Avatar billede mot Novice
07. april 2021 - 22:49 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Udregne profit margin Ok, opdatere enheder eller pris kniber lidt :)

Jeg forsøger mig i Excel, det går ærligt talt ikke optimalt :)
Jeg kan lave havldelen men ikke den vigtigste beregning.

Der er link til en fil som har de infomationer jeg sider med, jeg har fjerne kode
så det er statiske boxe. Link nederst i denne post.

Jeg har følgende felter:
a- Enheder (units)
b- Enheds (unit) Pris
c- Enheds (unit) Pris - samlet
d- Salgspris pr. enhed
e- Omsætningen
f-  fortjeneste (gross profit)
g- fortjeneste margin (gross profit margin)
h- fortjeneste margin i % (gross profit margin)

så:
g og h bergenes via f
f = e minus c
e = d gange a

Der hvor jeg ikke kan få tingene til at virke er a og d som er de dynamiske felter jeg vil lave input i. ændring i a har ikke indflydelse på f g og h, men ændring i d har.

Det hele giver nk mere mening hvis man kigger i demo filen her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xCmcb5PKi-pZWkT3t-cUhgUJpuxrV1SzM8a6E0xL6uM/edit?usp=sharing

pft
MOT :-)
Avatar billede ebea Ekspert
08. april 2021 - 08:53 #1
Jeg ved ikke rigtigt, hvor dit problem opstår. Men det du skal lave, er jo helt basal udregning (også i Excel).
Du skal lave i C, E, F, G (H giver sig selv).
Avatar billede mot Novice
08. april 2021 - 11:42 #2
tak, jeg tror jeg har fået det til at fungere efter hensigten nu :)