Avatar billede densortehingst Seniormester
07. maj 2021 - 10:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Download i stedet for at åbne ny fane

Når jeg går ind på en hjemmeside, feks:

https://www.lego.com/da-dk/service/buildinginstructions/search?q=4440

og trykker på en pdf fil, som kan hentes - i dette tilfælde en byggevejledning, så åbnes denne på en ny fane i min browser (både chrome og edge). Kan jeg tvinge den til at åbne i adobe i stedet for. adobe er sat til standard for pdf under standardprogrammer :)
Avatar billede madklub Guru
07. maj 2021 - 11:08 #1
Højre-klik og vælg 'Save link as..."
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. maj 2021 - 11:15 #2
Du har et plugin i din browser til at håndtere PDF dokumenter (Installeres bl.a. automatisk af Adobe Reader).
Hvis du disabler dette plugin, vil du i stedet downloade dokumentet automatisk, hvorefter du kan åbne det direkte i Adobe Reader.
Avatar billede densortehingst Seniormester
07. maj 2021 - 13:35 #3
ved du hvor det er ole??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. maj 2021 - 17:40 #4
I Chrome er det chrome://extensions/

I edge - den ny, vel at mærke, er det edge://extensions/

Sæt "funktionen" ind i adresselinjen for at komme til plugin siden...
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2021 - 17:46 #5
Windows 10 som jeg tænker bruges her, har deres egen pdf viser som vil forsøge at åbne pdf filer. Og selvom man vælger at de skal downloades i stedet for at åbnes, så er det ikke en selv eksekverende funktion der automatisk starter op med andet program ved at trykke på et link til det.
Så er det noget men vil have lokalt skal man gemme linket til pdf og åbne med det foretrukne program tænker jeg.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. maj 2021 - 18:19 #6
#5 så Windows 10 går ind og overtager styringen af eks. Google Chrome, og hvad den skal foretage sig med PDF dokumenter? - den tror jeg ikke på.

Til gengæld har jeg tjekket mine plugins/extensions, og det er en gammel historie jeg kommer med - sådan var det i "gamle dage" for et par år siden :-)

I stedet foregår det i dag som beskrevet på https://support.clio.com/hc/en-us/articles/360004070574-How-Do-I-Stop-My-PDF-Documents-From-Opening-in-a-New-Tab-on-a-Mac-or-PC-

Du skal, på dansk, i indstillinger, under "Sikkerhed og privatliv" vælge "Indstillinger for websites", ned i bunden og vælge "Yderligere indstillinger for indhold", vælge "PDF dokumenter", og aktivere at der skal downloades i stedet for at åbne.

I Edge går du i indstillinger - og så er det lettest at bruge søgefeltet til at søge efter "pdf". Scroll ned og find "PDF-dokumenter". Her er samme indstilling der skal aktiveres.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2021 - 18:27 #7
#6 Nu kender jeg ikke hvordan det foregår i Chrome da jeg slet ikke bruger denne browser.
I Edge kan man vælge at pdf ikke skal downloades, og selvom man har en foretrukken viser til pdf (Adobe eller anden) oplever jeg at det alligevel bliver lagt i mappen overførsler. Her kan de så åbnes bagefter med Adobe hvis denne er den foretrukne viser. Jeg har ikke fundet en måde at åbne med Adobe og kunne da godt tænke mig at vide hvordan det gøres?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2021 - 18:29 #8
Og det skal selvfølgelig forstås fra når men trykker på pdf fra browseren af.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. maj 2021 - 18:44 #9
Hov. Edge har også sin egen pdf viser ser jeg. Sikkert den der åbner hvis der er pdf i et link.
Men Windows 10 har også deres egen pdf program til at åbne filer. Det ligger i installationen hvis man ikke ønsker andet program.
For kun at åbne pdf filer har man ikke brug for andet 3 part program.