Avatar billede soenderskov Seniormester
13. april 2021 - 22:04 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Mesh system

Jeg skal bruge et bedre mesh system. Nu har jeg kun en D-link Dir 880L.
Den dækker egentligt mit 198m2 hus okay da det kun er underetagen der er muret med mursten og overetagen er let konstruktion i træ. Men i det ene værelse og bryggers er signalet lige svagt nok og kan til tider være svært at få chromecast streamer netfliks .  Jeg har waow 1000/1000 forbindelse og der er omkring 25 enheder koblet på, men sjældent mere end 11 af gangen.
Vi har både nye og gamle enheder på og ønsker et stabilt og hurtigt interne

Har overvejet google nest wifi, men der er meget spredte meninger om det. Og er lidt nervøs for der kommer et nyt google nest wifi senere i år?

Er der nogle der har forstand på hvilken løsning jeg skal gå med?
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2021 - 02:28 #1
Hvis du vil fremtidssikre WiFi teknologien i hjemmet, er det bedst at gå efter WiFi mesh med WiFi 6 indbygget med på mesh'en. Dette er 802.11ax WiFi.

Og husk, at aktivere dette alene for bedst oplevelse, alt andet som er, at se efter WiFi generationer:
802.11a (WiFi 2)
802.11b (WiFi 1)
802.11g (WiFi 3)
802.11n (WiFi 4)
802.11ac (WiFi 5) -kan deaktiveres.
802.11ax (WiFi 6) -aktiv alene, hvis du har en WiFi 6 router.

-Listen heroppe kan også bruges til router som har 802.11a/b/g/n (WiFi 4), faktisk ud fra listen heroppe er det nok med WiFi 4 som er 802.11n, fordi den vil have bedst dataoverførsel.
Andet eksempel er hvis du har en router som har 802,11b/g/n/ac, er dette bedst med WiFi 5 (802.11ac). Dette vil klare bedst for dataoverførsler.

Nok om dette, her er links til WiFi mesh med WiFi 6:

Eks. på Pricerunner: ASUS Asus ZenWiFi AX Mini XD4 (2-pack)
https://www.pricerunner.dk/pl/168-5260242/Routere/ASUS-Asus-ZenWiFi-AX-Mini-XD4-%282-pack%29-Sammenlign-Priser

-Sammenlign priser fra 1.719 kr. til 2.370 kr.

ASUS ZenWiFi AC Mini (CD6) (2-pack) White AC1500
https://www.proshop.dk/Router-firewall/ASUS-ZenWiFi-AC-Mini-CD6-2-pack-White-AC1500-Mesh-router-80211ax/2874045

ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) (2-pack)
https://www.proshop.dk/Router-firewall/ASUS-ZenWiFi-AX-Mini-XD4-2-pack-Mesh-router-80211ax/2910335

ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) Wi-Fi-system - 2 routere
https://www.bilka.dk/produkter/asus-zenwifi-ax-mini-xd4-wi-fi-system-2-routere/100572282/

Netgear Orbi RBK352 (2-pack)
https://www.proshop.dk/Router-firewall/Netgear-Orbi-RBK352-2-pack-Mesh-router-80211ax/2882765

ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) (3-pack)
https://www.proshop.dk/Router-firewall/ASUS-ZenWiFi-AX-Mini-XD4-3-pack-Mesh-router-80211ax/2888850

Linksys VELOP Whole Home Mesh Wi-Fi System MX8400 (2-pack)
https://www.proshop.dk/Router-firewall/Linksys-VELOP-Whole-Home-Mesh-Wi-Fi-System-MX8400-2-pack-Mesh-router-80211ax/2888571

Netgear Nighthawk MK63 (3-pack)
https://www.proshop.dk/Router-firewall/Netgear-Nighthawk-MK63-3-pack-AX1800-Mesh-router-80211ax/2857439

ASUS ZenWiFi AX Mini Black (XD4) (3-pack)
https://www.proshop.dk/Router-firewall/ASUS-ZenWiFi-AX-Mini-Black-XD4-3-pack-Mesh-router-80211ax/2926364

-Rigeligt valg med router noder eller satellit router eller mesh routers. God fornøjelse.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2021 - 02:41 #2
PS - Google Nest understøtter kun 2.4 Ghz WiFi og har ingen 5 Ghz WiFi og er WiFi 5. Så, måske senere, når de har WiFi 6?
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2021 - 02:47 #3
Ok, de har både 2.4 Ghz og 5 Ghz, men er 802.11ac (WiFi 5) på shoppen.
Avatar billede soenderskov Seniormester
14. april 2021 - 09:18 #4
Så linksys vil være bedste valg ? Tænker på grund af triband?
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. april 2021 - 10:05 #5
Din router ser da udmærket ud - har du prøvet at flytte lidt på den -til tider skal der ikke meget til - herunder justere på antennerne så de ikke peger samme retning.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2021 - 10:05 #6
Ja, dette er korrekt forstået. De har disse dage også automatiseret firmware opdatering, så du blot skal have e-mail konto associeret med din Linksys router. De har som regel bedste forbruger bedømmelse.

Tri-band betyder at du sagtens kan have 3 forskellige frekvenser kørerende med flere enheder som kan forbinde sig til, men ene er 2.4 Ghz og to forskellige på 5 Ghz frekvensen. Det vil sige, nyere bærbar og smartphone med indbyggede WiFi 6 kan sagtens hoppe på specifik 5 Ghz seperat, om at så sige, men her er det lidt mere avanceret indstillinger, hvis man så ønsker dette. Men Linksys kan sagtens gøre det mere overskueligt med Links router konto oversigt.

Desuden understøtter den seneste WiFi krypterings-sikkerhed WPA3, alt andet er på WPA2.

-Visse Linksys understøtter også at man kan indsætte VPN opsætning. Dette ser jeg ikke på manual på den. Men den har Tri-band og seneste trådløs krypterings-sikkerhed WPA3 eller kan sagtens lave det som WPA2 og WPA3, hvis dine enheder som ikke understøtter det kan sagtens oprette forbindelse til den. Nyere generations vil kunne uden problem oprette forbindelse til den med WPA3 sikkerhed. Dette er selvfølgelig hvordan adgangsforhold bliver tolket fra din enhed for at oprette forbindelse til routeren.

God fornøjelse, ser ud til at du har valgt din router.
Avatar billede soenderskov Seniormester
27. august 2021 - 12:21 #7
Endte med Google nest wifi og er egentlig fint tilfreds men ikke imponeret med stabiliteten. Måske er det internet udbyder der er ustabil eller mine chromecast eller måske Googles wifi. Har ikke forstand på at udelukke hvem der er ustabil 😂
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2021 - 12:54 #8
Hey 🤔 Det er trods alt Google, og hvis ustabilitet opleves fra Chromecast, er det nok dem, fordi hvis alt andet er stabilt, virker det.

hygge$
Avatar billede Rune1983 Ekspert
27. august 2021 - 12:57 #9
Måske du blot mangler en finjustering af dit Nest Wifi. Sørg for forbindelsen mellem dine noder har god signal. En meter til siden kan gøre meget.