Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. maj 2021 - 17:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan man optage lydfiler på DvD-R ? (Normalt CD)

*
Ja. Jeg plejer at overføre min egen musik CD til mig selv.
På Windows Media Player - Over til en CD - 700 MB 52X Speed - 80 min.
*
Nu har jeg ikke flere. (Ikke noget problem) - kan købe et par stykker - snart.
*
Men jeg har nogle DvD-R - 4.7 GB - 16x Speed - 120 minutter.
*
Kan man bruge den til musik ?
*
Ja, jeg har prøvet. Det mislykkedes.
*
Måske også bare helt umuligt ?
*
Venlig Hilsen og = Fortsat God 1. Maj * Fra Jørn
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2021 - 18:05 #1
Hej Jørn.
Du kan optage lyd på dvd som MP3 filer.
Det kræver blot at din afspiller kan håndtere MP3 formatet og du konvereterer filerne til MP3.
Jeg tænker du vil vente og købe et par cd plader.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2021 - 18:06 #2
Jeg har brugt dvd som backup af de Mp3 jeg har på min data disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2021 - 18:14 #3
MP3 fylder langt mindre end cda som musik cd normalt er i, og vil du bruge musikken på en afspiller skal dvd lukkes, for ellers vil afspilleren ikke kunne spille dvd skiven. Kun computeren du har brændt på, kan afspille en ikke lukket dvd.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. maj 2021 - 18:18 #4
Ja, det kan man sagtens. Men din udfordring er, at mange almindelige CD-afspillere nok ikke kan læse DVD-Audio diske, med mindre at der direkte står "DVD-A" eller lignende et sted på den.

Du kan sagtens forsøge dig med Windows Media Players brænderfunktion. Men ellers kan dette program kan brænde i ægte DVD-Audio format: https://dvd-audio.sourceforge.io/
Direkte download-link: https://sourceforge.net/projects/dvd-audio/files/latest/download

Alternativt kan du brænde DVD'en som almindelig data-disk med MP3, WAV, FLAC, OGG, WMA eller AAC-lydfiler, eller hvad afspilleren ellers understøtter. Der kan selvsagt ligge fire gange så meget på en DVD, men det kræver stadig, at din afspiller overhovedet kan læse DVD-skiver.

Hvis der findes en USB-port, er det dog langt lettere at kopiere lydfiler over på dén. Og det virker helt sikkert.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. maj 2021 - 18:56 #5
#3 Det samme gør sig gældende med en uafsluttet video dvd. Denne kan heller ikke afspilles på andre maskiner. Men hvor det er to ens maskiner kan dvd´en godt afspilles. Det ved jeg fordi jeg tidligere havde to Sony HDD/DVD optagere, men disse er siden skiftet ud med to ens Panasonic HDD/DVD optagere.
Sony optagerne var kun næsten ens; i den ene sad en 160 GB HDD og i den anden en 320 GB HDD, men alt det øvrige var helt ens.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. maj 2021 - 19:15 #6
Jeg har ca 50 cd-r liggende, som du kan få for portoen. De 27 er i hylster, mens resten er en stabel blanke skiver.
Bare skriv adresse i en intern besked, og jeg sender dem. Du får så en IB med portoen, som du kan betale med mobilepay.
https://www.dropbox.com/s/nvlp31f0zn08jhx/billede%2001.05.2021%2019.06.21.jpg?dl=0
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. maj 2021 - 21:00 #7
Stor TAK til alle.
For jeres gode råd.
*
Nu er der sket det, at min kone, har købt nogle CD - 700 MB 52X Speed - 80 min.
* Som hun ko hjem med.
Ville overraske mig. Og det blev jeg !
*
Så jeg afbestiller / udskyder - Indtil videre.
* Også dit gode tilbud, Claes57
* Indtil videre. Men nu ved jeg, du har dem - Til en anden gang, måske.
Rart at vide.
Som sagt MANGE tak ! Til Jer ....Alle
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
01. maj 2021 - 21:04 #8
Det var, som sædvanlig = Hurtig hjælp fra jer = Tak
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2021 - 21:05 #9
#7 Altid godt med overraskelser fra konen ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. maj 2021 - 22:05 #10
Tilføjelse til #5 Jeg skriver at dvd´er optaget på den en Sony maskine godt kunne afspilles på den anden, og så galt også afsluttes/finalize på den anden.
Men dette kunne man kun gøre på ægte Sony maskiner.
Med ægte mener jeg her de maskiner med DVD skuffen i midten. Model numrene RDR HX 510, RDR HX 710, RDR HX 910 og RDR HX 1010.
Der blev også produceret "uægte" Sony maskiner; disse var kendetegnet ved der ikke var noget "0" nul bagerst, så disse hed RDR HX 515, RDR HX 717, RDR HX 919.
Det var Sony´s navn der stod på, men elektronikken var ikke den samme. Yderligere var de "uægte" maskiner kendetaget ved at opsætning,  kanalindstillinger, indstillinger til optagelse, mere besværlig end de ægte. Jeg har selv en gang købt en sådan maskine på DBA der var brugt, men leverede den tilbage. Sælgeren accepterede det, så var det klaret på bedste vis.