Avatar billede Sniff2k3 Novice
19. april 2021 - 08:19 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Tastatur virker ikke korrekt

Hej
Mit tastatur virker underligt. Når jeg skriver nogle forskellige ting fx. når jeg trykker o så skriver den automatisk en række tegn og bogstaver.
Det er et steelseries apex 7 tkl.
Håber der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. april 2021 - 10:00 #1
Det kan tyde på at der har samlet sig noget støv o.l. i tastaturet.

Ofte kan trykluft på dåse fjerne urenhederne.

https://www.avxperten.dk/komprimeret-luft/?gclid=EAIaIQobChMI4arG9-qJ8AIVC0CRBR3ptwM0EAAYASAAEgJv8vD_BwE

Det er vanskeligere når der et tale om et laptop-tastatur, da dette er sammenbygget med selve pc´en.
Avatar billede Sniff2k3 Novice
19. april 2021 - 11:32 #2
Men mit tastatur er jo et separat tastatur, men vil give det et forsøg
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. april 2021 - 11:57 #3
Jeg er godt klar over at det er et separat tastatur der er tale om - jeg nævnte bare at hvis det havde været et integreret (i en laptop) så havde det været vanskeligere.
Jeg anvender selv et Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000. På dette er det muligt at fjerne tasterne og samt at skille det ad, for efterfølgende at rense det inden i. (det er dog en god ide lige at tage et billede af det, inden inden man starter😜)
Avatar billede Sniff2k3 Novice
19. april 2021 - 12:16 #4
Haha det er en god idé, Skal det kun være tasterne eller også switchende?
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. april 2021 - 12:44 #5
Tasterne er man jo nødt til først at fjern. Men hvordan dit tastatur er opbygget det ved jeg ikke - men prøv først med trykluft. Der kan sætte sig mange urenheder i et tastatur, ligesom det er tilfældet i selv computeren, og støv er altid en fjende.
Avatar billede Sniff2k3 Novice
19. april 2021 - 12:45 #6
Det virkede dsv ikke nogle andre idéer?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. april 2021 - 15:30 #7
prøv at trykke meget blidt på o-tasten, så den lige netop reagerer, og derefter et normalt anslag på o. Sker det begge gange med 'spøgelsestegn'?
hvis du ser på tastaturet som ternet med lodrette og vandrette linjer af forbindelser mellem taster, er der så et mønster i de taster med fejl?
Det kan være en defekt leder - hvis det kun er o, så er det defekt kontaktpunkt - endelig kan det være stik/kabelfejl.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. april 2021 - 17:06 #8
Jeg har fundet en video på YouTube der viser hvordan man skille er Microsoft Natural Ergonomic Keybord ad. Det er kun for, at du kan se hvordan dette ser ud. Der er sandsynligvis tale om en helt anden opbygning i dit tastatur.

https://www.youtube.com/watch?v=ANfPuOuOJ38
Avatar billede nopsen Ekspert
19. april 2021 - 19:14 #9
Avatar billede Sniff2k3 Novice
20. april 2021 - 22:59 #10
Der var dsv ingen af de ting der hjalp heller ikke at gendanne. Det er da noget lort
Avatar billede Sniff2k3 Novice
20. april 2021 - 23:03 #11
Der er ikke nogen forskel uanset hårdt eller blidt jeg trykker heller
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. april 2021 - 12:32 #12
Jeg tænker det samme, som det der står i #7, at det kan være en fejl i stikket/kablet.
Avatar billede Sniff2k3 Novice
21. april 2021 - 13:12 #13
Hvad er der så at gøre når der er en fejl i stikket/kablet?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. april 2021 - 13:14 #14
det kan skiftes hvis du kan håndtere en loddekolbe korrekt
Avatar billede Sniff2k3 Novice
22. april 2021 - 12:31 #15
Hvad hvis jeg ikke kan det er det så bare et nyt tastatur?
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2021 - 13:05 #16
Ja, så er der nok ingen anden udvej. Hvis garantien er udløbet så kommer du selv til at betale for reparationen, og prisen der, vil langt overstige prisen på et nyt tastatur.

https://prisjagt.dk/computere-tilbehor/tastaturer-mus/tastaturer/steelseries-apex-7-tkl-red-switch-nordic--p5174210?gclid=EAIaIQobChMIrbXU9dmR8AIViakYCh2sBQ__EAAYASAAEgIiZ_D_BwE
Avatar billede claes57 Ekspert
22. april 2021 - 13:05 #17
det er den hurtige løsning.
Man kan jo hurtigt kaste en del penge ud på at forsøge at skifte dele hvis det skal laves ude i byen.
Avatar billede Sniff2k3 Novice
22. april 2021 - 13:10 #18
Ja okay det var da træls men sådan må det jo være
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2021 - 14:38 #19
#17
Hvis delene overhovedet kan skaffes!
Man kender jo alt for godt til "køb, og smid væk kulturen"
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. april 2021 - 19:15 #20
Jeg kom til at tænke på et afsnit af DR Kontant der blev sendt for nogle år siden om vaskemaskiner. Der er nemlig også problemer med at få fat i del - helt bevidst fra producenternes side:

https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/dr-vaert-reparerer-opgivet-vaskemaskine-og-giver-den-til-velgoerenhed