Avatar billede ErikHg Ekspert
10. april 2021 - 16:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Solfilm til vinduer

Jeg har et spørgsmål angående solfilm til vinduer.
Jeg ved at man kan købe dette, men kan ikke rigtig finde noget på nettet. Det skal ikke bruges i en bil, men derimod i et husvindue, og helst så mørkt som muligt. Det bedste vil være at man kan se indefra og ud, men ikke modsat.
Der er tale om et køkkenvindue, hvor man lige kan se ind udefra, især når det er mørkt og lyset i køkkenet er tændt.

På forhånd tak

Mvh.
ErikHg
t.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2021 - 17:08 #1
Har du lav energi ruder i dit køkkenvindue skal du være opmærksom på at når du monterer en ekstra film på ruden vil den kunne blive opvarmet hårdere end normalt. Og i værste fald kan den springe/ knække i glasset. Så måske ikke så god en ide hvis du har stærk sollys direkte på glasset.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2021 - 17:11 #2
Jeg vil anbefale du kontakter en glarmester om dette. Vil være skidt hvis du kommer til at ødelægge glasset.
Avatar billede wjens Guru
10. april 2021 - 17:31 #3
Vi har en såkaldt screen uden for vinduet. Det er reelt bare et udendørs vejrbestandigt rullegardin man kører ned efter behov. Dæmper sollys og indkik rigtig meget, men giver stadig udsyn i et omfang så man kan se hvad der sker. Fordelen er at man ikke har det nede på en grå dag, hvor man får fuldt lysindfald. Er en noget dyrere løsning.
Avatar billede KHN Guru
10. april 2021 - 17:40 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2021 - 18:03 #5
#4 ja jeg tænkte nok det med at montere på bagsiden ville blive et problem
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. april 2021 - 18:11 #6
#1 Der er ikke tale om energiglas - kun almindeligt termoglas. Det er begrænset hvor meget sollys der kommer ind, da vinduet vender mod nordvest. Det kan godt være at det vil være klogt at forhøre sig hos en ekspert (glarmester)
Jeg takker for alle bidrag, og vender tilbage når der er sket noget nyt i sagen :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2021 - 19:27 #7
#6 Så er det ikke så udsat og da det er alm. termo så er faren for at det knækker mindre. Men forhør dig alligevel. Det skader ikke :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. april 2021 - 20:26 #8
Jeg må lige nævne, at om sommeren hvis det er meget varmt, så kan solen godt brænde ind på vinduet i omkring en times tid, og da der er monteret et udendørstermometer på netop dette vindue kan man se at temperaturen på "gode dage" kan nå op på omkring 35 grader🥵, men dog kun i en kortere periode.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. april 2021 - 10:05 #9
Nu har jeg talt med en glarmester. Han sagde, at det faktisk vil få modsat effekt; når det er mørkt udenfor så vil lyset i køkkenet stråle ud således, at personer udenfor kan se lige ind, og det er jo netop det jeg vil undgå. Derfor vil jeg i stedet undersøge forskellige gardiner - naturligvis nogen der er lette at renholde, så ikke urenheder i forbindelse med stegning og lignende sætter sig i det. Måske ville en persienne være løsningen, for den er nem at tørre af med en fugtig klud.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. april 2021 - 17:28 #10
Jeg har nu bestilt en persienne med metallammeler. Så går der omkring 14 dage så bliver den leveret. Der er tale om lidt skæve mål. Næste punkt bliver så bare at sætte den op, men det er jo ikke det store projekt.