Avatar billede Temco Professor
16. april 2021 - 15:28 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Cinema home vs. Cinema pro

Har et Sony tv med to indstillingsmuligheder når man skal se film. Cinema home og Cinema pro. Jeg har aldrig fundet ud af hvad forskellen er. Hvornår man skal/bør/kan bruge hvad.

På Sonys hjemmeside står følgende:

Cinema pro (Cinema1)
Suitable picture for film-based content.

[For Movie content]
Mode for faithfully reproducing the style intended by the film studio.

-

Cinema home
(Cinema2) Suitable picture for watching movies at home.

[For Movie content]
Mode of brightness and color adjusted assuming use at home.

Er der nogen der forstår det?
Hvad er forskellen på "for film-based content" og " for watching movies at home?
Altså hvilken bør man bruge når man streamer en film? Det fatter jeg ikke.
Avatar billede Temco Professor
16. april 2021 - 15:32 #1
Faktisk er det endnu mere forvirrende. For der er også denne til film. :(

Standard
Suitable basic picture for home use.

Suitable mode of brightness, color depth, and enhanced edges for home environments.
Avatar billede Temco Professor
16. april 2021 - 15:34 #2
Se bort fra det sidste. Har ikke noget med film at gøre. Læste forkert.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2021 - 17:29 #3
svarer det ikke til tv-indstillinger?
Pro er 'i butikken' hvor farver er blæst helt op for at imponere købere, mens 'home' er den, der faktisk er til at holde ud at se på hjemme med realistiske farver.
Avatar billede Temco Professor
16. april 2021 - 17:31 #4
Pro er beregnet til at bruge hjemme. Kan jeg huske jeg har fået at vide. Ved bare ikke mere end det.
Avatar billede Temco Professor
16. april 2021 - 17:34 #5
Er faktisk omvendt. Sætter jeg den på pro, bliver farverne mere afdæmpede, billedet mørkere.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2021 - 18:01 #6
så, hvis du har et optimalt hyggerum (hule) til tv-kigning, så er PRO bedst, men hvis du fx har vinduer og andet falsk lys ind, så er HOME bedst.
Avatar billede Temco Professor
16. april 2021 - 18:32 #7
Nu er jeg i tvivl. Er det viden eller et gæt?
Avatar billede Temco Professor
16. april 2021 - 18:38 #8
Viden eller en teori, skulle det være.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2021 - 19:12 #9
Mit har to standarder (butik og hjem), og butik er det, jeg gik ud fra var pro.
Åbenbart har dit andre defaults. I stedet for at bruge tid på det, hvorfor så ikke bare indstille det til det billede, som du synes er bedst. Farvemætning og kontrast er til at justere efter forhold i dit lokale, og jeg kan ikke sætte det op - endsige gætte på - hvad der er optimalt hos dig.
Jeg har - hos mig med sydvendt vindue - valgt 'hjem' og rettet kontrast op, så der er lidt mere blus på den når solen er på (ser mest tv i dagtimer). Det er mit valg, jeg ville sikkert ikke vælge den samme opsætning hos dig, og du ville nok ikke være tilfreds med mit valg hvis du fx ser tv på et andet tidspunkt af døgnet.
Mit er viden om mine præferencer - ser jeg billedet klart, og kan læse undertekster - så er det godt.
Avatar billede Temco Professor
16. april 2021 - 19:22 #10
Okay.

En egentlig kalibrering er jeg ikke i stand til at foretage. Har forsøgt mere end en gang. Kommer altid til et punkt hvor jeg ikke kan komme længere. Noget jeg skal ændre er nedtonet og derfor ikke tilgængelig, eller hvad ved jeg. Kalibrering - i hvert fald korrekt kalibrering - er for nørder og fagfolk.

Er det som du siger, må pro være til aften kiggere og home til om dagen. Forenklet.

Bag det halve af mit fjernsyn er et stor vindue. Har dog ikke nogen betydning hvad lys angår, da jeg aldrig ser film når det er lyst. Så er jo nok pro jeg skal benytte.
Avatar billede Temco Professor
16. april 2021 - 19:28 #11
Så er nok pro det er mest korrekt at benytte.
Kan som du siger selvfølgelig indstille det som jeg syntes. Jeg får bare aldrig noget godt ud af at rode med det selv. De gange jeg har forsøgt, er det endt med noget der er værre end udgangspunktet. Foretrækker derfor en "færdig løsning".
Avatar billede Temco Professor
16. april 2021 - 19:28 #12
kiggere = kiggeri
Avatar billede milter Ekspert
16. april 2021 - 20:28 #13
Jeg har et 14 år gammelt Sony KDL-40W4500, som også har forskellige, forprogrammerede indstillinger for, hvordan billedet skal se ud ifm. film.  Glem alt om, hvad indstillingerne kaldes eller hvorfor, prøv dem alle og afgør så med dig selv (og måske andre), hvilken du foretrækker. Vælg den som standardindstilling.

Jeg har selv justeret farverne en del for at finde min favoritindstilling, og det har mest drejet sig om at skrue ned for intensiteten, så billedet ikke ligner et glansbillede eller en reklame for hvide tænder fra en producent af tandpasta :-)