Avatar billede Superhat Novice
18. maj 2021 - 01:10 Der er 6 kommentarer

Chromecast til udlejnings sommerhus

Vi har et sommerhus der skal lejes ud. Vil gerne opsætte en chromecast som de forskellige lejere kan bruge.
Har selv hjemme til eget brug via Ipad
Hvordan opsættes den når forskellige skal bruge den på deres respektive iPads / mobiltelefoner
Avatar billede claes57 Ekspert
18. maj 2021 - 07:17 #1
Den skal sidde tilkoblet en router i huset, og samme router skal have sit 'gæst' wi-fi åbent til logerende. Der logges så ind på dit gæst-wifi, og så kører det uden videre.
Det er ikke praktisk med en router på mobilt wifi med sim-kort.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. maj 2021 - 08:41 #2
Du kan ikke bruge den uden netværk i huset (Typisk WiFi, men kan også bare være LAN, hvis Chromecast´en understøtter det).

Hvis ikke dine gæster må få adgang til dit WiFi, kan du lave et gæstenetværk som Claes57 foreslår, eller bruge ChromeCast´ens gæstefunktion: https://support.google.com/chromecast/answer/6109286?hl=da

Gæstefunktionen bør også virke på LAN, uden om WiFi.

Hvis gæsterne gerne må få adgang til dit WiFi netværk, er det bare at sætte den op som du har derhjemme - så vil den dukke op hos gæsterne, når de er koblet op på WiFi, og bruger en app der understøtter Chromecast.
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. maj 2021 - 09:42 #3
Når du en' gang har konfigureret Chromecast, kan alle der logger ind på husets WiFi automatisk benytte Chromecast. Kræver Google account, såsom Gmail. Men det har dine gæster garanteret allerede. På nogle TV skal man vælge HDMI kanal, på andre TV starter cast automatisk når man vælger at caste. Det kan du jo afprøve, og evt. lave en lille vejledning, som kan placeres ved TV'et. Så du undgår opkald fra gæster, der siger det ikke virker 😎
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. maj 2021 - 09:46 #4
Lige en tilføjelse, jeg har bemærket at hvis jeg anvender VPN vil cast ikke fungere.
Avatar billede Superhat Novice
18. maj 2021 - 10:30 #5
Mange tak for alle svar. Glemte at skrive, at der er fibernet i huset og alle gæster har fuld adgang til wifi koden. Og så skulle det jo, jvf jeres kommentarer ikke være det store problem.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2021 - 10:42 #6
Det gælder jo også her!

Du skriver i feltet neden under et svar!
Og hvis du har fået noget du kan bruge så markerer du den eller dem der svarede ved at trykke på løsnings feltet.
https://ibb.co/k5FH4kC