Avatar billede Peter Guru
13. april 2021 - 11:14 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Asus routere i almindelighed

Jeg kunne godt tænke mig at prøve en Asus router. Hiper foreslår disse instillinger til vlan tagging og viser dette Asus UI. Er der de samme instilliger på alle Asus routere. Jeg tænker på en ASUS RT-AC86U som har fået god kritik.

https://ibb.co/Dkkp42D
Avatar billede Rune1983 Ekspert
13. april 2021 - 13:56 #1
Har selv haft en Asus router for mange år tilbage. Jeg er ikke fan af dem.

Lav en analyse af dit behov/situation af wifi.
Hvor mange enheder har i?
Hvor stort område skal den kunne dække?
Skal det være nemt at udvide?
Hvis du har hurtig internet skal dit wifi være tilsvarende. Ellers sætter dit wifi begrænsningen.
Har du nyere enheder som understøtter Wifi 6? Sørg for dit Wifi er fremtidssikret med wifi 6 understøttelse.

Måske du skal kigge på noget Mesh netværk.
Selv, anvender jeg ubiquiti access points. Noget jeg især godt kan lide er det beholder forbindelsen med fx. facetime eller skype selvom man flytter sig rundt hvor ens enhed skifter fra access point til access points. Kan varmt anbefale det.
Avatar billede pgh71 Mester
13. april 2021 - 17:32 #2
Har brugt med Asus Routere i kørt uden problemer i mange år (min nuværende er en RT-AC88U) som er den samme som RT-AC86U dog med med 8 lan stik, og med den optimerede software fra Asus-Melin (Man skal dog selv downloade og installere den) kører den perfekt og er med god rækkevide.
Dem køre fint Mesh system med en lidt ældre og prisbillig RT-AC58U
Den har endvidere en god dansk brugerflade, men understøtter ikke Wifi6-
Ønsker du det skal du kikke på RT-AX udgave
Avatar billede Peter Guru
13. april 2021 - 18:44 #3
RT-AC86U har fået ustyrlig gode anmeldelser, men Hiper siger at den skal kunne vlan tagging før de vil ha’ den på deres net. Det er netop ax (wifi6) og det kan RT-AC86 ganske vist ikke, men vi kan blive hængende i wifi5. Jeg kikker på en ax type.
Avatar billede Peter Guru
13. april 2021 - 20:28 #4
Nu har jeg bestilt en

ASUS RT-AX88U - Trådløs router - 8-port switch - GigE - 802.11a/b/g/n/ac/ax - Dual Band

For art få det hele med!
Avatar billede pgh71 Mester
14. april 2021 - 06:59 #5
Fint valg, men tjek lige den lidt  mere stabile software fra :
https://www.asuswrt-merlin.net
Avatar billede Peter Guru
16. april 2021 - 21:16 #6
Er den oprindelige firmware decideret dårlig?
Avatar billede pgh71 Mester
17. april 2021 - 10:44 #7
Absolut ikke.
Jeg synes bare at brugerfladen er helt fantastisk fra Asus-Merlin. Logisk opbygget, på dansk, meget mere overskuelig, og aldrig med nedbrud.
Avatar billede Peter Guru
17. april 2021 - 12:07 #8
Det kunne jeg også dårligt forestille mig. Routeren står på hylden og softwaren i downloadmappen. Det er nok ikke kun sproget, men hvis Merlin føjer ny funktionalitet til, så er det bestemt værd at ta' med. Jeg har i forvejen en Zyxel EMG ? router fra Hiper og en mere trist brugerflade skal man lede længe efter.

Man skal bruge vlan tagging og man har vedlagt et sceendump at hvordan det gøres på et tilfældig ASUS.

https://ibb.co/Dkkp42D
Avatar billede Peter Guru
18. april 2021 - 12:13 #9
De første forsøg. Nu har jeg haft wan kablet i wan porten på Asus routeren og en Pc i en af  switchportene og  jeg får intet andet ud af det end rødt lys i wan lampen. Ingen problemer med Zyxel routeren. Så på en søndag.
Avatar billede pgh71 Mester
18. april 2021 - 17:22 #10
Går ud fra du har sat routeren op via 192.168.1.1 adressen og med "admin" både som brugernavn og adgangskode ?
Er det gjort, skal du lade routeren være tilsluttet med wan-stik tilsluttet indtil den bliver tildelt en ip-adresse.- først derefter vil den lyse grøn.
Bliver den ikke det i løbet af en times tid, skal du have fat i hotline hos din internetudbyder for at få routeren opsat fra deres side.
Avatar billede Peter Guru
18. april 2021 - 18:33 #11
Ikke endnu. Jeg har endnu ikke kunnet komme i kontakt med routeren, men jeg tror jeg er for utålmodig. Det er en forkert vejledning ASUS har sendt med. Der skulle ikke være nogen wanport og kablet skulle sættes i en switchport. Man skal tilgå http://router.asus.com til at starte med og det er ikke lykkedes sikkert på grund af den manglede tålmodighed. På telefonen kan jeg nemt se de to ssider, men de fører selvfølgelig ingen steder hen.
Avatar billede pgh71 Mester
18. april 2021 - 19:00 #12
Der er vel en cd med routeren.
Tilslut din pc med kabel direkte til Lan port (gul) og start cd-en og log på routeren.
Er der ingen cd med, så tilgå routeren via en browser på adressen: 192.168.1.1
Vær lidt tålmodig - den er lidt tid om opstart-
(Det er mig bekendt den eneste ip adresse Asus har brugt - ellers se i vejledningen)
Log på med admin / admin - eller tjek password på bagsiden af routeren.
Når den er sat op kobler du den til din udbyder via wan-port (Blå)
Efter nogen tid vil din router få tildelt en ny ip-adresse fra din udbyder og så kører det. - ellers kontakt din udbyder
(Over and out herfra)
Avatar billede Peter Guru
18. april 2021 - 23:32 #13
Systemet virker. Firefox ville ikke lade mig komme ind i routeren så jeg måtte bruge Cliqz og først da kunne jeg komme til routerens UI. Der er nogle opdateringer der skal hentes og så skal der pilles lidt. Der var ingen CD med.

EOF (End Of File)
Avatar billede Peter Guru
23. maj 2021 - 09:45 #14
Så duer min router ikke mere. Konstant rødt lys i wan lampen. Wan kablet sidder i min Zyxel router igen. Den har kørt med Merlin en tid med daglige opdateringer og jeg har forfægt af resette routeren uden held.