Avatar billede Buschmann Praktikant
07. maj 2021 - 22:15 Der er 17 kommentarer

Backup mellem 2 diske på en Disc Station

Hejsa.

Jeg har købt en Synology DS220j.

Grundet til at jeg købte med 2 diske var for at tage en automatisk backup fra disk 1 til disk 2, enten via en backup plan, ved selv at gøre det selv manuelt eller allerbedst en automatisk backup hver gang der blev lavet en øndring på disk1.

Jeg har ikke fundet de vise sten og alt hvad jeg synes at kunne finde er backup mellem 2 disc stations eller mellem ekstern og disc station, men ikke rigtig noget med "intern" backup.

Er der en klog person der kan hjælpe mig i mål, hvad jeg skal gøre ?

Med venlig hilsen

Lars Buschmann
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. maj 2021 - 22:25 #1
Ved raid1 vil begge diske indeholde det samme - jeg vil dog ikke kalde det backup - men det sikrer dine data hvis en disk bryder sammen - men ikke hvis du laver en fejl 40.
Avatar billede Buschmann Praktikant
07. maj 2021 - 23:15 #2
Hej Kurt.

Tak for svar men hvis jeg kigger på lagerplads er der kun brugt af disk 1 og ikke af disk 2, så på en eller anden måde mangler jeg at få det sat i gang, således at diskene er ens.

Ellers burde jeg vel kunne se samme brugt plads på begge diske ?

Lars
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. maj 2021 - 10:20 #3
Du skal lige forklare hvad dine tanker for backup er. Backup fra et sted til et andet sted i "samme kasse" er stort set ingen backup.

Det vil redde dig, hvis du kører dem som to selvstændige disk-enheder, og manuelt kopierer over med mellemrum - så vil en fil du VED du sletter kunne genskabes fra backup.

Men som regel er data der skal gendannes, noget man ikke har lagt mærke til man har slettet, før man måske har slettet backuppen også. - og der er uendelig flere måder data kan komme til skade på:

En virus når din PC - din PC vil have direkte adgang til begge diske, der dermed vil blive angrebet... - både data og backup.
Systemharddisken (hovedharddisken) går i stykker - i en NAS vil du risikere at få svært ved at genskabe disk 2, når hoveddisken mangler (det er ikke umuligt, men du lægger forhindringer i vejen for dig selv)
Ved brand eller tyveri forsvinder hele enheden.
Du arbejder på et projekt, laver en masse, filen forsvinder, men det er flere dage siden du sidst fik taget backup = mange timers arbejde væk.
Kører du automatisk "on the fly" backup, vil den fil du får slettet, blive slettet med det samme på disk 2 (i bund og grund det samme som ved Raid1)

O.s.v. o.s.v.

Du skal have lagt dig et klart mål for, hvilke situationer du vi kunne komme ud af. Personligt har jeg flere NAS, der én gang i døgnet synkroniserer til hinanden. Og som tillæg kører jeg, når nu vi snakker Synology, Cloud Station.

Det er nok også det jeg vil anbefale dig. Begynd forfra:

Lav din NAS diske om til RAID 1. Det gør at diskene altid er identiske med hinanden ned til milisekunders ændringer - hvis en disk fejler, er hele systemet intakt på den anden. Du vil ikke kunne se, du har to diske.. - de vil opføre sig som én, og kun kunne ses som to diske i lagerstyringen i NAS´en. Din diskplads vil dog være halvveret i forhold til dine to diskes samlede kapacitet. Og det hjælper ikke hvis man sletter en fil. Derfor skal du:

Kører data via Synologys Cloud Station. Det er i bund og grund at opfatte som identisk med OneDrive, DropBox eller Google Drive. Med en korrekt opsat NAS kan du tilgå data "i skyen" - skyen er bare hos dig selv. Og fordelen er at CloudStation er i stand til automatisk at gemme backup af tidligere filer, så hvis du får slettet en fil, kan den findes i NAS´ens papirkurv. Får du overskrevet/krypteret en fil, vil du kunne finde en tidligere version på NAS´en.

Men det er sådan JEG ville sætte det op. Vil du fortsætte af den vej du er nu, er du nok nødt til at have en PC til at styre backup-løsningen - jeg kender ikke nogen der har lavet noget der kan lave backup internt på en Synology fra disk til disk, netop fordi det ikke rigtig giver mening...
Avatar billede Buschmann Praktikant
08. maj 2021 - 12:20 #4
Tak for svar Ole.

Ideen med det som jeg fik den fortalt er fordi jeg smider kun billeder og så er jeg gammel DJ, så har en masse musik jeg digitaliserer. Derfor ville jeg gerne bruge disk 2 som back up, som enten sad fast i konstant og lavede backup, eller som jeg tog ud og smed i en pengeskab og f.eks lavede backup en gang om måneden.

Dette var idden med 2 diske, ellers kunne jeg i princippet nøjes med den ene og så have en backup på en ekstern harddisk, som jeg har i dag.

Det var bare hurtigere og nemmere hvis de 2 diske var ens og blev kørt samtidigt.

I første omgang skal det siges grunden til at jeg købte Synology var fordi den kunne det min Personal Cloud fra Seagate kan i dag, nemlig lade mig afspille mit musik hvor end jeg er via en app på telefonen. Seagate lukker bare ned for den mulighed medio maj, så skulle finde noget andet og efter at have været rundt i butikker og forespurgt på nettet blev jeg anbefalet Synology 1 eller 2 diske fordi den kunne bruges på samme måde.

Det endte så med et 2 disk grundet backup muligheden for musikken og billeder.

Lars
Avatar billede Buschmann Praktikant
08. maj 2021 - 12:50 #5
Skal lige siges inden det bliver for teknisk, at jeg er plug and play typen, så det skal være så enkelt som muligt, hvilket jeg troede det med de 2 diske var :(

Lars
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. maj 2021 - 22:06 #6
Jammen det er jo heller ikke forkert, at du har "backup" med RAID1 på 2 diske. Det er bare ikke den type backup du skal bruge. Det er for at sikre mod datatab, hvis den ene disk går i stykker.

Hvis du holder på den backuptype du beskriver, skal du have disken over i et eksternt kabinet, og manuelt kopiere data fra tid til anden - og som du skriver, smide disken i et brandskab når du har taget backup.

Men jeg vil nu anbefale dig at studere Cloud Station funktionen, og sætte dig ind i hvordan det virker. Det er en langt mere intelligent "backup", fordi du netop ikke skal gøre noget i det daglige.
Omvendt er det stadig ikke nogen 100% sikker backup - din data forsvinder stadig den dag, din NAS bliver ødelagt...
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. maj 2021 - 23:40 #7
Jeg gætter på du kører JBOD så vil den først fylde den ene disk og dernæst den anden - og din plads er summen af plads på de 2 diske. Jeg synes deres system er velbeskrevet  https://global.download.synology.com/download/Document/Software/UserGuide/Firmware/DSM/6.2/dan/Syno_UsersGuide_NAServer_dan.pdf  men  jeg har da arbejdet som system og database administrator i mange år.

Ole #3 beskriver ganske godt grundene til jeg skrev jeg ikke ville kalde raid1 backup,.
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. maj 2021 - 10:39 #8
Jeg vil anbefale dig at give et kig på app'en "Hyper Backup", som er en del af synology-universet. Jeg har godt nok kun en synology med én disk -- men her bruger jeg så "hyper backup" ved at jeg ind i mellem tilslutter en ekstern disk, og så laver en backup af alle mine data, som jeg så opbevarer andetsteds. Men jeg er ret sikker på, at den også kan programmeres til at backup'e mellem to interne diske. Og den kan netop sættes til at gøre det periodisk, så det ikke er noget, du selv skal tænke over.

Men ja, som de andre skriver: Denne form for backup giver primært en sikkerhed imod at diske går i stykker. Men det er jo også noget...
Avatar billede Buschmann Praktikant
10. maj 2021 - 13:12 #9
Hej Ejvind.

Netop Hyper Backup har jeg også haft kig på men når jeg skal skrive hvor jeg gerne vil smide den back up hen, kan jeg ikke vælge disc 2, så derfor gik jeg i stå igen, fordi ikke meget gas i at lave backup på samme disc som er brugt :)

Som tidligere nævnt har jeg allerede en backup på ekstern harddisk, faktisk på 2, så ideen var bare at få den lavet på disc 2 så man havde en disc man kunne sætte i hvis uheldet skulle være ude, fremfor at skulle flytte det hele over igen. Første gangs flytning af musik har taget 4 dage, så kunne det tage en spejling / backup på disc 2 var det trods alt nemmere :)

Lars
Avatar billede Buschmann Praktikant
10. maj 2021 - 20:19 #10
Jeg har rodet videre med det her og faldt over det som hedder Synology Drive.

Har jeg forstået det korrekt at den kører uafhængig af Disc Station, så jeg bare kan smide en backup derind, eller er jeg gal på den også :)

Lars
Avatar billede Buschmann Praktikant
10. maj 2021 - 20:54 #11
Glem sidste indlæg
Avatar billede ejvindh Ekspert
10. maj 2021 - 21:29 #12
Hmja, jeg har som sagt kun én disk i min station, så jeg kan ikke hjælpe dig med, hvordan det mere præcist skal gøres.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. maj 2021 - 22:27 #13
Du har fat på det rigtige - iflg. min mening :-) - jeg har kaldt Synology Drive for CloudStation - for det hedder den gamle udgave, som vist stadig findes...

Men hvis du skifter mine tidligere "Cloud Station" ud med "Synology Drive", så er det stadig min anbefaling til dig, og det jeg selv gør i dag.

For at opsummere - Synology Drive er i princippet identisk med OneDrive, Dropbox og lignende - du har løbende "backup" (synkronisering) fra din PC, samtidig med at du har versionsstyring på "Synology Drive"...
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. maj 2021 - 07:43 #14
#13:
Ja, Synology Driver bruger jeg også. Men det handler vel om at få filerne flyttet fra den enkelte pc og over på Synology'en. Og ja, den har alle fordele, som Dropbox og derivater (og lidt til), og fungerer rigtig fint.

Men den kan vel ikke bruges internt på Synology'en til at lave en intern kopi mellem de to diske.
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. maj 2021 - 07:51 #15
*Driver = Drive
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. maj 2021 - 08:02 #16
Nej, ingen intern backup.

Igen - det giver altså ikke meget mening med intern backup. Havde du en ekstern disk, er det en meget bedre løsning at tage backup ud på den en gang imellem
Avatar billede Buschmann Praktikant
11. maj 2021 - 13:43 #17
Så er jeg måske alligevel på rette spor. Grunden til at jeg skrev "glem sidste indlæg" var fordi at hvis jeg smed den op i Synology Drive, brugte den alligevel lagerplads fra min Synology Disc Station, så troede jeg kunne kører det separat af hinanden, således at jeg havde musik filerne på Disc Station og en kopi på Synology Drive, men det hjælper jo alligevel ikke meget hvis den så bruger pladsen fra Disc Station alligevel.

Kan godt være jeg bare skal bruge de 2 eksterne harddiske kopier og så bare smide nye filer over på Synology, og så bare glemme jeg har 2 discs.