Avatar billede Liam9 Novice
19. maj 2021 - 00:06 Der er 7 kommentarer

CPU temperatur

Hej, jeg har købt en ny bærbar, som jeg primært bruger til aktier. Men nogle gange, så spiller jeg også på den (League of Legends). Jeg synes, at den bliver noget varm. Har installeret nogle programmer til, at tracke dens temperatur og den ligger på 60-70 når jeg spiller på den. Men nogle gange, så kommer der nogle ret store udsving op til 90-95 grader på alle 4 kerner. Er det normalt?
GPU ligger ret stabilt 50-53, med udsving op til 60.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
19. maj 2021 - 07:57 #1
Du kunne da i det mindste skrive mærke/model så vi har en ide om hvilket udstyr der er tale om.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. maj 2021 - 08:53 #2
Nu er det vel ikke sådan at du sidder med pc på skødet eller andet blødt underlag der bremser for kølingen vel?
Lige den metode er hverken godt for dig eller din pc😊
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
19. maj 2021 - 09:22 #3
95 grader er meget højt, men du behøver ikke være bange for at den dør bare lige sådan. Hvis det er en I3 eller I5 processor, så kan den klare op til 100 grader, men den vil automatisk lukke ned/drosle ned hvis den overstiger maks. temperaturen.

Varme er altid en dårlig ting for elektronik, da det mindsker levetiden for de komponenter der ikke er bygget til for høj temperatur.
Den høje temperatur i CPU'en kan påvirke de andre enheder i PC'en negativt. F.eks. HDD'en.

Hvis dine vaner ændrer sig, og du spiller mere og mere, og derved har en høj temperatur oftere, så overvej at bruge en anden PC der er bygget til spil, når du spiller. F.eks. en stationær.

Men som du bruger den nu, så er der ingen problemer.

#2's råd med at passe på at blokkere for luftgennemstrømningen, er i øvrigt meget simpelt og virkelig godt råd, som mange ikke lige tænker over.
Avatar billede Liam9 Novice
19. maj 2021 - 10:28 #4
Hej #1, min fejl - det glemte jeg. Det drejer sig om en Zenbook Duo UX482. 32GB ram, 1TB SSD, i7-1165G7 CPU, MX450 GPU.

#2 Nej, den bliver kun brugt på mit skrivebord. Bærbarens design gør, at den automatisk hæver sig 2cm, når skærmen åbnes.

#3 Den er helt ny. Har haft den i måske 10 dage. I mit program så står der, at i7-1165G7 TJ max ligger på 100 grader, så jeg synes bare at når den kun ligger 5 grader fra og at alle mine tal er røde og alarmerende, om det måske var noget at være opmærksom på? Ville ønske jeg kunne købe en stationær, men er stort set aldrig hjemme - så det er ikke en mulighed:(

Den har 2 skærme og var den eneste grund til, at jeg købte den - da det gør aktier lidt nemmere når jeg er på farten. Men i det prisleje (15.000DKR), kunne man så ikke forvente lidt mere - eller er det bare mig. Jeg har mulighed for at returnere, så det overvejer jeg selvfølgelig også. Når jeg spiller på den, så har jeg settings på lavest og capped fps til 60. Tak for svar alle sammen i øvrigt.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
19. maj 2021 - 10:41 #5
Er der eventuelt en indstilling i bios eller et software program i windows hvor du kan indstille om blæserne kører efter at prioritere 'støjsvag' eller 'ydelse'
Avatar billede Liam9 Novice
19. maj 2021 - 11:23 #6
Hej Thomas, det har jeg allerede prøvet og det hjalp med at sænke gennemsnits temperaturen med nogle grader. Den ligger stabilt på de 60-67 grader når jeg gamer eller hvis jeg kører nogle ressourcestærke programmer. Jeg kan dog ikke forhindre disse udsving, som den kommer med en gang i mellem (op på 93 grader), så ned igen på de 60-67 grader et sekund efter. Disse udsving kommer ret tit.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
19. maj 2021 - 13:13 #7
Søgte lidt på nettet.
Alt normalt mht. temperaturen!

Citat fra review på www.willwork4games.net :

"Apart from the throttling issues during extremely heavy loads that saw the temperature of the Intel Core i7-1165G7 peak at 94-degrees, the CPU of the ZenBook Duo 14 (UX482) ran at only 51-degrees on idle while the GPU peaked at about 73-degrees and stayed at around 46-degrees when its not being taxed, all of which were in an ambient room temperature of 31-degrees."

Link...
https://www.willwork4games.net/reviews/asus-zenbook-duo-14-ux482-laptop-review-portable-productivity-innovated