Avatar billede brasso Forsker
16. maj 2021 - 19:25 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Opdatering resulterer i Blue Screen Of Death

Hej
Der ligger 2 opdateringer på min PC i Windows Update, som kræver genstart, når jeg vælger genstart, starter Windows op, og den skriver "Behandler opdateringer" osv........ Når PC'n så genstarter kommer "Blue Screen Of Death", og en stopkode, som ikke peger i en bestemt retning, når jeg søger på nettet.
Link til screenshot af opdaterings vinduet:
https://www.dropbox.com/s/8gapx430u7rzh3j/Windows%20update%20-%20Ventende%20genstart.png?dl=0

Link til opdateringsoversigt:
https://www.dropbox.com/s/mvcsgqypk3vdlmx/Opdaterings%20oversigt.png?dl=0

Hvordan kommer jeg forbi dette problem?

Det er svært at gennemskue, hvilken opdatering der udløser balladen, når der er 2 samtidige opdateringer.

Indtil videre har jeg udsat genstarten. Så jeg håber ikke den går i gang, før jeg måske har fået en guide, af en af jer superhjælpsomme personer her på forummet.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2021 - 19:32 #1
Windows update problemer:
Jeg vil anbefale dig at prøve følgende:
1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. Kopier nu følgende kommandoer ind en af gangen og tryk enter
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
4. Vent på den er færdig med hver linje
5. Herefter indsætter du
sfc /scannow
6. Genstart din PC og se om problemet stadig er der.
Vær opmærksom på det tager lidt tid
Avatar billede brasso Forsker
16. maj 2021 - 19:46 #2
#1. Tak for hurtigt svar. Det prøver jeg straks i morgen efter arbejde.
Skal jeg tillade opdateringen at blive gennemført, efter jeg har udført de anviste steps?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2021 - 19:46 #3
Virker #1 ikke er der et par andre muligheder man kan gøre.
1: Man kan vælge at opgradere med den samme version der ligger på computeren nu. Det kaldes "In Place Upgrade" https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/how-to-perform-an-in-place-upgrade-with-windows-10/7f0b236e-3c6c-4913-9691-c4baa2a6190a?auth=1&fbclid=IwAR3_ihxXwsqQqxuW3vfvpWSA9D9L1rLwJ5LUNDOKsKcT0h6XrQYeGNXy7FU Detfoergår på den måde at man har hentet samme version ned på en usb pind og opretter mediet. Man starter så installationen fra den kørende Windows ved at trykke på setup. når installationen starter op vælger men opgrader denne pc. når boks med hvad man vil gemme kommer frem vælger men at gemme både filer og programmer. Windows bliver nu installeret ovenpå den forrige installation og samtidigt bliver opdateringer lagt på.
Men da det er en installation så vil jeg altid anbefale man har backup både af filer men også koder på programmer hvis det skal lægges på igen.

2: Man kan vælge at "gemme" opdateringer med dette tool:
https://www.thewindowsclub.com/show-hide-updates-tool-wushowhide-diagcab
Prøv at gemme en af opdateringerne og se om den anden kommer igennem. Unhide så den opdatering du har gemt og prøv så om den kan komme igennem.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2021 - 19:50 #4
#2 Ja det skal du gøre :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2021 - 19:51 #5
Hvis den fortsætter så sæt opdatering på pause i 7 Dage.
Der har været nogle kritiske opdateringer i den senere tid.
og så kan det være at du skal afinstallere KB 5001330
og installere de 2 andre først
https://tweak.dk/software/windows-10-kb5001330:-kritiske-fejl-i-opdatering
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2021 - 20:07 #6
Dem der er på listen kører nu her
https://ibb.co/xsxM45t
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2021 - 20:56 #7
#6 Jeg har de samme kørende på min pc :-)
Avatar billede brasso Forsker
16. maj 2021 - 23:18 #8
#6. Så er det åbenbart kun min maskine der ikke rigtig vil forliges med de 2 opdateringer.
Jeg har en komplet disk kopi (image) der er ganske få dage gammel, så jeg kan altid komme tilbage til udgangspunktet. Selv om det jo tager lidt tid at lægge det på.
Avatar billede brasso Forsker
17. maj 2021 - 19:53 #9
#1
Har udført alle punkter til og med punkt 4.
1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. Kopier nu følgende kommandoer ind en af gangen og tryk enter
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
4. Vent på den er færdig med hver linje

Når jeg vil køre SFC /scannow kommer følgende besked:
There is a system repair pending which requirtes reboot to complete. Restart and run sfc again.

Hvad er så næste step jeg skal udføre?

En reboot vil jo også begynde at indlæse de opdateringer der venter på genstart????
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2021 - 16:25 #10
#9 Var der fejl der blev rettet med de tre DSIM kommandoer?
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2021 - 17:36 #11
Du burde sætte opdateringen på pause i 7 Dage.
og efter genstart køre sfc /scannow
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2021 - 17:57 #12
Har du lavet ændringer i de programmer som Windows 10 er født  med?

Er fejlkode du fik  0x800f0922?
Avatar billede brasso Forsker
18. maj 2021 - 19:47 #13
#9
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Nu lagde jeg ikke mærke til specielt om der var fejl efter de 3 kørsler. Jeg husker bare at den midterste kørte meget hurtigt igennem.

#12, Ikke mig bekendt. Det eneste jeg har afinstalleret er den Office 365 prøve version der lå, men det er længe siden den er fjernet.

Fejlkoden jeg fik husker jeg som noget med 0xA og så en stribe nuller.
Jeg kan huske at da jeg søgte på den i Google, kom jeg ind på en Microsoft support side, hvor der stod at denne kode kunne have mange forskellige årsager, men som oftest skyldes den inkompatible drivers.

Jeg fik den desværre ikke noteret præcis ned.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2021 - 23:38 #14
Ok. Jeg ville prøve at installere de to opdateringer uafhængigt af hinanden med en pc genstart mellem de to indstalleringerm. Om det så var at skjule en eller sætte Windows update på pause er lige meget. Jeg ville hente opdateringerne på Windows Update kataloget og gemme dem på pc og køre dem uafhængigt af den anden og se om det kan lykkes. Hvis det ikke lykkes ja så må man enten vente og håbe at Microsoft løser det. Jeg er dog ikke så sikker på det sker. Derfor jeg også skrev det med In Place Upgrade jeg skrev tidligere. Jeg har brugt metoden før ved Windows update problemer.
Avatar billede brasso Forsker
19. maj 2021 - 08:53 #15
#14
CITAT-->Ok. Jeg ville prøve at installere de to opdateringer uafhængigt af hinanden med en pc genstart mellem de to indstalleringerm. Om det så var at skjule en eller sætte Windows update på pause er lige meget. Jeg ville hente opdateringerne på Windows Update kataloget og gemme dem på pc og køre dem uafhængigt af den anden og se om det kan lykkes<--CITAT SLUT.

Hvordan gør jeg dette, de ligger jo allerede på maskinen i Update og venter bare på en genstart. Hvis jeg henter dem manuelt, skal jeg vel downloade dem og lægge dem på en USB stick?

Vil du være venlig at skrive i punktform, hvordan jeg gør? Jeg er ikke 100% med på metoden.

Jeg har udskudt genstarten til den 25-05-2021, det var datoen længst fremme jeg kunne sætte.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. maj 2021 - 11:00 #16
Man afinstallere de opdateringer der bøvler.  Når pc starter op så starter man program der kan gemme opdatering. Så går man i Windows update  og søger på opdateringer. Lige så snart Windows Update melder der er fundet en opdatering kører man show/hide i programmet og her skal de så fremkomme. Man vælger hide, lukker programmet ned og genstarter pc med det samme inden Windows Update får installeret opdateringen. Efter genstart igen bør opdateringerne ikke være synlige i Windows Update.
Men du kunne måske også bare hente dem ned lokalt på pc og indstallere dem med pc offline når du har fjernet dem fra pc og genstartet. Det er måske nemmere.
Avatar billede brasso Forsker
19. maj 2021 - 11:20 #17
#16.
Lyder lidt kompliceret, men jeg prøver om det kan lykkes.
Jeg går ud fra at det er i opdaterings oversigten, jeg skal fjerne de 2 ventende opdateringer. Er det korrekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. maj 2021 - 12:05 #18
De to ventede skal fjernes ja.
Om du så installerer offline efter du måske har hentet dem på Update kataloget kan du jo også prøve. Er måske nemmere når man ikke er vant til wushowhide programmet.
Avatar billede brasso Forsker
25. maj 2021 - 21:14 #19
#1
Nu har jeg kørt DISM kommandoerne igen.
Skærmprint:
https://www.dropbox.com/s/2yrjhvrtxloj1bf/DISM%20resultat%2025-05-2021.png?dl=0

Windows update:
https://www.dropbox.com/s/ac9fhkq7i2y9s7q/Windows%20Update%20afveter%20genstart%2025-05-2021.png?dl=0

Jeg prøver så at genstarte med de 2 afventende opdateringer, og vender tilbage med resultatet.
Avatar billede brasso Forsker
25. maj 2021 - 22:00 #20
Så lykkedes det at få begge opdateringer igennem, ved at følge vejledningen #1.
Har lige kørt en søgning efter opdateringer, og nu ligger der kun funktionsopdatering 21H1. Så den prøver jeg så at installere. Har lavet et nyt image af hele Disk 0, hvis noget skulle gå galt. Tak for hjælpen 220661. :-)
Avatar billede brasso Forsker
25. maj 2021 - 22:01 #21
PS. Også tak til andre der har budt ind på en løsning. Dejligt med hjælpsomme mennesker, der står til rådighed når man er i problemer. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2021 - 22:06 #22
Velbekomme. Jeg tror du kommer i mål nu :-)
Avatar billede brasso Forsker
25. maj 2021 - 22:22 #23
Funktionsopdatering 21H1, kørt uden problemer. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. maj 2021 - 22:24 #24
#23 Fedt :-)