Avatar billede pcr1967 Novice
01. maj 2021 - 15:10 Der er 3 kommentarer

Waoo tv-boks over switch

Hej,

Jeg har lige fået mig en tv-boks fra Waoo, og var i den tro at den kunne jeg da godt køre over en switch. Ideen er så at der sidder en 5-port switch ved fiber modemet, som videreleder både internet og tv signalet fra modem til endnu en switch, der så igen fordeler det over til tv'et og sender internetforbindelsen videre ovenpå.

Den første switch ved fiber modemet er en TP-Link TL-SG105. Den næste er storebroderen til den med 8 porte, TP-Link TL-SG108.

Begge switch har IGMP Snooping og 10/100/1000 Mbps.

Jeg kører med Cat6a S/FTP kabler, på nær dem der forbinder fra modem til switch og fra switch til tv-boks, som er Cat5 U/UTP kabler. Jeg er i færd med at skifte dem til Cat6a S/FTP kabler (venter lige på de bliver leveret).

Forbindelsen imellem de to switche virker upåklagelig. Jeg kan sagtens sætte mit TV til Internettet og se Netflix uden problemer.

Problemet opstår når jeg prøver at koble tv-boksen på via switchene. TV-boksen virker hvis jeg trækker kabel direkte fra fiber modem til tv-boksen. Ingen problemer der. Men jeg vil meget gerne undgå at skulle trække to kabler (så giver switchen ved fiber-modemet heller ingen mening jo) fra modem til fjernsyn, som står i den anden ende af stuen fra hvor modemet sidder.

Er det fordi jeg bruger uskærmede kabler? Ifølge TP-Link og forklaringen på switchene hos AV-Cables, så burde disse switch kunne bruges til netop Waoo tv-signalet, så jeg forstår ikke hvorfor det ikke virker. Jeg kan få forbindelse til boksen, som også kan komme på nettet (ser det ud til) og hente opdateringer osv., men jeg får ikke noget billede frem.

Derudover jorder tv-forbindelsen totalt mit wifi-netværk og afbryder alle forbindelser, både trådløs og kablet. Men kun hvis den er sluttet til via switchen. Direkte tilslutning har ingen indflydelse. Så det virker næsten som om enten switchene ikke kan håndtere tv-signalet eller at det har noget med de uskærmede kabler at gøre.

Nogen ideer?
Avatar billede nfssister Forsker
01. maj 2021 - 21:51 #1
Du kan ikke blande begge signaler hos WAOO - Du er nødt til at skille dit netværk ad hvis du bruger den slags switche. Hvis du derimod har VLAN switche, så kan du godt samle det f.eks:
https://community.ui.com/questions/How-to-Setup-IPTV-IGMP-multicast-solution-on-USG4/a6c4af85-9740-4b79-be5f-1186169cbb11

Grunden til dit WiFi/LAN falder til jorden, er fordi du blander 2 netværk - 2 forskellige subnet og 2 forskellige DHCP servere - Det er ALDRIG godt :)

Så enten skal du trække et selvstændigt kabel rundt i huset til dine TV Bokse - der må gerne være switche på her - Men KUN tv bokse og kun fra enten port 2,3 eller 4 fra din WAOO boks.
Avatar billede Solvig Praktikant
26. maj 2021 - 13:12 #2
Såfremt det er i Fibia´s område ?
- er det port 1-3 der er TV og port 4 er internet...
Avatar billede pcr1967 Novice
26. maj 2021 - 13:53 #3
Tak for oplysningen. Jeg har valgt at trække et kabel til, selvom det ikke ser synderligt pænt ud. Men skidtet virker og så må det vel være godt nok. Jeg skal heller ikke have tv ovenpå, bare i stuen. :)