Avatar billede sves Novice
11. april 2021 - 14:18 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

RAM-udvidelse kan ikke ses af windows

Jeg har udskiftet 2 x 4 MB RAM med 2 x 8 MB RAM, og det kører sådan set fint, men windows kan kun finde/bruge ca, 8 MB RAM.
- er det en BIOS-opdatering ?
- eller en anden indstilling, der skal rettes ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. april 2021 - 14:39 #1
Afhængigt af hvilken maskiner der er tale om, er det ikke sikkert at maskinen kan håndtere over 8 GB RAM.
Du nævner ikke hvilken maskine der er tale om; stationær eller bærbar, hvilket mærke og model. Dette kan være en vigtig ledetråd.
Formoder at der er Win 10 installeret på maskinen.
Avatar billede sves Novice
11. april 2021 - 14:52 #2
Tak for bemrk.
Det er en stationær Lenovo H515S, og jeg checkede, at der kunne være max. 16 MB.
Ja, det er Win 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2021 - 14:55 #3
Hvilken hastighed har de nye ram?
Bundkortet understøtter op til 1600mhz hastighed.
https://www.lenovo.com/gb/en/desktops/lenovo/h-series/h515s/
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2021 - 14:57 #4
Hvis ram skulle være ok, prøv at gå i søg og skriv msconfig.
Gå i boot fanen og i de avancerede indstillinger.
Er der i "max ram" indstillet en max størrelse her der er tjekket af?
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. april 2021 - 15:00 #5
Så vil jeg tillade mig at komme med et spørgsmål; har du prøvet om RAB klodserne sidder helt som de skal - det skal give et lille klik når man sætter dem i.
Har du tjekket om der står de samme værdier som dem der sad i - Her tænker jeg på MHz. Det kan være lidt af en jungle..
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. april 2021 - 15:06 #6
Jeg har fundet en oversigt over kompatible RAM til din maskine:

https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/lenovo/lenovo-h515s#memory

Det er måske der problemet ligger.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2021 - 15:07 #7
Efter som pc kører med de to ram i soklerne er timings og hastighed nok ikke problemet.
Så ville den formodentligt slet ikke have bootet tænker jeg.
Derfor tror jeg det er en indstilling der er problemet.
Det kan være der jeg viser, men også i BIOS kan der ligge indstillinger for ram.
Avatar billede sves Novice
11. april 2021 - 15:51 #8
Tak for de gode tips, som jeg har afprøvet, men ..
- jeg mangler endnu at gennemgå indstillingerne i BIOS, så måske ?
RAM-klodserne skulle være de rigtige, men jeg undrer mig også lidt over, at de kører med 800 mhz, når de skulle køre 1600 - som bundkortet også understøtter.
Klodserne er - og har været - trykket helt ind, til det giver klik.
De tidligere RAM -klodser på 4 MB kørte også kun 800 mhz, selv om der står 1600 på dem ?!.
Men OK - det kører, jeg fik så bare ikke nogen gavn af udskiftningen/udvidelsen af RAM.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2021 - 15:54 #9
#8 Er det dual ram (som et sæt)  så samarbejder de to ram og derfor er det 800x2= 1600 mhz
Avatar billede sves Novice
11. april 2021 - 16:06 #10
Det er en pakke med 2 x 8 GB DDR3 1600 mhz fra Corsair - som anbefalet af Lenovo. Jeg kan se, at der kun anvendes 1 processor og 8 GB til at boote, så det er måske grunden ?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2021 - 16:09 #11
Ja fjern de to indstillinger gem og genstart.
Jeg har ikke lavet ændringer inde i de avancerede indstillinger i msconfig boot fanen.
Så forhåbentligt retter det sig når du retter det til.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2021 - 16:11 #12
Avatar billede sves Novice
11. april 2021 - 16:25 #13
Det synes ikke at være nogen farbar vej : der kommer flere bip-lyde og ellers sort skærm, så jeg tog strømmen fra og genstartede. Jeg kan se, at de avancerede indstillinger i boot stadig siger 1 processor og 800 mhz. -
Jeg har kigget lidt på BIOS, men det er ikke noget jeg ellers har pillet ved, så jeg skal lige læse lidt mere om det, men tak for Jeres svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2021 - 16:51 #14
#13 Prøv at gå i søg og skriv windows hukommelsesdiagnosticering.
Lad programmet tjekke dine ram klodser.
Pc skal ikke komme med beep lyde.
Avatar billede sves Novice
11. april 2021 - 18:21 #15
Testen fandt ikke nogen fejl i hukommelsen.
Jeg kigger lidt på BIOS-indstillingerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2021 - 06:40 #16
Okay du kunne rette det i bios som jeg foreslog i #7?
Avatar billede sves Novice
15. april 2021 - 16:12 #17
Nej, jeg har ikke kunnet finde en mulighed for at rette noget i BIOS, har hentet opdatering af software til AMD-chipset og drivere. Tingene kører lidt bedre og hurtigere, men anvender stadig kun 8 GB af hukommelsen. Jeg søger videre efter løsninger.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2021 - 16:14 #18
#17 Okay :-)
Avatar billede sves Novice
18. maj 2021 - 10:50 #19
Det ser ud til at BIOS var opdateret til nyeste version, jeg har ikke rettet noget der, men jeg læste i et andet svar, at sidefilen skulle være mindst mulig, når der var rigeligt med hukommelse, og efter denne ændring sker tingene noget hurtigere, så jeg har nu fået lidt gavn af RAM-udvidelsen !