Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 16:39 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Google Translate app - Tryk for at oversætte

Når jeg installere Google Translate på min S21 og aktiver "Tryk for at oversætte", dukker den op og sidder konstant og glor i højre side (https://llk.dk/kst2km).

På min S7 kom den kun frem idet jeg kopierede tekst. Og forsvandt derefter igen når jeg havde læst oversættelsen og lukket denne.

Jeg gider ikke have den til at sidde og stritte der altid. Kan ikke være rigtigt. Ser tåbeligt ud.
Hvad skyldes forskellen? Eller er det en indstilling?

Kan jeg ikke blive fri for det - findes der andre apps der kan det samme og som er lige så gode/pålidelige? Kan bare ikke undvære funktionen.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. maj 2021 - 18:43 #1
det link er i udu -

Website blocked due to trojan
Website blocked: llk.dk
Malwarebytes Browser Guard blocked this website because it may contain malware activity.
We strongly recommend you do not continue.

vis billede på en anden server, tak
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 18:58 #2
Ok. Forstår jeg ikke. Er et forkortet link til en side på Ekstra Bladet.

Her er et nyt link hvor jeg har uploadet et billede: https://i.postimg.cc/rwWyjJxk/Udklip.png
Avatar billede claes57 Ekspert
15. maj 2021 - 19:08 #3
det link virker - men se i appens tilladelser til at vise notifikationer - og test med at slå alt fra til den.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 19:27 #4
Jeg har forsøg alle muligt kombinationer med ting slået til/fra. Lige meget hvad jeg gør ses boblen konstant.

I både S7 og S21 ses den samme tekst: "Aktivér | Når Tryk for at oversætte er aktiveret kører funktionen i baggrunden."

Men når jeg slår dem til, ses "boblen" i S7 kun når jeg kopiere noget jeg vil have oversat (og forsvinder igen når jeg lukker oversættelsen). I S21 konstant.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 19:27 #5
ting = meddelelser og tilladelser
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 19:43 #6
Når man kigger nærmere efter er der en million indstillingsmuligheder. Man kan jo hvert sted hvor der står et eller andet man kan slå til eller fra - klikke på det igen, og komme ind til endnu flere indstillinger.

Det her finder jeg aldrig ud af. Aner ikke hvad det halve at det jeg kigger på er. Men have fundet ud af det på en eller anden måde, skal jeg. Har hårdt brug for funktionen.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 19:47 #7
Pokkers man ikke kan skrive til Google. Utroligt så stort et foretagende ikke yder en pind support.
Avatar billede Erik K Ekspert
15. maj 2021 - 20:11 #8
Hej Temco
Tryk på appen "oversæt" > tryk på de tre streger øverst til venste > tryk på indstillinger > tryk på "tryk for at oversætte" skub skyderen til venstre, hvor der står "aktiver"

Hereffter skulle du ikke længere få vist det ikon, der irriterer dig.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 20:20 #9
Det er sådan den er indstillet i begge telefoner. S7 hvor den kun kommer frem når jeg kopiere en tekst til oversættelse. I S21 vises den på skærmen hele tiden. Det fungere ikke.

Der må være et eller andet et eller andet sted, der ikke er indstillet korrekt.
Avatar billede Erik K Ekspert
15. maj 2021 - 20:44 #10
OK - det virker måske ikke på en Samsung. De lægger jo alt muligt eget skrammel ind.
På min Noikia virker det.
Men prøv så følgende:
tryk på appen indstillinger > tryk på apps og notifikationer > tryk på "se alle apps" > scroll og find appen "oversæt"  og tryk på den > tryk på "avanceret" > find så "vis oven på andre apps" og tryk på den > skub skyderen til venstre, hvor der står " tillad visning over andre apps"
Så burde den være forsvundet - medmindre Samsung også har rodet i det.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 20:59 #11
[i] OK - det virker måske ikke på en Samsung. De lægger jo alt muligt eget skrammel ind.
På min Noikia virker det. [i/]

Jo. det virker jo som sagt på min S7. Derfor må det også virke på den nye S21.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 21:00 #12
Der står den allerede.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 21:01 #13
Samsung Galaxy S7
Samsung Galaxy S21
Avatar billede Erik K Ekspert
15. maj 2021 - 21:11 #14
Forsvinder den heller ikke på din S21, når du følger anvisningen i mit svar #10 ?
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 21:23 #15
"Tillad visning over andre apps" skal være slået til for at man kan aktivere "Tryk for at oversætte". Så den er slået til.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 21:25 #16
Ja den er på skærmen hele tiden. Så snart jeg i appen aktivere "Tryk for at oversætte" kommer boblen frem på skærmen. Og bliver der.
Avatar billede Erik K Ekspert
15. maj 2021 - 21:43 #17
Ja, hvis du vil trykke på "boblen" for at åbne oversæt, så skal den være slået til, for at man kan se den. Du kan jo ikke trykke på noget du ikke kan se.

Det er et valg man træffer og det kan ikke være anderledes på din S7.

Hvorfor trykker du ikke bare på appen "oversæt", når du skal bruge den - funktionen er jo den samme som med boblen?
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 21:49 #18
Jeg forstår ikke hvad du mener. Tror vi snakker forbi hinanden.

På S7 kopiere jeg et ord jeg vil have oversat. Derefter viser boblen sig. Jeg kan så læse oversættelsen og høre det udtalt. Når jeg derefter lukker oversættelsen, er boblen ikke længer på skærmen.
Boblen ses altså ikke på skærmen. Kommer kun frem når jeg kopirere et ord eller en tekst.

På S21 er jeg ikke i stand til at aktivere "Tryk for at oversætte" funktionen, uden at boblen kommer frem på skærmen. Og bliver der hele tiden.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 21:53 #19
Hvorfor trykker du ikke bare på appen "oversæt", når du skal bruge den - funktionen er jo den samme som med boblen?

Det er da langt mere besværligt. Især hvis man skal oversætte mange ord med kort mellemrum, over et længere stykke tid. Så bliver man meget hurtigt træt af det.

Med "Tryk for at oversætte" kan jeg blot holde en finger på ordet så det bliver markeret og vælge kopier. Så har jeg oversættelsen.

Uden, skal jeg kopiere ordet. Forlade en app eller et dokument. Gå til en anden og kopiere ordet ind. Derefter igen tilbage til en anden app.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 21:55 #20
Er det noget man kun skal bruge en gang imellem, kan man undvære det. Til det jeg foretager mig, er det meget besværligt uden.
Avatar billede Erik K Ekspert
15. maj 2021 - 22:24 #21
Den måde du bruger oversættelse på burde du også kunne bruge, selv om du slår "boblen fra. Du fjerne kun boblen og ikke nogen funktioner.

Hvis du følger min anvisning i #10, vil boblen forsvinde, men den funktion du bruger, burde stadig virke.
Det gør den på min Nokia, så medmindre Samsung har ændret noget, som evt. skal slås til/fra et andet sted, så tror jeg også den vil gøre det på din S21, da det er en funktion Google lægger i Android.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 22:41 #22
Hvis jeg slår "Tillad visning over andre apps" til, kommer den frem - og er på skærmen hele tiden. Når altså "Tryk for at oversætte" er aktiveret.

Hvis jeg slår "Tillad visning over andre apps" fra, virker det ikke. Dvs. Kopiere jeg et ord, kommer boblen ikke frem.
Avatar billede Erik K Ekspert
15. maj 2021 - 22:55 #23
"Hvis jeg slår "Tillad visning over andre apps" til, kommer den frem - og er på skærmen hele tiden"
Ja, det er logisk, men hvis du slår tillad visning over andre apps fra, som jeg skriver i #10 får du ikke boblen og jeg kan ikke se, hvad du vil bruge den til.

"Med "Tryk for at oversætte" kan jeg blot holde en finger på ordet så det bliver markeret og vælge kopier."
Hvorfor vil du kopiere ?
Prøv at slå boblen fra og derefter åbner du en f.eks. engelsk hjemmeside. Når du trykker på teksten, burde du udover kopier, del marker alle også få valgmuligheden "oversæt". Tryk på det i stedet for kopier.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 23:22 #24
Når det fungere som det skal (som på S7, hvor indstillingerne er som nævnt):

"Tryk for at oversætte" er aktiveret. Det samme er "Tillad visning over andre apps". Boblen er IKKE synlig på skærmen.

Jeg læser en tekst og får øje på et ord jeg vil have oversat. Trykker derfor på ordet så det bliver markeret - og vælger "kopier". Herefter dukker boblen op i siden af skærmen. Jeg prikker på den - og kan så læse oversættelsen. Når jeg har gjort det, lukker jeg oversættelsen. Når jeg har gjort det, er boblen der heller ikke længere.
Avatar billede Temco Professor
15. maj 2021 - 23:26 #25
Jeg får ikke muligheden "oversæt". Det gør jeg heller ikke på S7. Der skal jeg også trykke "kopier" (hvorefter boblen dukker op).
Avatar billede Erik K Ekspert
15. maj 2021 - 23:30 #26
Når du gør som jeg skriver, får du med det samme vist oversættelsen og skal ikke prikke til nogen bobbel.
Det kan da ikke blive nemmere.
Du trykker på ordet du vil have oversat og i stedet for "kopier" trykker du på "oversæt" så får du oversættelsen med det samme uden brug af boblen.
Når du har læst oversættelsen, trykker du på krydset for at lukke oversæt.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor du vælger løsningen "kopier" og så trykke på boblen.
Avatar billede Temco Professor
16. maj 2021 - 00:14 #27
Du bliver ved med at skrive jeg skal trykke på "oversæt". Jeg får ikke den mulighed når jeg trykker på et ord.
Avatar billede Erik K Ekspert
16. maj 2021 - 00:17 #28
Det undrer mig, at du ikke får muligheden "oversæt", når du trykker på et ord, men det kan måske være en Samsung ting.
Det kan være, at du kan bruge mit næste forslag, hvor du kan vælge at få vist boblen eller ej.
Når du ser boblen på din skærm, så stryg ned fra toppen af skærmen, så burde du bl.a. får muligheden "skjul svævende ikon". Dermed burde boblen forsvinde fra din skærm.
Når du vil bruge den på en hjemmeside eller andet, stryger du igen nedad fra toppen, så burde du få muligheden "vis svævende ikon"

Det er nok det nærmeste jeg kan komme på, at boblen ikke vises konstant og jeg håber så, at dette også virker på en Samsung.
Avatar billede Temco Professor
16. maj 2021 - 00:35 #29
Jeg opgiver det. For nu. Når det fungere som jeg gerne vil have på S7, må det også kunne på S21.
Avatar billede Temco Professor
16. maj 2021 - 00:35 #30
Ovenstående dur ikke rigtigt.
Avatar billede Erik K Ekspert
31. maj 2021 - 21:27 #31
Hej Temco
Jeg tror, at jeg har fundet løsningen på dit problem med oversættelse på din S21

Du behøver ikke aktivere "tryk for at oversætte"

Første gang er det lidt bøvlet, men efterfølgende har du en nem løsning.

Prøv at åbne en hjemmeside på engelsk (eller et andet fremmedsprog)
Tryk på et ord eller træk over flere, hvis du vil have oversat flere ord.

Nu burde du få vist nogen muligheder som kopier - vælg alle - del -find og yderst til højre er der tre prikker.
Tryk på de tre prikker og vælg så oversæt i de muligheder du får.

Fremover vil du så udover kopier - vælg alle osv få vist funktionen oversæt.

Dvs at fremover trykker du på det ord, du vil have oversat og vælger så oversæt (som nu bliver vist som mulighed). Så får du oversat ordet med det samme og kan lukke oversæt, når du har set det og fortsætte læsning på hjemmesiden..
Dvs du skal ikke kopiere noget eller åbne en anden app. Det kan ikke blive nemmere og du har ikke brug for boblen.
Avatar billede Temco Professor
01. juni 2021 - 19:48 #32
Tak. Kigger på det.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2021 - 06:19 #33
Der kan være Android OS forskel, eksempel S21 kunne være at den har Android 10 eller Android 11, at applikation 'bubble' bliver hængende. Dette 'bubble' kan du holde på og trykke den ned til kryds, så snart du er færdig med den.

Google Oversæt er designet til at stå klar til brug i enhver tidspunkt. Du kan ud fra Google Play Butik lave en tilbage melding til udviklerne at du synes, at dette ikke er belejligt, hvorfor den skal altid være klar og kørende, selvom du har fået det tekst oversat.

Eller du kan lave bedømmelse i form af stjernene som tilbage melding tilbage ud fra Google Play Butik med 'Google Oversæt'. Dette vil senere blive leveret tilbage tilbage til 'Google Oversæt' team til deres udviklerne og taget til efterretning senere, og måske senere på året omkode for 'Google Oversæt' på grund af dette.

Alternativt kan du bare kopiere bare teksten, og starte 'Google Oversæt' og indsætte teksten du gerne vil have oversat til. Og deaktiverer fuld ud for 'Tryk for at oversætte'.

Her er lille optagelse af dette eksempel:
https://youtu.be/yDfsA-mWDNU

ADVARSEL: SKRU NED FOR LYD VOLUMEN.
Google oversæt - 'Tryk for at oversætte' bubble på Android.
-Hvordan aktiverer man dette og deaktiverer man dette?
Avatar billede Erik K Ekspert
02. juni 2021 - 20:34 #34
Jørgen B
Din anvisning er alt for bøvlet og den har jeg iøvrigt også givet længere oppe i tråden før jeg testede, hvorfor min Nokia gav valget "oversæt" så snart man trykkede på den tekst man ville have oversat og hvorfor trådstarters S21 ikke gjorde det..

Svaret har jeg givet i #31 og det er langt den nemmest løsning, idet man ikke behøver kopiere og eller åbne appen "oversæt" og så er man fri for den irriterende boble.

Det virker med Android 10 og 11 og måske også på tidligere udgaver.
Avatar billede Temco Professor
04. juni 2021 - 19:12 #35
Jeg ved ikke lige hvad der er sket. Men når jeg nu kopiere et ord eller en sætning på en hjemmeside, får jeg muligheden "Oversæt". det gjorde jeg ikke tidligere. Det fungere perfekt.
Bare det nu ikke forsvinder igen.

Til gengæld kunne jeg på S7, hvor det jo fungerede anderledes, også markere ord og sætninger i dokumenter og få en oversættelse. Det kan jeg ikke nu.
Til gengæld får jeg der muligheden "Ordbog" hvilket (efter download af denne (Collins)) åbner en oversættelse og eksempel-sætning på engelsk. Det kan jeg leve med.
Avatar billede Erik K Ekspert
06. juni 2021 - 01:21 #36
Det forsvinder ikke igen, når først du har valgt at tilføje funktionen.
Jeg har haft det i årevis, men må tilstå, at jeg havde glemt, at jeg havde gjort som jeg beskrev i mit svar # 31, så jeg testede det på min datters Samsung.
Avatar billede Temco Professor
09. juni 2021 - 00:20 #37
Tak for svarene og videoen.