg – slett det – eller en kopi i Foto mappa på One Drev – også der har en fotomappe i Ekstern Harddisk.

Jeg har aldri meste Programvare – aldri mista et bilde. PDF går samme veien først skrivebord – kopi til One Drev – kopi til Ekstern Harddisk.
der gjør jeg mine valg – fra den benken går det videre der jeg vil ha det  og kan når som helst hente det jeg trenger.  Verdipapir – Foto – programvare etc –men  har jeg misforståt spørsmålet så beklager dette.
Selv sagt så fungere dette fint for meg men det krever lidt orden på computeren.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2021 - 14:00 #4
når du vælger 'gem' og har valgt skrivebord, så se lige filnavn efter - og lige under er filtype (det skulle så gerne være fx .pdf)
Avatar billede Karina Praktikant
03. april 2021 - 14:13 #5
Filnavn er korrekt fx pdf. Jeg tænker selv, at min mor har må have klikket på et eller andet, som gør at alt automatisk gemmes i Googledrev - men kan ikke finde et sted, hvor jeg evt. kan omgøre dette valg, hvis det er sådan tingene hænger sammen.
Avatar billede KHN Guru
03. april 2021 - 15:12 #6
Du skal nulstille filtilknytningerne, så systemet bruger Reader til at åbne pdf-filer.

På Windows 10 er her hvad du skal gøre:

1) Højreklik på PDF-filen eller filen der skulle ha' været vist som PDF-fil ikon.
2) Åbn med...
3) Vælg en anden app
4) Vælg Adobe Acrobat Reader (eller et andet program du bruger som kan læse PDF-filer) - ser man ikke app på listen så rul ned til >Flere apps og venstreklik på flere apps
5) Afkryds afkrydsningsfeltet "Brug altid dette program som standard)
6) Klik på Ok

Derefter:

A) lukke alle dine "Explorer"-vinduer.
B) Hold [Ctrl] nede + Hold [Skift] nede + Tryk [Esc] - (Opgaveovervågning)
C) Søg efter Explorer eller Windows Stifinder-proces.
D) Højreklik på process og vælg Genstart process - eller Genstart Computeren

Hvis du går tilbage til din mappe/skrivebord, hvor du havde den PDF-fil med Chrome-ikonet, så vises den nu på sædvanlig som PDF-fil ikon.
Avatar billede Karina Praktikant
03. april 2021 - 15:30 #7
Mange tak - det vil jeg prøve. Havde kort forinden geninstalleret Adobe Reader, og kunne netop ikke se den som mulighed i dropdown - men jeg prøver igen. Kommer retur, hvis det ikke lykkes. Kan du fortælle, hvad der er gået galt? Om noget... Takker
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2021 - 19:18 #8
https://youtu.be/Tvqx5L91GCc

Hvis du allerede har installeret respektive Adobe Acrobat Reader DC og ønsker at åbne pdf med Adobe programmet, kan man rette det ved tre simpel trin. Kig nærmere på video hvordan man kan rette dette.

1.
Du kan rette det ved at gå til "Windows logo" videre til "Indstillinger" og tryk på "Apps" tryk på "Standardapps". Herinde kan du derefter scrol ned og tryk på "Angiv standarder efter app". Tryk på "Adobe Acrobat Reader DC".
-Herinde kan du rette alt til "Adobe Acrobat Reader DC".

2.
Du kan hurtigt skifte den til respektive app ved at højreklikkle på PDF filen og trykke på "Egenskaber". Derinde kan du nemt skifte dette ved hjælp af "Åbn med" og trykke på "Skift".
-Marker til "Adobe Acrobat Reader DC og tryk på "OK". Og ved Egenskaber, husk at trykke på "Anvend" og trykke på "OK".

3.
Du kan hurtigt skifte den til respektive app ved at højreklikkle på PDF filen og trykke på "Åbn med". Derinde skal du trykke på "Vælg en anden app". Ret den ved at markere på "Adobe Acrobat Reader DC" og nedenunder kan du indsætte flueben for "Brug altid denne app til at åbne -pdf-filer".
Avatar billede Steintór Praktikant
26. december 2021 - 18:27 #9
How to reset all Apps and File Associations to default in Windows 11/10
Press Win+I to open Windows Settings.
Go to Apps > Default apps.
Scroll down to the bottom.
Click on the Reset button.
Click the Ok button.
Avatar billede Steintór Praktikant
26. december 2021 - 18:36 #10
På Dansk:
Windows 11/10
Win+i
Gå til Apps>Standardapps
Skroll ned i bunden og klik Nulstil.
Avatar billede Jeanette Juniormester
03. april 2022 - 12:21 #11
Steintór
Mange tak for info.. (på dansk)
Jeg havde samme problem og har heller ikke kunnet finde svar..
Men du havde løsningen.
Avatar billede Jeanette Juniormester
03. april 2022 - 12:31 #12
Jørgen B.
Du gav mig lige det sidste, så mine pdf filer nu også ligner selv igen. TAK.