Avatar billede Søndergaard112 Praktikant
14. maj 2021 - 11:35 Der er 5 kommentarer

Hjælp til at udfinde observationer i datasæt pbga. betingelser

I kolonne A har jeg ordrenr.
Ordrenummeret kan gå igen flere gange i datasættet- det sker hvis der har været flere biler/personer tilknyttet opgaven (For hvert køretøj, der har været involveret er der en linje).

I kolonne B har jeg køretøjets kaldenavn.

Jeg ønsker at få renset mit datasæt sådan, at jeg kun har de ordrer tilbage, hvor der har været ét køretøj involveret. (Men jeg vil gerne beholde alle linjer for den ordre).

Hvordan gør jeg det nemmest?
Avatar billede Mads32 Ekspert
15. maj 2021 - 00:17 #1
Hej

Du kan anvende filtrering på din tabel.

Filtrer først på kolonne A "Ordre nr" og derefter på kolonne B "køretøjets kaldenavn"

God fornøjelse

m v h  mads32
Avatar billede Søndergaard112 Praktikant
15. maj 2021 - 07:28 #2
Hej Mads

Jeg var nok ikke helt tydelig i min første besked.

Køretøjet står ikke på alle linjer (muligvis kun én).
Et ordrenummer kan godt have tre linjer - hvis der kun har været ét køretøj involveret står kaldenavnet på første linje. Hvis to forskellige køretøjer så er de to første linjer fyldt ud.

Giver det mening?
Avatar billede Mads32 Ekspert
15. maj 2021 - 19:22 #3
Hej

Det giver ingen mening.
upload din fil, så kan der komme kvalificerede forslag.

Du kan bruge gratis programmet "Dropbox" Her kan du gennem din fil, og derefter kopiere et link til filen.
Linket kan du så vedhæfte dit indlæg.

m v h mads32
Avatar billede Søndergaard112 Praktikant
15. maj 2021 - 21:52 #4
ordrenr    Køretøj
1    3451
2    4561
3    3451
3    4561
4    1235
5    4561
6    1234
6    4567

Det her er det bedste jeg kan give dig. Arket har 150.000 linjer og de første 30 kolonner. Det jeg ønsker, er at frasortere 3 og 6, for der har været flere (unikke) køretøjer involveret.

De andre sager vil jeg beholde, da der kun har været én bil involveret (uagtet af, hvor mange gange den fremstår.) Men jeg vil gerne beholde alle linjer for de ordrenumre og ikke kun de linjer, hvor "køretøj" er udfyldt.
Avatar billede Mads32 Ekspert
16. maj 2021 - 10:58 #5
Jeg forstår stadig ikke hvad du vil have

Vis hvilket resultat dit eksempel skal give

m v h mads32