Avatar billede lakrije Seniormester
13. april 2021 - 12:46 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Beregne afstand og tid mellem to adresser

Hej alle,

I Google Sheets kan man beregne afstand og tid mellem to adresser, har jeg samme mulighed i Excel? Hvis ja, hvordan?

Hilsen
Lars
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2021 - 12:55 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2021 - 12:57 #2
btw: google tager penge for data
Avatar billede lakrije Seniormester
13. april 2021 - 13:06 #3
#1, ja jeg tænkte nok vi var ude i sådan noget, det er lige hard core nok for mig :)
Avatar billede acore Ekspert
13. april 2021 - 13:45 #4
Hvis du har koordinaterne (fx som længde/breddegrad) på to adresser kan du i Excel let beregne afstanden mellem dem. Det er straks sværere med tiden...
Avatar billede ebea Ekspert
13. april 2021 - 14:18 #5
Du kan jo stadig bruge Microsofts Bing, gratis Api key, som er nødvendig, for at lave beregningerne.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2021 - 14:34 #6
>ebea - jeg havde slet ikke tænkt på bing maps, men her er det jo svaret...
https://appsource.microsoft.com/da-dk/product/office/WA102957661?tab=Overview
Avatar billede ebea Ekspert
13. april 2021 - 15:56 #7
#6 - ja, hvis man vil bruge deres App, som tilføjes til Excel, så er det jo (måske) lidt nemmere. Men så er man også låst fast til deres opsætning ;-)
Avatar billede falster Ekspert
13. april 2021 - 16:40 #8
Du kan også starte "fra bunden" med de officielle og gratis tilgængelige adresseoplysninger:

https://dawadownload.dataforsyningen.dk/adgangsadresser
Avatar billede acore Ekspert
13. april 2021 - 17:12 #9
Fra de data, der henvises til i #8 kan du direkte beregne afstanden. Men ikke rejsetiden
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2021 - 17:31 #10
og det er afstand, hvis du er fugl, men ikke, hvis du skal køre ruten i bil, eller hvad du nu bruger til transport.
Avatar billede falster Ekspert
13. april 2021 - 17:54 #11
Ja. "Fra bunden" skal tages meget bogstaveligt :-)
Avatar billede lakrije Seniormester
13. april 2021 - 23:09 #12
#5 hvordan fungerer den? Jeg synes ikke jeg kan finde noget om den. Det er rejsetiden, der er vigtigst ikke så meget afstanden.
Avatar billede lakrije Seniormester
13. april 2021 - 23:13 #13
#6, jeg har nu tilføjet Bing Maps, og for mig at se, er det blot et kort, man kan tegne, man kan ikke beregne tider og afstande.
Avatar billede ebea Ekspert
14. april 2021 - 07:49 #14
#12 - Det som jeg henviste til, var selve den Api, som kan bruges i et Excel ark, for at beregne afstande, samt rejsetid. Det forudsætter, at der skal laves en opsætning i et Excel Ark, hvor Api'en så kan indgå.

Men der ligger flere færdige eksempler på nettet, hvor du blot skal indsætte den Api key, som du henter fra Microsoft Bing.

Herunder er et Link til Microsoft Bing, hvor du kan hente en gratis Key, til at starte det op.
Har du en Microsoft konto, er det blot at bruge dit Log In der, og ellers så blot registrer dig, uden problemer.

https://www.microsoft.com/en-us/maps/create-a-bing-maps-key
Avatar billede lakrije Seniormester
16. april 2021 - 05:09 #15
#1 Jeg tog mig sammen og gik videoen og hans dokumentation igennem, og jeg har fået det til at virke. MEN MEN MEN, den accepterer ikke danske karakterer (æ, ø og å) så jeg er lige vidt :-)

Jeg har geokoordinaterne, men dem ved jeg ikke hvordan jeg skal bruge.

Jeg når nok i mål en dag.
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2021 - 07:38 #16
#15 - Du kan IKKE bruge hans eksempel i videoen der henvises til i #1, med mindre at du har erhvervet dig en Api key license fra Google. Videoen er lavet, før at Google begyndte at tage penge for koordinat forespørgsler gennem egen opsatte systemer.

Men som jeg skrev i #5, kan du bruge Microsofts Bing Api, som tilbydes gratis. Jeg lagde sågar et Link i #14, hvor du kunne hente den.
Og så er det sådan set kun at bruge en af de opstillinger som er lavet færdige på nettet, og som er baseret på Bings Api.
Jeg har sammensat en opstilling i Excel, ud fra en af disse, og den virker ganske upåklageligt med Bings Api, med både distance og rejsetid.
Avatar billede lakrije Seniormester
16. april 2021 - 16:15 #17
#16 Jeg købte mig adgang til Google API, da videoen i #1 er den eneste vejledning jeg kan finde. Jeg kan ikke finde nogen vejledning til VBA-module med Bing Maps, men det vil jeg gerne, da videoen i #1 ikke er så god til æ, ø og å, og min geokoordinater bliver lavet om til decimaltal.

Jeg er meget lydhør, og jeg er nået meget længere end da jeg var ved at give op i sidste uge :)
Avatar billede ebea Ekspert
16. april 2021 - 16:29 #18
Denne her fil, er hentet fra nettet, og baseret på Bing Api (og Google). Den ser lidt rodet ud, men det fungerer.

https://www.dropbox.com/scl/fi/0fk0imy3psgzhh74z83dt/distance-calculator.xlsx?dl=0&rlkey=i2v9c858pvcc56y5v03o6zuvz
Avatar billede Basp Praktikant
15. marts 2023 - 10:27 #19
En der gider dele filen med mig :) når jeg trykker på linket, siger den filen er slettet
Og hvor præcis kan man købe google api ?
Avatar billede ebea Ekspert
15. marts 2023 - 11:11 #20
#19 - Du kan ikke købe API'et som sådan. Du betaler for at kunne bruge API'en, afhængig af forventet trafik, og platform.

https://mapsplatform.google.com/pricing/
Avatar billede Lynn Praktikant
17. oktober 2023 - 14:30 #21
Jeg står nu i problemet med at udregne afstanden mellem forskellige postnumre.
Kan se, at det bliver nævnt i #9, at det burde kunne lade sig gøre.

Nogen der kan komme med et bud på hvordan dette gøres? :)
Avatar billede acore Ekspert
17. oktober 2023 - 15:40 #22
Du downloader https://dawadownload.dataforsyningen.dk/postnumre, som indeholder koordinater (længde+breddegrad) på alle postnumre i Danmark. Du kan vælge mellem 3 formater.

Med de data, kan du beregne den lige afstand (i praksis fugleflugtslinien) mellem to postnumre ved hjælp af Haversines formlen - se https://en.wikipedia.org/wiki/Haversine_formula.

Du kan uden tvivl finde implementeringer af den - det har jeg ikke ledt efter.
Avatar billede ebea Ekspert
17. oktober 2023 - 15:56 #23
#21 - opret et nyt spørgsmål, i stedet for at hoppe ind i en gammel tråd, som relaterer til en anden brugers spørgsmål.