Avatar billede Mikael Ekspert
14. april 2021 - 09:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvad er forskellen på en SATA & en ATA (IDE) Harddisk ??

Som overskriften siger, hvad forskel er der ? (Udover stikkene selvfølgelig)

Er blot nysgerrig ;)
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. april 2021 - 09:59 #1
SATA blev annonceret i 2000 [5] [6] for at give flere fordele i forhold til den tidligere PATA-grænseflade såsom reduceret kabelstørrelse og -omkostninger (syv ledere i stedet for 40 eller 80), native hot swapping, hurtigere dataoverførsel gennem højere signalhastigheder og mere effektiv overførsel via en (valgfri) I / O-køprotokol. Revision 1.0 af specifikationen blev frigivet i januar 2003. [

fra:
https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. april 2021 - 10:16 #2
Avatar billede Mikael Ekspert
14. april 2021 - 16:56 #3
Min nysgerrighed kom af, at jeg under en oprydning, fandt 2 HD skuffer (Den som kan erstatte et DVD drev. )

Den ene har plads til er 2,5 " SATA HD.. Den anden til en ATA (PATA).

Skufferne har jeg fået sammen med en ældgammel Lenovo T43, og de passer begge i dèn bærbare.

Den T43 har internt KUN een ATA (PATA) HD.

Jeg har ikke prøvet om det virker med en SATA 2,5" i "skuffen".. Kun med en ATA HD. Og det fungere. ;)
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. april 2021 - 18:12 #4
I DVD/HDD optagere er der også en harddisk. Det er præcis den samme som i en pc.
Størrelsen er oftest 3.5". I de ældre modeller var der tale om en PATA-harddisk men i de nyere er det en SATA harddisk.
Jeg havde en gammel DVD/HDD optager der gik i stykker. Det kunne ikke betale sig at lave den, men jeg pillede harddisken ud (det var en PATA) formaterede den i NTFS format - det er formatet der anvendes i en pc, og solgte den på DBA. Jeg havde inden koblet den til min pc, vha. en adapter så jeg med sikkerhed vidste, at den virkede, så det var ikke harddisken der var defekt.